Serwisy z ofertami nieruchomości ukarane przez UOKiK
Przedsiębiorca prowadzący kilka serwisów internetowych z ofertami nieruchomości - nie informował w należyty sposób swoich klientów o konieczności zapłaty.
2017-02-01, 20:31
Posłuchaj
Sprawą zajął się UOKiK - wyjaśnia Justyna Radziewska z delegatury warszawskiej Urzędu.
3 miesiące za darmo, potem wysoka opłata. Ale po cichu
̶ Umieszczenie ogłoszenia rozpoczynało 3-miesięczne testowanie usługi, ale przedsiębiorca nie informował we właściwy sposób, że po tym okresie usługa staje się odpłatna, a jej cena wyniesie ok. 500 zł miesięcznie, mówi gość Polskiego Radia.
I dodaje, że o konieczności zapłaty klienci dowiadywali się z przysyłanych faktur.
Zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów
Z tego względu prezes urzędu postawił przedsiębiorcy zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
REKLAMA
Jak wyjaśnia ekspertka, bezprawne działanie polegało nie nieoznaczeniu przycisku służącego do złożenia zamówienia, że będzie się to wiązać z opłatą.
̶ A to oznacza, że według prawa nie doszło do skutecznego zawarcia umowy, mówi Justyna Radziszewska.
Jest wymóg wyraźnego informowania o konieczności zapłaty
̶ Klienci wszystkich portali i sklepów internetowych, w których można dokonywać zakupów produktów lub usług - muszą być wyraźnie informowani o konieczności zapłaty - zaznacza Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta
̶ Gdy zakładamy stronę internetową, to trzeba dokładnie oznaczyć przycisk służący opłacie – mówi.
REKLAMA
A zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej - przycisk potwierdzający dokonanie zakupów w sieci, może być również oznaczony w inny sposób.
̶ Np. kup teraz, zapłać, ale nie - złóż zamówienie, czy wyślij ofertę – mówi.
̶ Takie stwierdzenia nie są wystarczające, i te trzeba zmienić, podkreśla.
Nadal jest kłopot ze znajomością przepisów chroniących konsumenta
̶ I choć zmienione ponad 2 lata temu przepisy lepiej chronią konsumentów - to wciąż wielu z nas ich po prostu nie zna - a część przedsiębiorców się do nich nie stosuje - dodaje Paulina Rutkowska.
REKLAMA
A zawsze w razie wątpliwości, co do realizacji zakupów dokonywanych w internecie, o pomoc możemy się zwrócić do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumenta.
Dominik Olędzki, jk
REKLAMA