Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rydzyński: Polska ma genialne położenie
Rząd i prezydent spierają się o to, jak powinien wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. - Budowa sieci szybkiej kolei jest większym wyzwaniem niż samo lotnisko - mówił w Polskim Radiu 24 Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
2025-08-28, 12:00
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Rząd Donalda Tuska kontynuuje projekt budowy CPK, ale nie w wersji, którą przygotowało PiS
- Bardzo dobrze się stało, że rząd postanowił projekt utrzymać - powiedział w Polskim Radiu 24 Paweł Rydzyński
- Polska ma genialne położenie logistyczne, ale go nie wykorzystuje przez brak odpowiedniej infrastruktury - mówił ekspert
Rząd i prezydent mają dwie różne wizje Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja była jednym z tematów Rady Gabinetowej, która 27 sierpnia po raz pierwszy odbyła się pod przewodnictwem Karola Nawrockiego. Prezydent tuż po objęciu urzędu złożył w Sejmie projekt ustawy przywracający pierwotne założenia, sformułowane jeszcze przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. Rząd Donalda Tuska realizuje inwestycję według własnego pomysłu, stawiając między innymi na kolej dużych prędkości.
Gość Polskiego Radia 24 przypomniał, że gdy zmieniał się rząd, to z ust wielu polityków obecnej ekipy rządzącej padały stwierdzenia, że projekt CPK powinien zostać całkowicie wyrzucony do śmieci. Wskazał także, że szereg ekspertów, niezwiązanych politycznie z żadnym ośrodkiem, przekonywało, że to byłaby fatalna decyzja dla Polski. - Bardzo dobrze się stało, że bardzo szeroka presja, która wówczas miała miejsce, okazała się skuteczna i rząd, oczywiście dokonując licznych korekt, postanowił projekt utrzymać - ocenił. Zaznaczył, że poparcie dla stworzenia CPK nie było równoznaczne z poparciem idei forsowanej przez PiS.
Posłuchaj
Trudności przy budowie CPK
Ekspert zwrócił uwagę, że budowa linii kolejowych będących częścią projektu jest bardziej skomplikowana niż budowa samego lotniska, bo przechodzi przez dziesiątki samorządów i miejscowości, gdzie mogą wystąpić różne konflikty. - Budowa sieci szybkiej kolei i modernizacja istniejących linii kolejowych jest na pewno większym wyzwaniem - podkreślił.
Przyznał, że kwestie wywłaszczeń pod budowę portu lotniczego są bardzo delikatne. - Nie mam wątpliwości, że że system rozbudowanej pomocy takim osobom jest niezbędny - powiedział Rydzyński. Wskazał, że nie chodzi tylko o rekompensaty finansowe, ale też np. pomoc przy przeprowadzce, czy wsparcie dla osób starszych i niepełnosprawnych. - To jest ogromne wyzwanie dla administracji publicznej, ale o takich rzeczach bez wątpienia trzeba pamiętać - skwitował.
Brakuje infrastruktury transportowej
Mówiąc o korzyściach płynących z powstania CPK, ekspert podkreślił, że Polska ma genialne położenie logistyczne i może zarówno w układzie północ-południe, jak i w układzie wschód-zachód stanowić istotny element łańcucha logistycznego. Obecnie brakuje jednak odpowiedniej infrastruktury i lotniczej, i kolejowej.
- Polska, chociaż jest piątym największym państwem członkowskim Unii Europejskiej i jednym z największych państw Europy w ogóle, ma bardzo niewielki udział w ruchu cargo lotniczym - zaznaczył. Podał też przykłady, gdy pociągi towarowe muszą godzinami stać i czekać na wolny tor, aby dojechać do celu.
- Polska zbuduje najszybszą kolej w Europie. Klimczak: nawet 350 km/h
- Nawrocki podpisał projekt ws. CPK. Lasek: myślenie rodem z PRL
- "Pozoruje prace". Paweł Jabłoński uderza w Macieja Laska ws. CPK
Źródło: Polskie Radio 24
Prowadzący: Jakub Kukla
Opracowanie: Filip Ciszewski