more_horiz
Gospodarka

Nadchodzi ważny termin. Sprawdź, jak rozliczyć się z Tarczy PFR 2.0

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2022 16:20
Nawet 2 mld zł subwencji będą musiały zwrócić małe i średnie firmy najbardziej poszkodowane przez pandemię, jeśli w ciągu czterech dni nie rozliczą się z Tarczy PFR 2.0 - powiedział wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk.
Termin rozliczeń Tarczy PFR 2.0 dla małych i średnich firm upływa 15 stycznia.
Termin rozliczeń Tarczy PFR 2.0 dla małych i średnich firm upływa 15 stycznia. Foto: Pixabay

Dodał, że do tej pory prawidłowo wypełnione wnioski złożyło tylko 3 tys. ze zobowiązanych do tego 7 tys. przedsiębiorców.

Termin rozliczeń Tarczy PFR 2.0

Wiceprezes przypomniał, że termin rozliczeń Tarczy PFR 2.0 dla małych i średnich firm (zatrudniających od 10 do 249 pracowników) upływa 15 stycznia. Jednak - jak zaznaczył - przedsiębiorcy, którzy chcą mieć pewność, że poprawnie rozliczą subwencję i tym samym otrzymają w kwietniu decyzje o jej umorzeniu, powinni złożyć w banku oświadczenie o rozliczeniu z odpowiednimi załącznikami najpóźniej w środę (12 stycznia br).

- Tylko wtedy otrzymają w piątek potwierdzenie, że złożone przez nich dokumenty nie zawierają błędów, a ci, którzy wysłali rozliczenie z np. z niewłaściwymi plikami JPK, jeszcze w sobotę do północny będą mogli je skorygować - wyjaśnił.

Błędów nie brakuje

Podkreślił też, że błędów jest dużo: na 4,5 tys. wniosków, które do wtorku wpłynęły do PFR, blisko 1500 wymaga poprawek. - Przedsiębiorcy wysyłają do nas załączniki JPK za niewłaściwe okresy rozliczeniowe albo w niewłaściwym formacie. Zdarza się też wiele wniosków w ogóle bez załączników - mówił. Przypomniał, że w zależności od prowadzonej rachunkowości muszą to być pliki JPK_PKPiR lub JPK_KR. Nie może to być plik JPK_V7M.

Wiceprezes zaznaczył, że błędne oświadczenie przesłane w ostatniej chwili trudno będzie poprawić. - Jeśli minie określony przepisami termin, to PFR z definicji ma obowiązek wezwać przedsiębiorcę do zwrotu subwencji. Tak mówią przepisy - powiedział.

Czytaj także:

Zaznaczył, że nie rozumie dlaczego przedsiębiorcy nie są wstanie wygospodarować kilkunastu minut, żeby wypełnić i przesłać przez internet prosty wniosek, tym bardziej, że czas na rozliczenie rozpoczął się już 18 listopada. - Niestety, bez wypełnienia tego prostego obowiązku będą musieli zwrócić 100 proc. otrzymanej pomocy - podkreślił.

- Chcielibyśmy za wszelką cenę uchronić przedsiębiorców od konieczności zwrotów dlatego apeluję do firmy kolejny raz, by rozliczyły się z subwencji. Tym bardziej, że są to firmy, które wciąż mogą borykać się ze skutkami pandemii - podkreślił Marczuk.

Terminy umorzeń

Podkreśli, że przedsiębiorcy z MŚP dostali na rozliczenie Tarczy 2.0 dwa miesiące, "a cały proces odbywa się w sposób elektroniczny, przyjazny i po prostu trzeba tego obowiązku dopełnić".

Marczuk przypomniał też, że 15 stycznia, mija pierwszy etap umorzeń subwencji z Tarczy 2.0. Drugi, obejmujący mikrofirmy, rozpocznie się 19 stycznia i potrwa do końca lutego 2022 roku. W tym przypadku - jak wskazał - firmy będą musiały złożyć tylko oświadczenia na przykład dotyczące utrzymania działalności czy przestrzegania norm epidemicznych, które PFR zweryfikuje.

Trzeci etap, czyli wydanie decyzji dotyczących umorzeń, nastąpi w kwietniu. "Jeśli okaże się, że po naszej weryfikacji, MŚP lub mikro będą musiały jakąś część dotacji zwrócić, to będą miały na to czas do 31 maja 2022 roku" - powiedział. Przypomniał, że co do zasady, umorzenie dla firm, które spełnią określone w regulaminie PFR warunki, jest 100-proc.

Kto otrzymał wsparcie?

W ramach Tarczy PFR 2.0, czyli od 15 stycznia do 28 lutego 2021 r., wsparcie otrzymało 47,7 tys. firm, w tym 7,1 tys. z sektora MŚP. Na konta przedsiębiorców trafiło 7,1 mld zł, w tym 3,8 mld zł dla sektora MSP. Średnie kwota pomocy dla tych firm wyniosła 539 tys. zł, a dla mikrofirm 82 tys. zł.

Czytaj także:

Pomoc otrzymały firmy objęte 54 kodami PKD. Lista obejmuje branże, które najbardziej doświadczyły negatywnych skutków pandemii COVID-19, w tym przede wszystkim hotelarska, targów i wydarzeń, turystyczna, fitness i gastronomiczna.

PR24, akg

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem