Spór o port w Elblągu. Wiceminister aktywów państwowych: chcemy, aby miasto odzyskało swój blask
- Obecnie port w Elblągu stanowi bardziej parking dla tirów, gdzie zatrudnionych jest pięć osób. Jego udział w przeładunku stanowi promil w skali kraju. Gdyby nie inwestycja związana z przekopem Mierzei Wiślanej, port w Elblągu byłby całkowicie nierentowny - mówił w Polskim Radiu 24 wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.
2023-07-04, 17:50
Osią sporu między rządem a władzami miasta jest niespełna kilometrowy odcinek, kończący się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że powinny go pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną. Rząd gotowy jest zlecić prace, ale chce też udziałów w spółce portowej w związku z jej dokapitalizowaniem w kwocie 100 mln zł. Z powodu niemożności zawarcia porozumienia z władzami miejskimi wkrótce rozpoczną się negocjacje z właścicielami gruntów leżących w porcie.
Port strategiczny zamiast parkingu dla tirów
Gość Polskiego Radia 24 przypomniał, że mieszkańcy Elbląga zebrali ponad 11 tys. podpisów pod propozycją rządu dokapitalizowania spółki kwotą 100 mln zł i przeznaczenia pieniędzy na inwestycje, na które spółka i miasto nie mają środków. - Chodzi o to, aby port w Elblągu nabrał znaczenia strategicznego dla gospodarki narodowej. Obecnie stanowi on bardziej parking dla tirów, gdzie zatrudnionych jest pięć osób. Jego udział w przeładunku to promil w skali kraju. Gdyby nie inwestycja związana z przekopem Mierzei Wiślanej, port w Elblągu byłby całkowicie nierentowny - powiedział Andrzej Śliwka. - Zaproponowaliśmy 100 mln zł do spółki. Skarb Państwa stanie się udziałowcem i razem z samorządem będziemy prowadzić kolejne inwestycje, aby port stał się motorem rozwojowym dla całego regionu. Niestety prezydent Elbląga Witold Wróblewski nie chce tego w swojej małostkowości. Tymczasem wystarczy zajrzeć do jego ulotki z 2018 roku, gdy walczył o reelekcję. W jego programie było napisane: "pogłębienie toru wodnego i wybudowanie obrotnicy". Prezydent Wróblewski wskazywał nawet, że miasto zrealizuje to z własnych środków. Jednak Elbląg od wielu lat jest fatalnie zarządzany i nie ma na to pieniędzy. Chcemy nawiązać współpracę z samorządem. Nasza propozycja jest rozwojowa - tłumaczył wiceminister aktywów państwowych.
Jego zdaniem Elbląg jako byłe miasto wojewódzkie wiele stracił na reformie administracyjnej. - Chodzi o to, aby odzyskał swój blask i należne miejsce na mapie. Porty z udziałem Skarbu Państwa: Gdańsk, Gdynia, Szczecin, korzystają na tym. Generują nowe miejsca pracy, ściągają biznes, rosną wpływy z podatków. Chcemy zrobić to dla mieszkańców Elbląga - podsumował Andrzej Śliwka.
REKLAMA
Posłuchaj
Andrzej Śliwka gościem Adriana Klarenbacha (Rozmowa PR24) 15:14
Dodaj do playlisty
Przekop Mierzei Wiślanej
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września 2022 roku. Obecnie inwestor - Urząd Morski w Gdyni - oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzi pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa w Nowakowie mostu obrotowego. Ten ostatni pozytywnie przeszedł już próby obciążeniowe.
Więcej w nagraniu.
Audycja: Rozmowa PR24
REKLAMA
Prowadzący: Adrian Klarenbach
Gość: Andrzej Śliwka (wiceminister aktywów państwowych)
Data emisji: 4.07.2023
Godzina emisji: 16.35
REKLAMA
PR24/jt
REKLAMA