Nowy fundusz wesprze promocję miodu i olejów roślinnych

2019-08-04, 11:11

Nowy fundusz wesprze promocję miodu i olejów roślinnych
Celem Funduszu jest wspieranie działań informacyjnych nt. jakości i zalet roślin oleistych ‒ rzepaku, rzepiku, soi, lnu oraz konopi, przetworów pochodzących z przetworzenia tych roślin, a także miodu i innych produktów pszczelich. . Foto: pixabay

Utworzony został nowy fundusz promujący spożycie produktów oleistych i pszczelich. Fundusz Promocji Roślin Oleistych rozpocznie działalność po wyborze komisji zarządzającej. Nabór kandydatów zakończy się 16 sierpnia br. - poinformowało ministerstwo rolnictwa.

13 czerwca 2019 r. Sejm RP znowelizował ustawę o funduszach promocji produktów rolno­‑spożywczych, którą 11 lipca 2019 r. podpisał Prezydent RP Andrzej Duda. Przepisy ustawy weszły w życie od 1 sierpnia br. Na podstawie tych regulacji został utworzony fundusz promocji roślin oleistych.

Pszczoły potrzebne na plantacjach rzepaku

"Dodatkowo przewidziano wsparcie ze środków tworzonego funduszu produktów pszczelich, co jest uzasadnione z uwagi na wpływ aktywności pszczół na plony rzepaku. Obecność pszczół na plantacji rzepaku jest niezbędna do prawidłowego zapylenia roślin, a udział rzepaku w krajowym areale uprawy roślin oleistych stanowi 95–97 proc." - czytamy na stronie Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju.

Fundusz wesprze promocje spożycia olejów, miodu

Celem Funduszu jest wspieranie działań informacyjnych nt. jakości i zalet roślin oleistych ‒ rzepaku, rzepiku, soi, lnu oraz konopi, przetworów pochodzących z przetworzenia tych roślin, a także miodu i innych produktów pszczelich.

Ponadto ze środków tego funduszu będzie promowane spożycie przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich. Z funduszu będą finansowane także badania rynkowe dot. spożycia przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich oraz badań naukowych i prac rozwojowych mających, które będą poprawiały jakość roślin oleistych czy produktów pszczelich.

Środki na fundusz od firm przetwórstwa roślin oleistych

Pieniądze na działalność tego funduszu będą pochodziły od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych, które mają przekazywać wpłaty w wysokości 0,2 proc. wartości netto od transakcji kupna-sprzedaży.

Analogicznie jak w przypadku pozostałych funduszy, środkami Funduszu Promocji Roślin Oleistych zarządzać będą przedstawiciele organizacji branżowych reprezentujący producentów rolnych oraz przetwórców działających w sektorze roślin oleistych, którzy tworzą odrębną komisję zarządzającą. W jej skład wchodzić będzie 4 przedstawicieli producentów z branży roślin oleistych, 1 przedstawiciel producentów produktów pszczelich, 3 przedstawicieli przetwórców oraz 1 przedstawiciel izb rolniczych.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ogłosiło nabór kandydatów na członków komisji zarządzającej tego funduszu. Zgłoszenia kandydatów na członków pierwszej komisji zarządzającej Funduszu Promocji Roślin Oleistych należy dokonać w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zmienionej ustawy, tj. od 1 sierpnia 2019 r. Zgodnie z tym wnioski będą przyjmowane do 16 sierpnia 2019 r. włącznie, ze względu na przypadający 15.08 dzień wolny - wyjaśnił resort.

Wcześniej na mocy ustawy z 2009 r. utworzone zostało 9 funduszy promocji produktów rolno-spożywczych m.in. mleka, mięsa zbóż. Środki z funduszy pozwalają nie tylko na promowanie spożycia określonych produktów w kraju, ale także pozyskanie unijnych pieniędzy na prowadzenia kampanii promocyjnych zagranicą.

PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej