CPK to nie tylko lotnisko. W projektach są tysiące kilometrów linii kolejowych i dróg

2023-11-08, 10:55

CPK to nie tylko lotnisko. W projektach są tysiące kilometrów linii kolejowych i dróg
Projekt CPK to również nowe linie kolejowe i drogi.Foto: CPK/PAP

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) jest planowanym węzłem komunikacyjnym, który ma połączyć różne środki transportu w Polsce. To ambitny projekt, który obejmuje zarówno transport lotniczy, kolejowy, jak i drogowy. A także dodatkowe 200 mld złotych dla polskiego budżetu, w ciągu 30 lat od jego ukończenia.

CPK ma na celu stworzenie kompleksowego węzła komunikacyjnego, który ułatwi przemieszczanie się ludzi i towarów w Polsce. To ważny projekt dla rozwoju kraju i poprawy jakości życia mieszkańców. 

Polski ruch lotniczy stale rośnie

Przewidywany ruch lotniczy na Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK) jest imponujący. CPK ma być nowoczesnym węzłem lotniczym, który obsłuży zarówno loty krajowe, jak i międzynarodowe. 

Maksymalna przepustowość CPK na pierwszym etapie to 40 milionów pasażerów - dwukrotnie więcej niż Lotnisko imienia Fryderyka Chopina. Byłoby to lotnisko na poziomie Dublina, Wiednia i Zurychu, a mniejsze niż obecnie Londyn-Gatwick i Rzym-Fiumicino.

Po zakończeniu pełnej realizacji CPK przewiduje się, że liczba pasażerów korzystających z lotniska wyniesie około 45 milionów rocznie. To ogromna liczba podróżnych, co sprawi, że CPK będzie jednym z najważniejszych lotnisk w Europie Środkowo-Wschodniej.

CPK ma łączyć Polskę z innymi krajami. Przewiduje się, że na CPK będą dostępne bezpośrednie loty do wielu ważnych miast na świecie, takich jak Nowy Jork, Pekin, Dubaj, Londyn i inne.

Dobre połączenia lotnicze są kluczowe dla rozwoju gospodarczego. CPK ma przyciągnąć inwestorów, turystów i przedsiębiorców, co przyczyni się do wzrostu gospodarczego w Polsce.

CPK będzie miało nowoczesne terminale, systemy bezpieczeństwa i komfortowe warunki dla pasażerów. To sprawi, że loty z CPK będą wygodne i efektywne.

Pasażerski Model Transportowy. Źródło: PAP Pasażerski Model Transportowy. Źródło: PAP

CPK to również szybkie pociągi i nowe trasy 

CPK ma być punktem, w którym skrzyżują się różne linie kolejowe. To umożliwi efektywne przemieszczanie się pasażerów i towarów między różnymi regionami kraju. Planowane są nowe linie kolejowe, które połączą CPK z miastami takimi jak Gdańsk, Białystok, Rzeszów i inne. To pomoże przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu wielu mieszkańców Polski.

W ramach Programu Kolejowego CPK planowane są znaczące inwestycje kolejowe, obejmujące prawie 2000 km nowych linii. Prace przygotowawcze już trwają, a pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć w 2023 roku.

Główne punkty planowanych inwestycji kolejowych w ramach CPK:

  1. Trasa CPK – Kołobrzeg - Koszalin - Słupsk - Gdańsk: Ta linia ma połączyć wybrzeże Bałtyku z Warszawą i CPK.
  2. Trasa CPK – Olsztyn: Zapewni lepsze połączenie między Olsztynem a stolicą.
  3. Trasa CPK – Ostrołęka - Giżycko - Białystok - Trakiszki (granica) - Kuźnica Białostocka (granica): Ta trasa umożliwi efektywne połączenie północno-wschodnich regionów Polski z CPK.
  4. Trasa CPK – Terespol (granica): Ważne połączenie graniczne na wschodniej granicy Polski.
  5. Trasa CPK – Chełm (granica) - Bełżec (granica): Kolejne strategiczne połączenie na wschodzie.
  6. Trasa CPK – Radom - Iłża - Stalowa Wola - Rzeszów - Sanok: Ta trasa ma zwiększyć dostępność komunikacyjną południowo-wschodnich regionów Polski.

W sumie Program Kolejowy CPK obejmuje 12 tras kolejowych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. To 1981 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Całość programu zostanie zrealizowana do 2034 roku.

