Zielona Góra: zmodernizowano bazę śmigłowców ratownictwa medycznego
Na lotnisku w Przylepie odbyło się we wtorek uroczyste otwarcie nowo wybudowanej bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego w Zielonej Górze. Baza spełnia najwyższe standardy, a ratownicy, piloci i lekarze mają doskonałe warunki do pracy.
2015-02-17, 13:28
Jak powiedziała PAP rzeczniczka SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe Justyna Sochacka, do tej pory zespoły dyżurowały w wynajmowanym budynku, który nie był zbudowany z myślą o załogach HEMS (ang. Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego). Hangar dla śmigłowca ratunkowego znajdował się w znacznej odległości od pomieszczeń operacyjnych i trzeba go było współdzielić ze statkami powietrznymi innych służb.
- Teraz baza jest funkcjonalna i w pełni niezależna od innych użytkowników lotniska - wyjaśniła Sochacka.
Inwestycje trwały od 2012 r.
Śmigłowiec jest wysuwany z nowego hangaru na elektrycznej platformie. Pozwala to szybko i bezpiecznie go przesuwać bez konieczności używania ciągnika. W otoczeniu bazy wybudowano stację paliw, drogi dojazdowe i chodniki.
Rzeczniczka dodała, że dzięki nowej bazie skróci się czas potrzebny na odtworzenie gotowości do przyjęcia kolejnego wezwania, podniesie się poziom bezpieczeństwa pacjenta i załóg. Potencjalnie zwiększy się także liczba lotów ratunkowych, którą jest w stanie obsłużyć jednostka.
W ramach etapu I zostało wybudowanych lub wyremontowanych oraz doposażonych sześć baz HEMS: w Białymstoku, Łodzi, Poznaniu, Sanoku, Suwałkach, Zielonej Górze, a także Stacja Obsługi Technicznej w Szczecinie. W ramach etapu II zostały wybudowane cztery bazy HEMS w Gdańsku, Kielcach, Krakowie i we Wrocławiu.
Całkowita wartość projektu to 68,28 mln zł, z czego 85 proc. stanowiły środki unijne, pozostałą część sfinansowało Ministerstwo Zdrowia.
Z Zielonej Góry wykonano w zeszłym roku 425 lotów, w całym kraju załogi śmigłowców LPR zrealizowały łącznie 8928 lotów - 7737 do wypadków i nagłych zachorowań oraz 1191 transportów międzyszpitalnych, natomiast załogi samolotów wykonały 542 misje.
Podobnie jak w latach wcześniejszych dominowały loty do wypadków komunikacyjnych (1653). Częste były również wezwania do nagłych zachorowań: udarów (984) czy zawałów mięśnia sercowego (625). 555 razy załogi startowały do osób po upadkach z wysokości, a 450 razy do osób w stanie nagłego zatrzymania krążenia.
Łącznie 18 śmigłowcowych załóg Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na pokładach statków powietrznych przetransportowało 6820 pacjentów. Załogi HEMS realizując loty do zdarzeń i transporty międzyszpitalne spędziły w powietrzu 6219 godzin, natomiast załogi samolotowe 849 godzin.
Unia Europejska nie chce już dofinansowywać lotnisk
KE zapowiedziała, że w nowej perspektywie finansowej 2014-2020 nie będą przeznaczane pieniądze na budowę małych lotnisk. Duże znaczenia mają doświadczenia wielu regionów, które lotniska wybudowały, a mają kłopoty z ich utrzymaniem.
REKLAMA