Giganci chcą zainwestować w CPK miliardy złotych. Horała przedstawił szczegóły. "To niezwykle poważni gracze"

Marcin Horała dziś ogłosił, że udało się pozyskać inwestorów, którzy są gotowi wyłożyć 8 mld zł na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem. - Mowa o niezwykle poważnych graczach, którzy przyszli i powiedzieli: "Chcemy na ten projekt wyłożyć pieniądze; naszym zdaniem to jest dobry biznes" - komentował w Polskim Radiu 24 pełnomocnik rządu ds. CPK.

2023-10-24, 18:44

Giganci chcą zainwestować w CPK miliardy złotych. Horała przedstawił szczegóły. "To niezwykle poważni gracze"
Giganci chcą zainwestować w CPK miliardy złotych. Horała przedstawił szczegóły. "To niezwykle poważni gracze". Foto: CPK & PAP/Leszek Szymański

Horała zaznaczył, że flagową inwestycją związaną z CPK jest budowa dużego lotniska między Warszawą a Łodzią, która - zgodnie z przepisami unijnymi - musi mieć charakter komercyjny. - W związku z tym jest możliwość zapraszania prywatnego kapitału - dodał.

Jednocześnie przypomniał, że w ramach Grupy CPK powstała spółka - CPK Lotnisko - która pozyskuje kapitał na budowę lotniska, a później będzie tym obiektem operowała. Pełnomocnik rządu ds. CPK wyjaśnił, że struktura finansowania samego CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne (obligacje, kredyty bankowe - przyp. red.), a w 40 proc. kapitał-udziały w spółce. Nadmienił, że do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowano inwestorom (kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa).

"Inwestorzy? To są niezwykle poważni gracze"

Zwrócił też uwagę, że przez kilkanaście miesięcy trwało wieloetapowe, konkurencyjne i transparentne postępowanie - te wszystkie przymioty trzeba było spełnić - które miało wyłonić najlepszą ofertę. Gość PR24 wskazał, że tuż przed wyborami - 13 października - "mogliśmy dokonać wyboru najbardziej satysfakcjonującej nas oferty".

- Mowa o ofercie konsorcjum, na które składają się dwa podmioty: Vinci Airports (bodaj największa światowa firma prywatna zarządzająca strukturą lotniskową, która ma w swoim "portfelu" ponad 70 lotnisk na całym świecie) oraz i IFM Global Infrastructure Fund (australijski fundusz inwestycyjny zarządzający "portfelem" wartym ponad 130 mld dol., z czego ponad 60 mld w infrastrukturze (fundusz ma udziały w 17 lotniskach na całym świecie) - relacjonował.

REKLAMA

Pełnomocnik rządu ds. CPK podkreślił, że "to są niezwykle poważni gracze, którzy przyszli i powiedzieli: »Chcemy na ten projekt wyłożyć pieniądze; naszym zdaniem to jest dobry biznes«".

Horała odpowiada Kierwińskiemu

Marcin Horała odniósł się również do wypowiedzi polityków dotychczasowej opozycji, którzy prawdopodobnie niebawem utworzą nowy - koalicyjny - rząd, i którzy sceptycznie bądź wręcz z niechęcią wypowiadają się na temat kontynuowania inwestycji. Na przykład Marcin Kierwiński z PO powiedział w poniedziałek, że "realizacja CPK musi zostać wstrzymana".

- Pan poseł Kierwiński ma bogate doświadczenia, bo jako bardzo młody człowiek był członkiem zarządu spółki, która budowała lotnisko w Modlinie. I tak zbudowała, że pół roku po otwarciu trzeba było lotnisko zamknąć. Tak więc jest on absolutnie ostatnią osobą, która mogłaby być autorytetem w tej kwestii - ocenił Horała.

Następnie stwierdził: "Prawda jest taka, że komponent lotniskowy tej inwestycji (czyli lotnisko CPK) to nie tylko dobry interes w takim sensie, że firma będzie działa sprawnie i przynosiła zyski. Otóż to jest dużo więcej. Jak pokazał raport EY, przeniesienie samego cargo (obsługi towarów drogą lotniczą) przyniesie polskiej gospodarce ogromne zyski".

REKLAMA

Dodatkowe 200 mld zł dla polskiej gospodarki z tytułu cargo CPK

Horała wytłumaczył, że obecnie "większość towarów dla polskiej gospodarki, transportowanych drogą lotniczą, jest obsługiwanych przez lotniska poza Polską - głownie niemieckie", i że "to tam są od nich naliczane zła i VAT, np. z tytułu wkroczenia w unijny obszar ceł".

- W Polsce na razie nie mamy infrastruktury, by taki ruch obsłużyć; ona powstanie w ramach CPK. Przeniesienie obsługi tych towarów do Polski - w perspektywie 30 lat - spowoduje, że (z tytułu ceł i podatku VAT od towarów przekraczających granicę UE akurat w Polsce, a nie w Niemczech - przyp. red.) polskim budżecie zostanie ok. 200 mld zł więcej. Tak wyliczył EY - podkreślił polityk.

- Mówimy o zysku dla budżetu niezależnie od faktu, że samo lotnisko jako firma będzie zyskowne, co potwierdza zainteresowanie poważnych inwestorów - dodał Marcin Horała, który we wtorek przekazał, że "rząd przyjął uchwałę ws. II etapu programu wieloletniego CPK na lata 2024-30, a także koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z budową CPK".

Więcej w nagraniu.

REKLAMA

Posłuchaj

Marcin Horała o 8 mld zł na budowę CPK (Polskie Radio 24/Temat dnia) 23:06
+
Dodaj do playlisty

Czytaj także:

* * *

Audycja: Temat dnia/Gość PR24

Prowadzący: Tadeusz Płużański

REKLAMA

Gość: Marcin Horała

Data emisji: 24.10.2023

Godzina emisji: 15.06

PR24/st, łl

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej