48 mln euro na promocję mięsa
Około pięćdziesięciu milionów euro wykorzystali przez ostatnich kilka lat polscy producenci mięsa: wieprzowego, wołowego i drobiowego na promocję za granicą. Pozwoliło to wyraźnie zwiększyć eksport do Stanów Zjednoczonych i krajów azjatyckich.
2016-06-10, 19:56
Posłuchaj
W przypadku wieprzowiny, gdyby nie wystąpienie w Polsce Afrykańskiego Pomoru Świń, efekty byłyby jeszcze większe.
Krajowi przedsiębiorcy organizując działania promocyjne korzystali z kilku źródeł finansowania, w tym ze środków własnych pochodzących Funduszy Promocji Mięsa.
- 80 proc. projektów finansowane jest na zasadzie 50 proc. z Unii Europejskiej, 30 proc. ze Skarbu Państwa i 20 proc. udział własny organizacji. W takiej sytuacji organizacja zgłaszała się z projektem do Funduszy Promocji. Te Fundusze przydzielając wkład udział własny pozwalały sięgać po czterokrotność tych środków - podkreśla Wiesław Różański, prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego.
Pieczę nad Funduszami Promocji sprawuje Agencja Rynku Rolnego. Pieniądze pochodzą z wpłat pobieranych od podmiotów skupujących surowce rolne.
REKLAMA
48 mln euro na promocję
Wśród organizacji zrzeszających przedsiębiorców Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, jest liderem w wykorzystaniu tych środków.
- W ramach Funduszy Promocji zrealizowano 8 kampanii, a dodatkowe 8 jest obecnie realizowane. Budżet projektów zakończonych i realizowanych, które dotyczą mięsa wieprzowego, wołowego i drobiowego wynosi ponad 48 mln euro - wyjaśnia Karolina Dziewulska -Siwek - rzeczniczka Agencji Rynku Rolnego.
Konkretne efekty akcji
W ramach takich projektów jak: Tradycja i jakość europejskiego mięsa czy Gwarancja Jakości, promowano polskie produkty za granicą: w mass mediach, podczas akcji marketingowych, umożliwiano też przedstawicielom firm wyjazdy na targi i spotkania biznesowe. Przynosiło to konkretne efekty, zaznacza Wiesław Różański.
Obecnie realizowane są projekty promocji w Singapurze, na Tajwanie i w Kazachstanie.
REKLAMA
Działania te wspiera Agencja Rynku Rolnego, która w tym roku pomagała przedsiębiorcom w wyjazdach na imprezy targowe w różnych krajach, podkreśla Karolina Dziewulska- Siwek.
Od początku roku zmieniły się zasady współfinansowania programów promocyjnych, w których partycypują Fundusze Promocji Żywności. Przy realizacji projektów w krajach trzecich 80% kosztów finansuje Unia, zaś 20% pochodzi ze środków własnych, czyli z Funduszy Promocji .
Warto też dodać, że promocję polskich firm finansuje też Ministerstwo Rozwoju kontynuując działania prowadzone wcześniej przez Ministerstwo Gospodarki. Chodzi o program dotyczący promocji wybranych kilkunastu branż, wśród których są też tak zwane Polskie Specjalności Żywnościowe.
Dariusz Kwiatkowski, abo
REKLAMA
Polecane
REKLAMA