Polska wieś stolicą handlu z Chinami. Najważniejszy szlak UE
Najważniejszy szlak handlowy pomiędzy Chinami a UE prowadzi z Xi'an do Małaszewicz - niepozornej wsi w województwie lubelskim.
2025-05-27, 16:41
- Wymiana handlowa między UE a Chinami wciąż rośnie
- Polska umacnia swoją rolę istotnego węzła logistycznego
- Kluczowymi punktami na mapie transportu intermodalnego stają się Małaszewicze i Łódź
Urząd Transportu Kolejowego podsumował transport intermodalny w 2024 roku. W raporcie pojawiły się też kluczowe punkty trasy euroazjatyckiej łączącej drogą lądową Chiny i Unię Europejską.
Pomimo wojny w Ukrainie transport lądowy jest wciąż ważny w wymianie handlowej między Azją a Europą. Najważniejszymi hubami logistycznymi gdzie następuje przeładunek kontenerów z pociągów na ciężarówki i odwrotnie (albo inne pociągi) są w Europie Duisburg, Hamburg, Bremerhaven, Łódź i Małaszewicze.
Na trasie z Chin do UE najważniejsza trasa przebiega między Xi'an a Małaszewiczami. W odwrotnym kierunku ważniejsza jest trasa z Duisburga do Xi'an.

Małaszewicze to nieduże osiedle w powiecie bialskim w gminie Terespol. Mieszka tu ok. 1400 osób i znajduje się tu największy suchy port przeładunkowy należący do PKP. Ta niepozorna, rozmiarami miejscowość, jest jednym z najważniejszych punktów na mapie logistycznej Europy - dochodzi tu tor szeroki (1520 mm) i dochodzi tu do przeładunku na tabor normalnotorowy (1435 mm) oraz na ciężarówki.
REKLAMA
Drugim ważnym punktem dla transportu intermodalnego w Polsce jest Łódź. I w tym przypadku, jak wynika z raportu UTK rola Łodzi znacząca jest przy eksporcie z UE do Chin. Na trasie do Chengdu węzeł intermodalny w Łodzi obsługuje 9 proc. załadunków (licząc w kontenerach).
Planowany Euroterminal Sławków, który również ma umożliwiać przeładunek między różnymi systemami kolejowymi, nie jest pomyślany jako konkurencja dla tras azjatyckich. W Sławkowie przeładunek ma dotyczyć kierunku ukraińskiego i Euroterminal ma być węzłem logistycznym dla odbudowy Ukrainy i dalszego handlu z tym krajem. Ma to zapewnić anonsowana przez premiera Donalda Tuska inwestycja w wysokości miliarda euro.
Czytaj także:
- Premier Donald Tusk zapowiada nową erę. "Czas na repolonizację gospodarki"
- Ruszyło połączenie cargo: Łódź-chińskie Xiamen
- Dlaczego lepiej wozić towary koleją, niż TIR-ami?
Źródło: UTK/RynekInfrastuktury/AM
REKLAMA
REKLAMA