Kredyt bankowy nadal najczęstszą formą finansowania zewnętrznego wśród przedsiębiorstw

2017-07-03, 15:00

Kredyt bankowy nadal najczęstszą formą finansowania zewnętrznego wśród przedsiębiorstw
Zdjęcie ilustracyjne . Foto: SFIO CRACHO/ shutterstock

Blisko połowa średnich firm i ponad jedna trzecia mikro i małych przedsiębiorstw korzysta z kredytów bankowych – wynika z badania „Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa o usługach finansowych”.

Na koniec kwietnia 2017 banki w Polsce udzieliły przedsiębiorstwom łącznie ponad 360 mld zł kredytów, z czego blisko 56% - 201 mld zł - przypadało na segment MSP. Potencjał rynku kredytowego dla segmentu przedsiębiorstw w Polsce w dalszym ciągu pozostaje wysoki, podobnie jak możliwości w zakresie finansowania z wykorzystaniem środków UE.

Kredyt w banku wymieniany jest jako najbardziej powszechne zewnętrzne źródło finansowania działalności przedsiębiorstw przez 48% średnich firm (roczne obroty w przedziale 3,6 mln – 30 mln zł) oraz 37% mikro i małych przedsiębiorstw (obroty do 3,6 mln zł). Zdecydowana większość przedsiębiorstw z obu segmentów – 89% - w finansowaniu swojej działalności w dalszym ciągu preferuje wykorzystanie środków własnych – wynika z badania „Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa o usługach finansowych”, zrealizowanego w drugim kwartale przez CBM INDICATOR we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości i Związkiem Banków Polskich.  Badanie zostało przeprowadzone wśród przeszło 1210 polskich przedsiębiorców metodą indywidualnych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych.


Od lewej: Wojciech Terlikowski, kierownik projektu CBM INDICATOR, prof. dr. hab. Jan Garlicki, dyrektor generalny CBM INDICATOR, Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, Krzysztof Kokot, prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, Arkadiusz Lewicki, sekretarz Rady ds. MMŚP, dyrektor ZPPiŚG Związku Banków Polskich Od lewej: Wojciech Terlikowski, kierownik projektu CBM INDICATOR, prof. dr. hab. Jan Garlicki, dyrektor generalny CBM INDICATOR, Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, Krzysztof Kokot, prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, Arkadiusz Lewicki, sekretarz Rady ds. MMŚP, dyrektor ZPPiŚG Związku Banków Polskich

W 2017 roku odnotowano znaczy wzrost korzystania z kredytu inwestycyjnego

 Zgodnie z wynikami badania blisko połowa  (44%) średnich firm oraz blisko jedna trzecia mikro i małych firm korzysta z kredytu inwestycyjnego, co oznacza w przypadku średnich firm 2-krotny wzrost, a w przypadku mikro i małych firm 2,5-krotny wzrost liczby firm korzystających z tego rodzaju kredytu bankowego porównaniu z 2015 rokiem. Dodatkowo co trzecia średnia firma oraz co piąta mikro i mała firma korzysta z kredytu obrotowego w formie odnawialnej lub nieodnawialnej.. Przedsiębiorcy coraz lepiej oceniają dostępność kredytów bankowych – blisko 57% średnich firm i 44% mikro i małych firm pozytywnie ocenia możliwość zaciągnięcia kredytu bankowego, a jedynie co dziesiąta firma negatywnie postrzega widzi trudności w dostępie do tego źródła finansowania. Jako znaczące źródła finansowania mikro, małych i średnich firm wymienić należy także leasing, pożyczki rodzinne, kredyt kupiecki oraz kredyty konsumpcyjne dla osób fizycznych.

