more_horiz
Gospodarka

Branża hotelarska i gastronomiczna poturbowana przez pandemię. "Najtrudniejszy okres ostatnich dziesięcioleci"

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2021 19:36
W wyniku pandemii COVID-19 wartość rynku HoReCa (gastronomii hotelowej, restauracyjnej, cateringu) w Polsce zmalała w 2020 roku o 32,1 proc. w stosunku do 2019 - wynika z opublikowanego we wtorek raportu PMR Market Expres.
Pandemia zniechęciła do korzystania z restauracji i barów.
Pandemia zniechęciła do korzystania z restauracji i barów.Foto: Shutterstock

Dodano, że branża odbuduje się w pełni dopiero za kilka lat.

Analitycy PMR Market, napisali, że od pojawienia się tzw. pacjenta zero, co oficjalnie potwierdziło wybuch pandemii COVID-19 w Polsce, do listopada 2021 r. minęło ponad 600 dni.

Dla branży czas pandemii najtrudniejszy od dziesięcioleci

"Dla rynku HoReCa był to najtrudniejszy okres ostatnich dziesięcioleci" - czytamy w najnowszej edycji raportu PMR "Rynek HoReCa w Polsce 2021". Z przedstawionych analiz wynika, że powrót do wartości rynku z 2019 r. będzie możliwy dopiero około 2024 roku.


Eksperci przypominają, że w latach 2015-2019 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR), określająca wartość sektora HoReCa w Polsce, wyniosła aż 8,3 proc., natomiast pandemia i wprowadzone obostrzenia spowodowały, że w roku 2020 r. współczynnik ten zmalał o niemal 1/3.

Pod kreską gastronomia hotelowa

Wskazali, że negatywne skutki lockdownu najsilniej odczuła uzależniona od ruchu turystycznego gastronomia hotelowa.

"W segmencie restauracyjnym najbardziej ucierpiały lokale, w których oferta nie jest przystosowana do sprzedaży w dowozie czy na wynos. Zaliczają się do nich m.in. bary alkoholowe, kawiarnie czy restauracje premium. Z kolei na rynku cateringu relatywnie dobrze poradził sobie catering dietetyczny" - czytamy.

Pandemia zniechęciła do korzystania z restauracji i barów

Wskazano, że sytuacja związana z pandemią znacznie wpłynęła na skłonność Polaków do odwiedzania restauracji, barów i innych punktów zajmujących się gastronomią. W badaniu prowadzonym przez PMR na początku listopada 2021 r. ponad połowa ankietowanych (52 proc.) zgodziła się ze stwierdzeniem, że "obecny wzrost zakażeń zniechęca ich do wizyt w lokalach gastronomicznych".

"To, jak bardzo deklaracje respondentów naszego badania przełożą się ostatecznie na realny ruch w lokalach gastronomicznych w końcówce roku, zostanie dopiero zweryfikowane. Wyniki otrzymane przez PMR są jednak alarmujące" - zaznaczono.

Klientów do korzystania z restauracji i hoteli zniechęca wzrost cen

Eksperci wskazali też, że jednym z głównych czynników spowalniających powrót branży HoReCa do stanu sprzed "zamrożenia" tego sektora jest inflacja. Napisano, że rosnące ceny m.in. surowców, energii elektrycznej czy żywności, wzrost kosztów związanych z prowadzeniem działalności, a także chęć odrobienia strat po pandemii napędzają wzrosty cen usług hotelarskich i gastronomicznych; od lipca wskaźnik cen towarów i usług restauracyjnych przekracza 6 proc. r/r, we wrześniu osiągnął poziom 7 proc. r/r.


Wyniki badania PMR wskazują, że ponad połowa (59 proc.) Polaków ogranicza wizyty w lokalach gastronomicznych i/lub zamawianie w dowozie/na wynos z powodu wzrostu cen. Jedynie 14 proc. badanych tego nie robi.

PAP, jk

 

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem