Zwrot pieniędzy za odwołane loty i wycieczki. KE przypomina: podróżni mają prawo do refundacji

2020-05-13, 15:11

Zwrot pieniędzy za odwołane loty i wycieczki. KE przypomina: podróżni mają prawo do refundacji
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Glow Images/East News

Komisja Europejska poinformowała w środę o przygotowaniu listów z ostrzeżeniem do 12 krajów UE ws. zwrotu pieniędzy za anulowane bilety na loty i podróże. Informuje w nich, że podróżni w UE mają prawo do refundacji biletów i wycieczek odwołanych z powodu pandemii.

Posłuchaj

Turystyka to jedna z branż najbardziej narażonych na skutki koronawirusa
+
Dodaj do playlisty

O sprawie poinformowała na konferencji wiceszefowa KE Margrethe Vestager. Nie powiedziała jednak, o które kraje chodzi. Jak zaznaczyła, w tej kwestii KE wysłała do wybranych państw listy "w związku z łamaniem prawa".

Vestager podkreśliła, że to "pierwszy etap procedury naruszenia prawa UE". Taka procedura może skończyć się skargą do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Na razie Komisja przygotowała listy z ostrzeżeniem

Z informacji przekazanych następnie PAP przez służby KE wynika, że wiceszefowa KE pomyliła się i nie chodzi o procedury naruszeniowe, ale zwykłe listy z ostrzeżeniami.

Na kolejnej konferencji prasowej w Brukseli komisarz ds. transportu Adina Valean powiedziała z kolei, że nie ma jeszcze mowy o procedurach naruszeniowych. Wskazała, że mogą one zostać ewentualnie rozpoczęte, ale po dokonaniu oceny, czy kraje unijne rzeczywiście łamią prawo.

Dopytywana, dlaczego KE wcześniej oznajmiła, że kraje łamią prawo w kwestii zwrotów kosztów za bilety, odpowiedziała, że KE wcale tak nie uważa, tylko to analizuje.

Valean posiedziała też, że listy nie zostały wysłane, ale dopiero zostaną przygotowane i wysłane z KE do krajów w czwartek. Dodała też, że trafią one nie do 12 państw, jak powiedziała Vestager, ale do wszystkich krajów unijnych.

Dopytywana o liczbę państw adresatów tych pism poinformowała, że jeszcze ją sprawdzi. "Jeśli moje służby wcześniej mówiły o 12, to prawdopodobnie miały coś na myśli. Sama jestem zainteresowana, żeby wyjaśnić, na podstawie jakich kryteriów (służby) podały tę liczbę" - powiedziała.

Do czasu nadania depeszy służby prasowe nie przekazały odpowiedzi na pytanie PAP, ile krajów i które otrzymały lub otrzymają listy z KE i o jakiej treści.

KE przypomina - podróżni mają prawo do wyboru między kuponami a zwrotem gotówki za anulowane usługi

Komisja w dzisiejszym oświadczeniu przypomina, że zgodnie z przepisami UE, podróżni mają prawo wybierać między kuponami lub zwrotem gotówki za anulowane bilety transportowe (samolot, pociąg, autobus / autokar i promy) lub podróż zorganizowaną.

Potwierdzając to prawo, zalecenie Komisji ma na celu dopilnowanie, aby kupony stały się realną i atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów za odwołane podróże w kontekście obecnej pandemii, co spowodowało również duże obciążenia finansowe dla biur podróży.

W oświadczeniu KE czytamy ponadto, że dobrowolne kupony powinny być chronione przed niewypłacalnością emitenta, z minimalnym okresem ważności wynoszącym 12 miesięcy, i podlegają zwrotowi maksymalnie po upływie jednego roku, jeśli nie zostaną wykupione.

Powinny one również zapewniać pasażerom wystarczającą elastyczność, powinny umożliwiać pasażerom podróżowanie tą samą trasą na tych samych warunkach świadczenia usług lub podróżnym, aby zarezerwować umowę na zorganizowaną podróż z usługami tego samego rodzaju lub o równoważnej jakości.

Powinny być również przenoszone na innego podróżnego.

Niektóre linie lotnicze chciały zmienić reguły dotyczące zwrotu pieniędzy

W wyniku pandemii wiele lotów w UE zostało odwołanych. Linie lotnicze w takiej sytuacji zwykle proponują klientom vouchery, które będą mogli wykorzystać, gdy ruch lotniczy zostanie wznowiony. W UE istnieją jednak regulacje, które mówią m.in. o tym, że przewoźnicy w sytuacji odwołania lotów powinni zwracać klientom pieniądze, jeśli ci wyrażą taką chęć.


Powiązany Artykuł

samolot1200.jpg
Puste niebo i lotniska, straty liczone w miliardach, zwolnienia. Sektor lotniczy w trybie wojny



12 krajów unijnych zwróciło się w kwietniu w liście z apelem do Komisji Europejskiej o uregulowanie kwestii lotniczych voucherów, które linie lotnicze przyznają pasażerom w związku z anulowaniem lotów. Apelowały, aby linie mogły decydować tymczasowo o środkach, za pomocą których pasażerom przysługuje zwrot kosztów. Zaproponowały więc, aby KE zmieniła przepisy w tym zakresie.

W wyniku pandemii wiele lotów w UE zostało odwołanych. Linie lotnicze w takiej sytuacji zwykle proponują klientom vouchery, które będą mogli wykorzystać, gdy ruch lotniczy zostanie wznowiony. W UE istnieje jednak przepis, który stanowi m.in., że przewoźnicy powinni zwracać klientom pieniądze, jeśli doszło do odwołania lotów, a klienci wyrażą taką chęć.

Pod listem podpisały się: Belgia, Bułgaria, Cypr, Czechy, Grecja, Francja, Irlandia, Łotwa, Malta, Holandia, Polska i Portugalia.


Powiązany Artykuł

turystyka 1200.jpg
Przez pandemię światowa turystyka straci nawet 420 mld euro. W Europie najwięcej kraje z południa

Komisja Europejska w dzisiejszym oświadczeniu przypomniała, że sektor turystyczny, na który składają się podróże, transport, zakwaterowanie, jedzenie, rekreacja lub kultura, przyczyniają się do stworzenia prawie 10 proc. PKB UE i stanowią kluczowe źródło zatrudnienia i dochodów w wielu regionach Europy.

267 milionów Europejczyków (62% populacji) wybiera co najmniej jedną prywatną wycieczkę rekreacyjną rocznie, a 78% Europejczyków spędza wakacje w swoim kraju rodzinnym lub w innym kraju Unii.

W Europie lato to kluczowy sezon dla branży, przynoszący średnio 150 miliardów euro. Europejski sektor turystyki oznacza 360 milionami przyjazdów.

PAP, Komisja Europejska, jk

Polecane

Wróć do strony głównej