Kolej Plus w województwie wielkopolskim. Trzy umowy podpisane

Poprawi  się dostęp do kolei w Wielkopolsce - mieszkańcy Turku, Międzychodu, Czarnkowa, Gostynia, Śremu zyskają dostęp do kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe  podpisały trzy umowy na opracowanie dokumentacji projektowej inwestycji. W sumie w Wielkopolsce planowanych jest pięć inwestycji w ramach tego programu. Ich wartość jest szacowana na  2,2 miliarda złotych.

2023-08-29, 13:17

Kolej Plus w województwie wielkopolskim. Trzy umowy podpisane
Poprawi się dostęp do kolei w Wielkopolsce. . Foto: Shutterstock/ Martyn Jandula

Między Koninem a Turkiem przez Tuliszków planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii kolejowej. Przejazdy między Turkiem a Koninem zajmą 42 minuty, a do Poznania linią Warszawa - Poznań około 2 godzin 10 minut.

Na około 38 - kilometrowej trasie możliwe będą przejazdy z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Zachowana zostanie możliwość budowy czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin.

Kolej Plus w województwie wielkopolskim

Trasa, wykorzystywana od 30 lat w ruchu zostanie przystosowana do przewozów pasażerskich. Przebudowany na ok. 64 km odcinku tor pozwoli na przejazdy z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Linia zostanie połączona ze zmodernizowaną trasą Poznań - Piła. Pociągi dojadą z Czarnkowa do Poznania w jedną godzinę i 40 minut.

Czytaj także w TVP Info: Kolejne zatrzymania pociągów nieuprawnionym nadaniem sygnału radio-stop

REKLAMA

Dogodną obsługę podróżnych zapewnią odpowiednio przygotowane perony w: Czarnkowie Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu. Prace obejmą też stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości możliwa będzie budowa kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec.

Kolej dojedzie także do Międzychodu

Niewykorzystywana od 1995 roku linia Szamotuły - Międzychód zapewni przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Trasa włączy się w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań - Szczecin.

Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na około półtorej godziny. Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach, Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie - Międzychód Letnisko i Międzychód. Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 5 kolejnych przystanków - Binino, Kikowo, Ryżyn, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec.

Czytaj także w i.pl: Sprawcy wymuszeń postojów pociągów na Podlasiu zatrzymali. Efekt akcji policji

REKLAMA

Mieszkańcy Gostynia zyskają dostęp do pociągów na zrewitalizowanej trasie do Kąkolewa. Podróż między Gostyniem a Poznaniem zajmie niespełna dwie godziny. Na ponad 20 - kilometrowej, niewykorzystywanej od ponad 10 lat w ruchu pasażerskim trasie będzie nowy tor. Umożliwi to przejazdy z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Podróżni wsiądą do pociągów z przystanków w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie.

Nowe tory i sieć trakcyjna

Między Śremem a Czempiniem na ponad 20 - kilometrowej trasie będzie nowy tor i sieć trakcyjna. Linia, niewykorzystywana od 1995 roku, zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław - Poznań, szacowany jest na ok. 55 min. Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów, przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków Grabianowo i Szołdry.

W ramach Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw: 7 w śląskim, 5 w lubelskim oraz wielkopolskim, po 4 w małopolskim i mazowieckim, 3 dolnośląskim, 2 w łódzkim, po 1 w lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim.

Projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus około półtora miliona mieszkańców kraju zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.

REKLAMA

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ Aleksander Pszoniak/ mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej