Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Prof. Wolsza: jest potrzebny z powodu wydarzeń powojennych
- Wszystko czego jesteśmy teraz świadkami ma genezę w wydarzeniach lat wojny i okresu powojennego, kiedy kształtowały się nasze granice - powiedział w Polskim Radiu 24 prof. Tadeusz Wolsza z Instytutu Pamięci Narodowej.
2022-09-17, 15:52
Na Mierzei Wiślanej otwarto kanał żeglugowy, który łączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Od niedzieli kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających. Po raz pierwszy w historii będą one mogły wpłynąć na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej. Konieczność takiej inwestycji spowodowana jest powojennym porządkiem w naszej części Europy.
Geneza znaczenia Mierzei Wiślanej
Prof. Tadeusz Wolsza powiedział na antenie Polskiego Radia, że przez lata Rosja mogła szachować z powodu pozycji jaką zagwarantowała sobie po wojnie. - Polska wyszła zwycięsko z wojny, ale przegrała pokój, który został ukształtowany przez wielkie mocarstwa w Europie Środkowo-Wschodniej. Związek Sowiecki otrzymał mandat do układania takich relacji, jakie dla nich będą korzystne - powiedział.
- Wszystko czego jesteśmy teraz świadkami ma genezę w wydarzeniach lat wojny i okresu powojennego, kiedy kształtowały się nasze granice - dodał.
REKLAMA
Gość Polskiego Radia 24 zaznaczył, że niewiele brakowało a przekop Mierzei Wiślanej nie byłby konieczny. - Kiedy kształtowały się granice Polski to był taki moment, w którym niewiele brakowało, żebyśmy mieli kształt granic na północnym wschodzie zupełnie innym. Królewiec miał znaleźć się w Polsce, ale Związek Sowiecki protestował - powiedział.
- Spowodowało to, że mimo iż Zalew Wiślany we fragmentach należał do Polski, był pod całkowitą kontrolą sowiecką. Kwestia wyjścia na Morze Bałtyckie zostało uzależnione od "widzi mi się" urzędników sowieckich - dodał
Prof. Tadeusz Wolsza podkreślił, że kanał żeglugowy ma bardzo duże znaczenie i warto docenić tę inwestycję. - Wybudowanie tego kanału powoduje, że jesteśmy gospodarzami. Możemy wykorzystywać go do różnych celów, gospodarczych, turystycznych czy nawet militarnych. To najkrótsza droga z portu z Elblągu na Morze. Warto docenić tę inwestycję - powiedział.
- Przekop Mierzei Wiślanej. Kierownik budowy: największym wyzwaniem była logistyka tego zadania
- TYLKO U NAS | Port w Elblągu minihubem kontenerowym? Przekop przez Mierzeję Wiślaną szansą dla regionu
- TYLKO U NAS | Przekop Mierzei Wiślanej. Bosman z Nowej Pasłęki: mógłbym zapytać warszawiaków, po co im obwodnica południowa
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy
Posłuchaj
***
Audycja: Temat dnia / Gość PR24
Prowadzący: Tadeusz Płużański
Gość: prof. Tadeusz Wolsza (IPN)
Data emisji: 17.09.2022
REKLAMA
Godzina emisji: 15.07
dz
REKLAMA