Wszystkie informacje w jednym miejscu. Wraca temat budowy centralnej informacji emerytalnej

Kancelaria premiera rozpoczyna prace nad stworzeniem systemu, który będzie gromadził wszelkie informacje na temat emerytur. Jak pisze "Puls Biznesu", koszt jego stworzenia to 35 mln zł, a jego utrzymanie w ciągu 10 lat będzie kosztować 215 mln zł.

2022-05-11, 08:27

Wszystkie informacje w jednym miejscu. Wraca temat budowy centralnej informacji emerytalnej
Projekt budowy systemu trafił do konsultacji międzyresortowych.Foto: shutterstock.com/JP WALLET

Jak podaje gazeta, "Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazała do uzgodnień międzyresortowych, opiniowania oraz konsultacji publicznych projekt ustawy o centralnej informacji emerytalnej (CIE)".

"To kolejne podejście rządu do jej budowy. Pierwotnie projekt był konsultowany jesienią 2019 r. Wówczas wnioskodawcą było Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, które kilka miesięcy później przestało istnieć. Podobnie jak w poprzednim projekcie, także w tym za budowę systemu ma odpowiadać Polski Fundusz Rozwoju (PFR), spółka kontrolowana przez skarb państwa. Współpracować ma z ZUS, KRUS i KPRM" – zwraca uwagę gazeta.

Najważniejsze informacje w jednym systemie

Dziennik wyjaśnia, że "CIE ma być systemem, dzięki któremu każdy obywatel ma uzyskać pełną i łatwo dostępną wiedzę na temat swoich oszczędności na wszystkich kontach produktów emerytalnych – ZUS, KRUS, IKE, IKZE, PPE, PPK, OFE – oraz ich stanu".

"Umożliwi również symulację wysokości przyszłych świadczeń emerytalnych, ułatwiając decyzję o oszczędzaniu na emerytalną przyszłość, oraz pozwoli na wykonywanie niektórych działań na środkach i kontach produktów emerytalnych" – dodaje.

Czytaj także:

Według gazety "CIE ma być zintegrowany z węzłem krajowym identyfikacji elektronicznej w zakresie uwierzytelnienia użytkowników do narzędzi i usług systemu".

Jaki jest koszt projektu?

"Koszt jego budowy, który poniesie PFR, ma wynieść 35 mln zł. Budowa będzie finansowana z dotacji celowej w wysokości 20 mln zł oraz funduszy własnych PFR. Główne pozycje kosztowe to: baza centralna – około 5 mln zł, usługi cyberbezpieczeństwa – około 4 mln zł, systemy analityczne/BI – około 2,5 mln zł czy integracje – około 2,8 mln zł" – informuje.

Przewidywane roczne koszty utrzymania i amortyzacji nakładów na budowę CIE poniesionych przez PFR – czytamy – "szacowane są na 23 mln zł przez pierwszych pięć lat od wdrożenia systemu, a w kolejnych latach po 20 mln zł rocznie". "Wśród kosztów utrzymania około 5 mln zł będą stanowić opłaty licencyjne, około 3 mln zł opłaty hostingowe, a utrzymanie i amortyzacja systemu w pierwszych latach ma kosztować 12 mln zł rocznie" – pisze "PB".

PolskieRadio24.pl, PAP, Puls Biznesu, md

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej