Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rydzyński: Polska ma genialne położenie

Rząd i prezydent spierają się o to, jak powinien wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. - Budowa sieci szybkiej kolei jest większym wyzwaniem niż samo lotnisko - mówił w Polskim Radiu 24 Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

2025-08-28, 12:00

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rydzyński: Polska ma genialne położenie
Centralny Port Komunikacyjny - wizualizacja lotniska. Foto: CPK/mat. promocyjne

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Rząd Donalda Tuska kontynuuje projekt budowy CPK, ale nie w wersji, którą przygotowało PiS
  • Bardzo dobrze się stało, że rząd postanowił projekt utrzymać - powiedział w Polskim Radiu 24 Paweł Rydzyński
  • Polska ma genialne położenie logistyczne, ale go nie wykorzystuje przez brak odpowiedniej infrastruktury - mówił ekspert

Rząd i prezydent mają dwie różne wizje Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja była jednym z tematów Rady Gabinetowej, która 27 sierpnia po raz pierwszy odbyła się pod przewodnictwem Karola Nawrockiego. Prezydent tuż po objęciu urzędu złożył w Sejmie projekt ustawy przywracający pierwotne założenia, sformułowane jeszcze przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. Rząd Donalda Tuska realizuje inwestycję według własnego pomysłu, stawiając między innymi na kolej dużych prędkości.

Gość Polskiego Radia 24 przypomniał, że gdy zmieniał się rząd, to z ust wielu polityków obecnej ekipy rządzącej padały stwierdzenia, że projekt CPK powinien zostać całkowicie wyrzucony do śmieci. Wskazał także, że szereg ekspertów, niezwiązanych politycznie z żadnym ośrodkiem, przekonywało, że to byłaby fatalna decyzja dla Polski. - Bardzo dobrze się stało, że bardzo szeroka presja, która wówczas miała miejsce, okazała się skuteczna i rząd, oczywiście dokonując licznych korekt, postanowił projekt utrzymać - ocenił. Zaznaczył, że poparcie dla stworzenia CPK nie było równoznaczne z poparciem idei forsowanej przez PiS.


Posłuchaj

Paweł Rydzyński o konieczności budowy CPK (Temat dnia) 22:01
+
Dodaj do playlisty

 

Trudności przy budowie CPK

Ekspert zwrócił uwagę, że budowa linii kolejowych będących częścią projektu jest bardziej skomplikowana niż budowa samego lotniska, bo przechodzi przez dziesiątki samorządów i miejscowości, gdzie mogą wystąpić różne konflikty. - Budowa sieci szybkiej kolei i modernizacja istniejących linii kolejowych jest na pewno większym wyzwaniem - podkreślił.

Przyznał, że kwestie wywłaszczeń pod budowę portu lotniczego są bardzo delikatne. - Nie mam wątpliwości, że że system rozbudowanej pomocy takim osobom jest niezbędny - powiedział Rydzyński. Wskazał, że nie chodzi tylko o rekompensaty finansowe, ale też np. pomoc przy przeprowadzce, czy wsparcie dla osób starszych i niepełnosprawnych. - To jest ogromne wyzwanie dla administracji publicznej, ale o takich rzeczach bez wątpienia trzeba pamiętać - skwitował. 

Brakuje infrastruktury transportowej

Mówiąc o korzyściach płynących z powstania CPK, ekspert podkreślił, że Polska ma genialne położenie logistyczne i może zarówno w układzie północ-południe, jak i w układzie wschód-zachód stanowić istotny element łańcucha logistycznego. Obecnie brakuje jednak odpowiedniej infrastruktury i lotniczej, i kolejowej. 

- Polska, chociaż jest piątym największym państwem członkowskim Unii Europejskiej i jednym z największych państw Europy w ogóle, ma bardzo niewielki udział w ruchu cargo lotniczym - zaznaczył. Podał też przykłady, gdy pociągi towarowe muszą godzinami stać i czekać na wolny tor, aby dojechać do celu. 

Czytaj także:

Źródło: Polskie Radio 24
Prowadzący: Jakub Kukla
Opracowanie: Filip Ciszewski

Polecane

Wróć do strony głównej