Mimo, że zdecydowana większość badanych przedsiębiorstw – odpowiednio 78% mikro i małych firm oraz 84% średnich firm odnotowała w ubiegłym roku zyski, przedsiębiorcy nie są skłonni do odkładania nadwyżek finansowych. Połowa mikro i małych oraz przeszło jedna trzecia średnich firm zatrzymuje wolne środki na rachunku nie lokując ich. Natomiast co trzecia mała firma i co piąta średnia firma nie posiada wolnych środków. Jedynie co piąta mała firma lokuje wolne środki finansowe, natomiast w przypadku średnich firm, lokowanie wolnych środków finansowych jest dwukrotnie częstsze. W bieżącym roku najbardziej popularne kierunki lokowania wolnych środków finansowych to: krótkoterminowe złotowe (do 30 dni) oraz lokaty bankowe złotowe średnioterminowe (od 1 do 6 miesięcy).

- Lokowanie nadwyżek finansowych w zdecydowanej większości przypadków ma miejsce w banku podstawowym, zwłaszcza wśród mikro i małych firm, natomiast co piata średnia firma lokuje wolne środki również w innych instytucjach finansowych. Wartym uwagi jest, to że aż połowa badanych właścicieli mikro i małych firm przyznała, że wolne środki w ich firmach pozostają na rachunku bieżącym – komentuje prof. Jan Garlicki, Dyrektor Generalny Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, autor badań.

Spośród badanej populacji  24% średnich oraz 12% małych przedsiębiorstw skorzystało ze środków Unii Europejskiej w finansowaniu swojej działalności. Przeważająca większość firm, które posiłkowały się środkami z Unii Europejskiej przy realizacji projektu – odpowiednio 85% średnich  oraz 75% mikro i małych – przyznaje, iż bez wsparcia środkami unijnymi projekt nie zostałby zrealizowany lub zrealizowany w mniejszym zakresie. Ponad połowa zarówno mikro i małych jak i średnich przedsiębiorstw informuje, iż wsparcie unijne zostało przeznaczone na cel inwestycyjny, w przypadku zaś co trzeciej firmy wsparcie to wykorzystano także na finansowanie działalności bieżącej.

Z badań również wynika, że nadal wielu przedsiębiorców z segmentu MSP potrzebuje dodatkowej, dedykowanej informacji nt. funduszy UE. Większość z tych, którzy jeszcze nie skorzystali ze środków unijnych uzasadnia to brakiem takiej potrzeby lub zniechęceniem barierami związanymi z dostępem do tych środków. Spośród  barier zaś wymieniane są: zawężenie profilu tematycznego nowych programów, biurokracja i  skomplikowane procedury oraz czasochłonność obsługi dotacji w firmie.

Zarządzający finansami mikro, małych i średnich firm najczęściej czerpią informacje o produktach i usługach bankowych bezpośrednio od pracowników banków, za pośrednictwem internetowych stron banków, od znajomych, bądź reklam internetowych bądź innych stron www. Wybór banku przez tych przedsiębiorców jest warunkowany przede wszystkim: zakresem oferty, wysokością prowizji i opłat oraz  warunkami i kosztami prowadzenia rachunku bieżącego. Zgodnie z wynikami badania, ogólny poziom ubankowienia mikro, małych i średnich przedsiębiorstw mierzony skalą wykorzystania 10 najbardziej popularnych produktów bankowych wskazuje, że ten segment rynku w dalszym ciągu ma bardzo duży potencjał wzrostowy, przy czym warto zaznaczyć, że poziom ubankowienia firm średniej wielkości jest przeciętnie wyższy niż przedsiębiorstw o niższych obrotach. Najbardziej popularne produkty w obu segmentach to przede wszystkim rachunek bieżący, przelewy i wypłaty z bankomatów, karty płatnicze i obsługa kasowa.

Zapytani o to, jakie dodatkowe usługi lub produkty przedsiębiorcy byliby skłonni zakupić za pośrednictwem banku, respondenci w obu segmentach najczęściej wskazywali na doradztwo w zakresie wykorzystania i rozliczania przyznanej pomocy ze środków UE oraz porady prawne.

Według badania najbardziej preferowanym kanałem komunikacji i rozliczeń z bankami jest Internet, w tym elektroniczny system dostępu do rachunku bankowego i pakietu usług umożliwiający bezpośrednie operacje bankowe.. Ponadto bezpieczeństwo tego kanału komunikacji zostało wysoko ocenione w obu segmentach firm.

Informacja prasowa, abo

Polecane

Wróć do strony głównej