Polska wieś stolicą handlu z Chinami. Najważniejszy szlak UE

Najważniejszy szlak handlowy pomiędzy Chinami a UE prowadzi z Xi'an do Małaszewicz - niepozornej wsi w województwie lubelskim. 

2025-05-27, 16:41

Polska wieś stolicą handlu z Chinami. Najważniejszy szlak UE
Przeładunek kontenerów w Małaszewiczach. Foto: PAP/Wojciech Pacewicz
  • Wymiana handlowa między UE a Chinami wciąż rośnie
  • Polska umacnia swoją rolę istotnego węzła logistycznego
  • Kluczowymi punktami na mapie transportu intermodalnego stają się Małaszewicze i Łódź

Urząd Transportu Kolejowego podsumował transport intermodalny w 2024 roku. W raporcie pojawiły się też kluczowe punkty trasy euroazjatyckiej łączącej drogą lądową Chiny i Unię Europejską. 

Pomimo wojny w Ukrainie transport lądowy jest wciąż ważny w wymianie handlowej między Azją a Europą. Najważniejszymi hubami logistycznymi gdzie następuje przeładunek kontenerów z pociągów na ciężarówki i odwrotnie (albo inne pociągi) są w Europie Duisburg, Hamburg, Bremerhaven, Łódź i Małaszewicze. 

Na trasie z Chin do UE najważniejsza trasa przebiega między Xi'an a Małaszewiczami. W odwrotnym kierunku ważniejsza jest trasa z Duisburga do Xi'an.


Kluczowe lokalizacja na trasie euroazjatyckiej w 2024 roku - kierunek z Chin do Europy. Kluczowe lokalizacja na trasie euroazjatyckiej w 2024 roku - kierunek z Chin do Europy.

Małaszewicze to nieduże osiedle w powiecie bialskim w gminie Terespol. Mieszka tu ok. 1400 osób i znajduje się tu największy suchy port przeładunkowy należący do PKP. Ta niepozorna, rozmiarami miejscowość, jest jednym z najważniejszych punktów na mapie logistycznej Europy - dochodzi tu tor szeroki (1520 mm) i dochodzi tu do przeładunku na tabor normalnotorowy (1435 mm) oraz na ciężarówki. 

REKLAMA

Drugim ważnym punktem dla transportu intermodalnego w Polsce jest Łódź. I w tym przypadku, jak wynika z raportu UTK rola Łodzi znacząca jest przy eksporcie z UE do Chin. Na trasie do Chengdu węzeł intermodalny w Łodzi obsługuje 9 proc. załadunków (licząc w kontenerach). 

Planowany Euroterminal Sławków, który również ma umożliwiać przeładunek między różnymi systemami kolejowymi, nie jest pomyślany jako konkurencja dla tras azjatyckich. W Sławkowie przeładunek ma dotyczyć kierunku ukraińskiego i Euroterminal ma być węzłem logistycznym dla odbudowy Ukrainy i dalszego handlu z tym krajem. Ma to zapewnić anonsowana przez premiera Donalda Tuska inwestycja w wysokości miliarda euro. 

Czytaj także: 

Źródło: UTK/RynekInfrastuktury/AM

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej