more_horiz
Gospodarka

Kupujemy online na potęgę, ale nie zawsze dbamy o bezpieczeństwo. Nowe badania pokazują nasze zachowania

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2022 08:05
65 proc. Polaków przed e-zakupami sprawdza opinie o sklepie, 58 proc. porównuje ceny wybranego produktu, a 41 proc. sprawdza warunki zwrotu i reklamacji. Z badania "Bezpieczni na e-zakupach 2022" wynika ponadto, że ponad 80 proc. Polaków, z każdej grupy wiekowej, kupowało w zeszłym roku w internecie.
Ponad połowa badanych (58 proc.) przed złożeniem zamówienia w e-sklepie porównuje ceny towarów.
Ponad połowa badanych (58 proc.) przed złożeniem zamówienia w e-sklepie porównuje ceny towarów.Foto: Shutterstock/Rawpixel.com

W związku ze wzrostem popularności e-zakupów, Santander Consumer Bank zapytał Polaków w sondażu, co jest najistotniejsze przy podejmowaniu decyzji o zakupie w danym e-sklepie i co mogłoby ich od tego odwieść.

Z badania wynika, że 65 proc. osób przed zrobieniem zakupu u danego sprzedawcy zachowuje ostrożność i sprawdza, jakie opinie wystawili mu inni użytkownicy. Najczęściej postępują tak kobiety (71 proc. w porównaniu do 59 proc. mężczyzn) i najmłodsi ankietowani w wieku 18-29 lat (80 proc.).

Ponad połowa badanych (58 proc.) przed złożeniem zamówienia w e-sklepie porównuje ceny towarów.

"Co ciekawe, ta czynność ponownie ma największe znaczenie dla płci żeńskiej (67 proc. w zestawieniu z 49 proc.) i respondentów przed 30. rokiem życia (78 proc.)" - czytamy.

Według autorów badania może świadczyć to o tym, że młodzi dorośli i kobiety bardziej martwią się swoimi finansami lub też, że są bardziej wymagającymi konsumentami - to skłania ich do poszukiwania konkurencyjnych cenowo produktów u dobrych sprzedawców.

Regulamin e-sklepu czyta co czwarty z nas

- Z badania wynika ponadto, że 41 proc. respondentów przed zakupem zapoznaje się z warunkami zwrotu i reklamacji oraz szuka najtańszej formy dostawy (39 proc.) - dodała dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku Ewelina Krzynowy.

Wskazała, że kupującym online zależy też na szybkości usługi, 34 proc. wskazało, że przed złożeniem zamówienia sprawdza, w jakim czasie dotrze do nich upragniona przesyłka.


- Niestety, nie przykładamy tej samej wagi do kwestii bezpieczeństwa. Mimo, że weryfikujemy opinie innych klientów o sprzedawcy, regulamin e-sklepu czyta już tylko co czwarty z nas (25 proc.), a jeszcze mniej osób sprawdza dane rejestrowe firmy czy zabezpieczenia na stronie sprzedawcy (w obu przypadkach 22 proc.) - dodała.

Jak zaznaczyła, Polacy zapytani o to, co na zakupach w sieci wzbudziłoby ich czujność, ponad połowa (58 proc.) wskazała na oferty po cenach znacznie odbiegających od standardów rynkowych.

- 71 proc. respondentów wskazało, że negatywne oceny skutecznie odwiodłyby ich od zakupu w danym e-sklepie" - zauważyła Ewelina Krzynowy.

Warto zwracać uwagę na rzeczy nieoczywiste

Ekspertka wskazała, że badani często wspominali również o niskiej jakości zdjęć lub opisów na stronie, niedostarczających wiarygodnych informacji o produkcie (48 proc.) lub o możliwości opłaty zamówienia jedynie za pomocą przelewu bankowego (40 proc.).

- Coraz więcej osób zwraca też uwagę na to, czy sklep jest obecny w mediach społecznościowych, co często pomaga zweryfikować uczciwość sprzedawcy. Ten aspekt jest ważny już dla co piątego Polaka (19 proc.) - zauważyła.


Według Eweliny Krzynowy warto też częściej zwracać uwagę na rzeczy nieoczywiste.

- Tylko co trzecia osoba zwróciłaby uwagę na brak widocznego numeru NIP (31 proc.), a co czwarta na to, że sklep nie posiada zabezpieczeń takich jak certyfikat SSL (23 proc.) - przekazała.

Jak oceniła, to zdecydowanie za mało przy skali dzisiejszych cyberzagrożeń.

PR24.pl, PAP, DoS