Internetowe zbiórki finansowe po nowemu? Ustawa o wakacjach kredytowych i przepisy crowdfundingu

Podpisana 14 lipca przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę "ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom" dotyczyła nie tylko wakacji kredytowych, ale także przepisów o crowdfundingu inwestycyjnym. Pisze o tym szczegółowo portal bankier.pl.

2022-08-12, 11:00

Internetowe zbiórki finansowe po nowemu? Ustawa o wakacjach kredytowych i przepisy crowdfundingu
Ustawa o wakacjach kredytowych porusza także temat platform crowdfundingowych. Ich działanie się zmieniło od 29 lipca 2022 roku.Foto: Shutterstock.com/Song_about_summer

Obecne wcześniej w systemie prawnym regulacje nie reglamentowały zasady świadczenia usług przez dostawców finansowania społecznościowego, choć mogły funkcjonować firmy jako "platformy crowdfundingowe", które ograniczała się wyłącznie do prowadzenie działalności promocyjnej, związanej z ofertami publicznymi w rozumieniu odpowiedniej ustawy i przy uwzględnieniu zasady swobody działalności gospodarczej.

Dopiero od 29 lipca 2022 r. nie jako przy okazji uchwalania ustawy o wakacjach podatkowych, obowiązują nowe przepisy o działaniu crowdfundingu i działalności platform crowdfundingowych. Tym razem ich funkcjonowanie jest zgodne z przepisami unijnymi, które od 10 listopada 2021 r., regulowały działanie tej formy inwestycyjnych "zrzutek" finansowych.

Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding to rozwiązanie, które zapewnia małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP), a w szczególności spółkom typu start-up dostęp do finansowania. Realizowane jest ono za pośrednictwem specjalnej platformy internetowej przez dostawcę usług crowdfundingowych. Zakłada pozyskiwanie kapitału przez właściciela projektu od wielu inwestorów w zamian m.in. za akcje, udziały czy obligacje.

Rozporządzenie unijne dotyczy działalności platform pożyczkowych i inwestycyjnych. Nie ma zastosowania do tych, które obsługują osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz działające w modelu donacyjnym, bo tu wciąż działają  przepisy ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych.

Polska ustawa pełni funkcję wdrożeniową europejskich ujednoliconych regulacji, a przede wszystkim ustala "organ właściwy" do wydawania zezwoleń na działalność takich platform, gdzie za akcje zbiera się kapitał na rozwój.

Po zmianach przepisów firmy, które usługi zajmują się finansowaniem społecznościowym muszą postarać się o zezwolenie od KNF-u. Platformy crowdfundingowe mają czas do 10 listopada 2022 r.

Osoby prywatne przekazujące swoje pieniądze na jakiś cel przez platformy crowdfundingowe podzielono na dwie grupy: doświadczonych oraz niedoświadczonych. Klasyfikacja zależy od szczegółowej oceny inwestora według kryteriów opisanych w załączniku do unijnego rozporządzenia.

Zaliczenie osoby fizycznej do grona doświadczonych inwestorów to m.in. określony poziom rocznych zarobków (dochód brutto 60 ty. euro), doświadczenie zawodowe w sektorze finansowym czy określona aktywność transakcyjna na rynkach finansowych.

Ochrona wpłacających

- Wprowadzenie dodatkowych środków ochrony inwestorów w tym zakresie należy ocenić pozytywnie. Oczywiście wprowadzanie dodatkowych wymogów nie zagwarantuje nigdy samo w sobie stuprocentowego bezpieczeństwa klientów, ale z pewnością wpływa na wzrost poziomu ochrony - tłumaczył Jacek Barszczewski, rzecznik KNF.

REKLAMA

Niezależnie od przyznanej kategorii każdy inwestor otrzyma od dostawcy usług arkusz kluczowych informacji inwestycyjnych. Również informacje marketingowe platform do zbierania kapitału powinny być jasne i rzetelne oraz spójne z informacjami zawartymi w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych.

Oferty publiczne akcji przez crowdfunding

Emitenci będą mogli prowadzić oferty publiczne akcji na licencjonowanych platformach crowdfundingowych do wartości 2,5 mln euro, a po 10 listopada 2023 r. do wartości do 5 mln euro, bez konieczności sporządzenia prospektu emisyjnego. Dotychczasowy limit wynosił 1 mln euro do pozyskania pieniędzy w jednej emisji.

Sektor gamingowy (gry komputerowe) był najbardziej widoczny w roku 2021 na platformach crowdfundingowych , (chodziło o 18 firm). Chętnie korzystały z nich także spółki z branży IT, oferujące aplikacje mobilne, e-commerce i tworzenie oprogramowania (12 firm).

Wśród growych emitentów crowdfundigowych było w ostatnich latach wiele spółek, które później udały się na NewConnect. Należą do nich takie firmy jak: Road Studio, Render Cube, Incuvo, Iron Wolf Studio, Polyslash, Atomic Jelly czy Punch Punk Games.

REKLAMA

PR24/Bankier.pl/sw


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej