Auchan deklasuje Biedronkę przed świętami. Prawie 20 zł różnicy na jednym koszyku

Auchan obronił pierwsze miejsce na liście najtańszych sklepów w Polsce. To jedyna sieć handlowa, w którym za monitorowany przez ASM SFA koszyk trzeba było zapłacić w listopadzie mniej niż 300 zł.

2025-12-19, 08:01

Auchan deklasuje Biedronkę przed świętami. Prawie 20 zł różnicy na jednym koszyku
Paragon i pieniądze na tle udekorowanej choinki świątecznej. Foto: Bartlomiej Magierowski/East News

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Francuska sieć deklasuje konkurencję z wynikiem 287,71 zł za zestaw podstawowych produktów, wyprzedzając Biedronkę o niemal 20 zł.
  • Listopad przyniósł ogólną stabilizację cen, a średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła symbolicznie o zaledwie 7 groszy w ujęciu miesięcznym.
  • Podczas gdy chemia gospodarcza tanieje, klienci muszą mierzyć się z drastycznym skokiem cen warzyw – pomidory podrożały aż o blisko 50%.

Auchan najtańsze, Netto na drugim biegunie

Z najnowszego „Badania i Raportu Koszyk Zakupowy” za listopad 2025 roku, opracowanego przez ASM SFA, wyłania się wyraźny lider. Auchan nie tylko utrzymał pozycję najtańszej sieci w Polsce, ale zdołał jeszcze obniżyć koszt zakupów względem października. Za analizowany zestaw najpopularniejszych artykułów klienci tej sieci płacili średnio 287,71 zł. Jest to spadek o 8,89 zł (3,00%) w porównaniu do miesiąca poprzedniego, co czyni ten hipermarket jedynym miejscem, gdzie wartość koszyka nie przekroczyła progu 300 zł.

Na drugim miejscu podium, choć ze znaczną stratą, uplasowała się Biedronka. Różnica w cenie tego samego zestawu produktów między liderem a popularnym dyskontem wyniosła aż 19,98 zł. Trzecią pozycję zajęło Makro Cash & Carry, gdzie zakupy były droższe od tych w Auchan o 28,18 zł.

Z kolei na przeciwległym biegunie cenowym wśród badanych sieci stacjonarnych znalazło się Netto. W sklepach tego szyldu wartość koszyka osiągnęła poziom 345,52 zł, co stanowi najwyższy wynik w zestawieniu sieci tradycyjnych. Jeszcze drożej jest w kanale e-commerce – w tzw. dark stores średnia cena zakupów poszybowała do poziomu 368,54 zł.

Listopad przyniósł wyraźne wyhamowanie presji cenowej. Wzrost wartości koszyka jest symboliczny i dobrze wpisuje się w dane inflacyjne GUS, co z punktu widzenia konsumentów oznacza chwilę oddechu po wcześniejszych podwyżkach. To sprzyja sieciom oferującym konsekwentną politykę niskich cen – czego najlepszym przykładem jest lider naszych zestawień. Silne wahania cen pojedynczych produktów, jak pomidory, pokazują natomiast, że stabilizacja na poziomie koszyka nie oznacza pełnej równowagi we wszystkich kategoriach - skomentował Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Raport cenowy: listopad 2025

Czarna lista podwyżek kontra biała lista okazji. Co podrożało, a co staniało?

Lider Drożyzny: Pomidory

+48,85%

Wzrost w ciągu zaledwie 30 dni (październik vs listopad).

Pozostałe podwyżki

Masło +4,43%
Szampon do włosów +2,86%
Mleko +1,90%
Olej roślinny +1,04%
Ser żółty +0,96%
Jajka +0,38%

Lider Obniżek: Płyn do tkanin

-7,39%

Największa obniżka w całym zestawieniu.

Pozostałe obniżki

Płyn do naczyń -2,87%
Płyn do WC -2,72%
Herbata -2,64%
Pasta do zębów -2,08%
Makaron -1,90%
Kawa -1,44%

Stabilizacja przed świątecznym szczytem

Na rynku widać wyraźne uspokojenie nastrojów cenowych. Średnia wartość koszyka zakupowego w listopadzie wyniosła 325,73 zł, co oznacza minimalny wzrost o zaledwie 0,22 zł (0,07%) w porównaniu do października. Dane te korelują z odczytami Głównego Urzędu Statystycznego, który zaraportował inflację konsumencką na poziomie 2,5% w ujęciu rocznym.

Rynek jest podzielony: podwyżki cen zaobserwowano w sześciu z trzynastu monitorowanych sieci, natomiast w siedmiu pozostałych odnotowano spadki. Największą dynamikę zmian zarejestrowano w sieci Selgros Cash & Carry, gdzie koszyk zdrożał o 5,60%, podczas gdy w Netto – mimo wysokiej ceny końcowej – odnotowano największy spadek wartości koszyka względem poprzedniego miesiąca (o 5,43%).

Pomidorowy rekord i tańsze sprzątanie

Szczegółowa analiza cen poszczególnych produktów przynosi zaskakujące wnioski, zwłaszcza w dziale warzywnym. Niechlubnym rekordzistą listopada zostały pomidory, które w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożały aż o 48,85%. Jest to zjawisko punktowe, gdyż w innych kategoriach widać odwilż. Największe powody do zadowolenia mają osoby uzupełniające zapasy chemii gospodarczej – płyny do płukania tkanin staniały o 7,39%, a płyny do mycia naczyń o 2,87%. Te wahania potwierdzają tezę, że ogólna stabilizacja średniej ceny koszyka maskuje dynamiczne zmiany cen na konkretnych półkach sklepowych.

Czytaj także: 


Źródło: ASM SFA/Michał Tomaszkiewicz

Polecane

Wróć do strony głównej