Branża hotelarska i gastronomiczna poturbowana przez pandemię. "Najtrudniejszy okres ostatnich dziesięcioleci"

2021-12-07, 19:36

Branża hotelarska i gastronomiczna poturbowana przez pandemię. "Najtrudniejszy okres ostatnich dziesięcioleci"
Głównym celem tarczy finansowej podczas pandemii była ochrona rynku pracy. . Foto: Shutterstock

W wyniku pandemii COVID-19 wartość rynku HoReCa (gastronomii hotelowej, restauracyjnej, cateringu) w Polsce zmalała w 2020 roku o 32,1 proc. w stosunku do 2019 - wynika z opublikowanego we wtorek raportu PMR Market Expres.

Dodano, że branża odbuduje się w pełni dopiero za kilka lat.

Analitycy PMR Market, napisali, że od pojawienia się tzw. pacjenta zero, co oficjalnie potwierdziło wybuch pandemii COVID-19 w Polsce, do listopada 2021 r. minęło ponad 600 dni.

Dla branży czas pandemii najtrudniejszy od dziesięcioleci

"Dla rynku HoReCa był to najtrudniejszy okres ostatnich dziesięcioleci" - czytamy w najnowszej edycji raportu PMR "Rynek HoReCa w Polsce 2021". Z przedstawionych analiz wynika, że powrót do wartości rynku z 2019 r. będzie możliwy dopiero około 2024 roku.


Eksperci przypominają, że w latach 2015-2019 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR), określająca wartość sektora HoReCa w Polsce, wyniosła aż 8,3 proc., natomiast pandemia i wprowadzone obostrzenia spowodowały, że w roku 2020 r. współczynnik ten zmalał o niemal 1/3.

Pod kreską gastronomia hotelowa

Wskazali, że negatywne skutki lockdownu najsilniej odczuła uzależniona od ruchu turystycznego gastronomia hotelowa.

"W segmencie restauracyjnym najbardziej ucierpiały lokale, w których oferta nie jest przystosowana do sprzedaży w dowozie czy na wynos. Zaliczają się do nich m.in. bary alkoholowe, kawiarnie czy restauracje premium. Z kolei na rynku cateringu relatywnie dobrze poradził sobie catering dietetyczny" - czytamy.

Pandemia zniechęciła do korzystania z restauracji i barów

Wskazano, że sytuacja związana z pandemią znacznie wpłynęła na skłonność Polaków do odwiedzania restauracji, barów i innych punktów zajmujących się gastronomią. W badaniu prowadzonym przez PMR na początku listopada 2021 r. ponad połowa ankietowanych (52 proc.) zgodziła się ze stwierdzeniem, że "obecny wzrost zakażeń zniechęca ich do wizyt w lokalach gastronomicznych".

"To, jak bardzo deklaracje respondentów naszego badania przełożą się ostatecznie na realny ruch w lokalach gastronomicznych w końcówce roku, zostanie dopiero zweryfikowane. Wyniki otrzymane przez PMR są jednak alarmujące" - zaznaczono.

Klientów do korzystania z restauracji i hoteli zniechęca wzrost cen

Eksperci wskazali też, że jednym z głównych czynników spowalniających powrót branży HoReCa do stanu sprzed "zamrożenia" tego sektora jest inflacja. Napisano, że rosnące ceny m.in. surowców, energii elektrycznej czy żywności, wzrost kosztów związanych z prowadzeniem działalności, a także chęć odrobienia strat po pandemii napędzają wzrosty cen usług hotelarskich i gastronomicznych; od lipca wskaźnik cen towarów i usług restauracyjnych przekracza 6 proc. r/r, we wrześniu osiągnął poziom 7 proc. r/r.


Wyniki badania PMR wskazują, że ponad połowa (59 proc.) Polaków ogranicza wizyty w lokalach gastronomicznych i/lub zamawianie w dowozie/na wynos z powodu wzrostu cen. Jedynie 14 proc. badanych tego nie robi.

PAP, jk

 

Polecane

Wróć do strony głównej