Spadają koszty frachtu towarów. Najniższy odczyt wskaźnika Baltic Dry od półtora roku

Główny indeks cen frachtu morskiego, Baltic Dry Index, osiągnął 18-miesięczne minimum wskutek spadku popytu na przewóz towarów statkami.

2022-08-29, 08:36

Spadają koszty frachtu towarów. Najniższy odczyt wskaźnika Baltic Dry od półtora roku
Baltic Dry Index odnotowuje najniższe poziomy od miesięcy.Foto: shutterstock/Sven Hansche

Średnie dzienne zarobki dla statków, które zazwyczaj przewożą 150 000-tonowe ładunki, takie jak ruda żelaza i węgiel, spadły o 68 dolarów i wyniosły w ostatnim tygodniu 6.199 dolarów za dzień.

Baltic Exchange oblicza indeks poprzez ocenę wielu stawek żeglugowych na ponad 20 trasach dla każdego ze statków składowych BDI. Analiza wielu tras żeglugowych dla każdego indeksu nadaje głębię złożonemu pomiarowi indeksu. Członkowie kontaktują się z załogami suchych ładunków masowych na całym świecie, aby zebrać ich ceny, a następnie obliczają średnią.

Nastroje w gospodarce

Zmiana w Baltic Dry Index może dać inwestorom wgląd w globalne trendy podaży i popytu. Wiele osób uważa, że rosnący lub malejący indeks jest wiodącym wskaźnikiem przyszłego rozwoju gospodarczego. Jest on oparty na surowcach, ponieważ popyt na nie pozwala przewidzieć przyszły wzrost gospodarczy. Materiały te są kupowane w celu budowy i utrzymania budynków i infrastruktury, a nie w czasach, gdy kupujący mają nadmiar materiałów lub nie budują już budynków lub nie wytwarzają produktów.

Indeks może spaść, gdy wysyłane towary są surowymi, przedprodukcyjnymi materiałami, co jest zwykle obszarem o minimalnym poziomie spekulacji. Indeks może odnotować wysokie poziomy zmienności, jeśli globalny popyt wzrasta lub nagle spada, ponieważ podaż usług przewoźników jest mało elastyczna oraz cechuje się długim czasem realizacji i wysokimi kosztami wykonania usługi.

REKLAMA

BDI w pewnym stopniu przewidział recesję w 2008 roku, kiedy ceny doświadczyły gwałtownego spadku. Między wrześniem 2019 r. a styczniem 2020 r., Baltic Dry Index spadł o ponad 70 proc., co było silnym wskaźnikiem kurczenia się gospodarki. Miało to miejsce bezpośrednio przed wybuchem pandemii COVID-19. Następnie, w 2021 r., BDI gwałtownie wzrósł, ponieważ pandemia doprowadziła do opóźnień i wąskich gardeł w globalnej żegludze.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ Reuters/ Investopedia/ mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej