Bank przyjazny seniorom. "Koniec nachalnej reklamy i wymuszania kredytów"

Seniorzy stanowią prawie 30 procent konsumentów w Polsce. - To jest bardzo duża grupa klientów i należy o nich dbać nie tylko z pobudek solidarności międzypokoleniowej, empatii, kwestii moralnych, czy etycznych, ale również pod kątem biznesowym - mówił w Polskim Radiu 24 prezes stowarzyszenia MANKO Łukasz Salwarowski.

2025-10-26, 10:00

Bank przyjazny seniorom. "Koniec nachalnej reklamy i wymuszania kredytów"
Łukasz Salwarowski gościem Anny Grabowskiej . Foto: Leszek Szymański (PAP)

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Seniorzy chętnie korzystają z usług bankowych, przede wszystkim z kont oszczędnościowych
  • Zdaniem eksperta, pracownicy powinni zostać przeszkoleni, by odpowiednio komunikować się z osobami powyżej 60. roku życia
  • Gość Polskiego Radia podkreślił, że seniorów nie należy wykluczać pod względem cyfryzacji, ale jednocześnie każdy bank powinien zadbać o komfort tych osób i zapewnić możliwość obsługi bezpośredniej

Co czwarty Polak jest w wieku senioralnym. Stowarzyszenie MANKO prowadzi kampanię pod nazwą "Banki przyjazne seniorom". Prezes organizacji tłumaczył, że osoby 60+ są często niezauważane przez przedsiębiorców, mimo że stanowią dużą część konsumentów. - Ciągłe myślenie, że senior nie ma pieniędzy, że nie jest dobrym konsumentem, że siedzi tylko w domu i narzeka, że to jest babcia z beretem pod kościołem, to są jakieś chore stereotypy, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Są dla seniorów krzywdzące, ale są też krzywdzące dla samych przedsiębiorców, którzy ich nie doceniają i lekceważą - tłumaczył Łukasz Salwarowski. 

Gość Polskiego Radia zwrócił uwagę na działania pracowników banków, którzy chcą wykorzystywać osoby starsze. - Każdy sprzedawca kredytu, ubezpieczeń, czy innych usług, których często nie potrzebujemy, ma od tego prowizję. W związku z tym to właśnie jest bezduszność agentów, kasjerów, lub marketingu i wypłacanie seniorce 20,30, czy 70 tysięcy złotych w kasie, bez dopytywania - wskazał. 

Posłuchaj

Łukasz Salwarowski o potrzebie zmian w bankowości (Portfel Seniora) 24:31
+
Dodaj do playlisty

"Mówmy o cyberprzestępczości i uczulajmy na zagrożenia"

Specjalista podkreślił również konieczność szkolenia pracowników oraz zatrudniania osób starszych, którzy ułatwiliby zrozumienie pewnych kwestii osobom w swoim wieku. - Jest również nasz postulat, żeby senior lub osoba przeszkolona, wrażliwa i znająca ograniczone możliwości, czy specjalne potrzeby seniora w takim banku była i okazała mu troskę i zrozumienie. W momencie, gdy w kolejce jest pięć osób, a senior się rozsiada i chce się wszystkiego dowiedzieć, kolejka pomrukuje, pospiesza i wywraca oczami. To nie jest dobra sytuacja. Senior się czuje zaszczuty oraz poganiany, po czym podejmuje złe decyzje i później są z tego konsekwencje - stwierdził. 

Prowadząca zwróciła uwagę na brak edukacji osób starszych w zakresie bankowych usług internetowych. - Jesteśmy przeciwni dyskryminacji cyfrowej seniorów i terroryzmowi w tym obszarze. Bank przyjazny seniorom to taki, który ma okienko i nie wymusza, jak często się zdarza, kontaktów cyfrowo-internetowych. Toleruje, szanuje i umożliwia kontakt bezpośredni, którego taka osoba potrzebuje, ponieważ czuje się bezpiecznie w rozmowie z żywym i normalnym człowiekiem w okienku, a nie z automatami, sztucznymi sekretarkami, punktami itd. - zaznaczył Salwarowski i podkreślił, że konieczna jest "cyfryzacja" seniorów, ale jednocześnie zadbanie o wyczulenie ich na niebezpieczeństwa, z którymi mogą mieć do czynienia w internecie.

Czytaj także:

Źródło: Polskie Radio 24
Prowadząca: 
Anna Grabowska
Opracowanie: 
Dominika Główka

Polecane

Wróć do strony głównej