Dzięki CPK przewidywany jest dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce. Po realizacji CPK można spodziewać się blisko 134 mln pasażerów kolei dalekobieżnej, z czego 108 mln pasażerów korzystać będzie z pociągów kategorii Intercity, a 26 mln z pociągów kategorii regionalnych ekspresów.

CPK to nowe projekty drogowe

CPK będzie również dostępne dla ruchu drogowego. Planowane są inwestycje w autostrady, obwodnice i trasy ekspresowe, które ułatwią dostęp do CPK. To ważne nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ale także dla osób podróżujących z innych części kraju.

Najważniejsze inwestycje drogowe w ramach CPK to:

  1. Rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa: Planuje się dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku, aby poprawić przepustowość tej ważnej trasy.
  2. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50): Ta obwodnica ma pomóc w odciążeniu ruchu wokół Warszawy.
  3. Trasa ekspresowa S10 na odcinku Toruń – Płock – Naruszewo: Ta trasa będzie łączyć się z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej i umożliwi efektywne połączenie między tymi miastami.

Te inwestycje mają na celu poprawę infrastruktury drogowej w Polsce i ułatwienie dostępu do CPK oraz Warszawy.

Zaniechanie budowy CPK to miliardy strat dla budżetu

Marcin Horała pełnomocnik rządu ds. budowy CPK wielokrotnie tłumaczył, że dziś nasze firmy oraz zwykli Polacy sprowadzają importowane towary np. z Azji poprzez porty lotnicze takie jak Hamburg i Frankfurt nad Menem oraz inne zagraniczne lotniska.

Dlatego nasz budżet nie zarabia, bo zyski z VAT oraz różnego typu opłat, w tym cła trafiają do zagranicznych operatorów lotnisk. Tymczasem według raportu firmy E&Y tylko z samych zysków z VAT i cła na rzecz nowego lotniska, koszt inwestycji w CPK zwróci się po 12 latach.


Program kolejowy CPK Program kolejowy CPK

Nie przypadkowo Niemcy nie są zainteresowane budową nowego polskiego lotniska, bo dziś zbyt dużo na nas zarabiają. Wstrzymanie budowy CPK oznacza wielomiliardowe straty z powodu konieczności zwrotu pieniędzy z funduszy UE na jego budowę (500 mln PLN) oraz dodatkowo stracimy pieniądze z KPO ( 2 i 3 wniosek do UE o środki z KPO zgodny z "kamieniami milowymi").


Posłuchaj

Marcin Horała, pełnomocni rządu ds. CPK mówi o zyskach dla polskiej gospodarki z powstania Portu Lotniczego Solidarność ( "Ekspres Gospodarczy" Justyna Golonko PR1) 7:34
+
Dodaj do playlisty

 

Jak wyjaśniał Marcin Horała zerwanie tylko już zawartych kontraktów, z powodu zaniechania budowy CPK będzie kosztowało minimum 3 mld PLN. A sama budowa ma już zgodę środowiskową, master plan budowy, zagranicznego, mniejszościowego inwestora z branży lotniczej (większa część udziałów, pozostanie w rękach Skarbu Państwa). Dlatego cała praca organizacyjna na rzecz powstania lotniska już została wykonana.

Wkrótce CPK otrzyma komplet dokumentów potrzebnych do rozpoczęcia budowy infrastruktury kolejowej, wkrótce może ruszyć budowa tunelu pod Łodzią jako elementu "kolejowych szprychy", czyli kolei szybkich prędkości.


CPK opublikował długoterminową koncepcję rozwoju lotniska, tzw. Master Plan zawierający plany rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK opublikował długoterminową koncepcję rozwoju lotniska, tzw. Master Plan zawierający plany rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy.

Warto też przypomnieć, że choć Polska jest piątym co do wielkości krajem Europy, to nowy port będzie dopiero na 10 miejscu pod względem wielkości. Marcin Horała stwierdził, że bez tej inwestycji nigdy nie wyjdziemy z pułapki kraju średniego rozwoju. Tymczasem wg. raportu E&Y w ciągu 30 lat CPK zyska aż 200 mld PLN dodatkowych środków dla naszego budżetu.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ CPK/ mib/PR1/ Justyna Golonko


Polecane

Wróć do strony głównej