Krzysztof Czabański: projekt ustawy o mediach narodowych w przyszłym tygodniu w Sejmie
Projekt ustawy o mediach narodowych jest już prawie gotowy i w przyszłym tygodniu trafi do Sejmu - poinformował w piątek na Facebooku pełnomocnik rządu ds. zmian w mediach publicznych Krzysztof Czabański. Nowe przepisy mają zmienić zasady działania mediów publicznych.
2015-12-04, 13:46
- Miło mi poinformować, że projekt nowej ustawy o mediach publicznych, który powstaje pod moim przewodem, trafi w przyszłym tygodniu do parlamentu! Wczoraj zespół ekspertów i posłów (m.in. Barbara Bubula, Elżbieta Kruk, Joanna Lichocka i Jarosław Sellin) dopracował się zrębów końcowego dokumentu. Jest szansa naprawiać media publiczne już od 1 stycznia 2016 r. - napisał na swoim profilu na Facebooku Czabański.
Miło mi poinformować, że projekt nowej ustawy o mediach publicznych szykowany pod moim przewodem przez grupę ekspertów i...
Posted by Krzysztof Czabański on 4 grudnia 2015
Jak mówił w niedawnym wywiadzie, zmiany będą dotyczyć 20 podmiotów - 17 regionalnych stacji radiowych, których odrębność zostanie zachowana, tzw. dużego Radia, Telewizji Polskiej z oddziałami oraz Polskiej Agencji Prasowej.
Projekt zakłada, że media publiczne przestaną być spółkami prawa handlowego, gdyż - jak wyjaśniał Czabański - taki model sprawił, że media publiczne bardzo osłabiły się finansowo.
Według wiceministra kultury nowa ustawa wyjmie także media publiczne spod kurateli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a będą one podlegać nowej Radzie Mediów Narodowych, której członków będzie mianował Sejm, Senat i prezydent, dokładnie tak samo, jak w wypadku Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Prawnik: przekształcenie mediów publicznych wymaga pieczołowitego przygotowania
Przekształcenie mediów publicznych ze spółek prawa handlowego w podmioty wzorowane na instytucjach kultury samo w sobie nie musi oznaczać ryzyka dla kontrahentów czy pracowników, jeśli cała operacja zostanie dobrze przygotowana - mówi Maciej Pilarek z kancelarii Sadkowski i Wspólnicy.
REKLAMA
- Wszystko zależy od konstrukcji przepisów opracowywanej tzw. ustawy medialnej - zaznacza.
"Kluczem zapewnienie pełnej sukcesji praw i obowiązków"
Według Macieja Pilarka z kancelarii Sadowski i Wspólnicy, choć tego typu przekształcenia są procesami obszernymi, które wymagają pieczołowitego przygotowania, to o ile zostaną przeprowadzone profesjonalnie w oparciu o dobrze przygotowane przepisy, same w sobie nie muszą mieć negatywnego wpływu na podmiot przekształcany i jego otoczenie. Kluczem do bezpiecznej transformacji jest zapewnienie w ramach projektowanych przepisów pełnej sukcesji praw i obowiązków.
- Jeśli tego typu proces jest dobrze przygotowany, to de facto nic złego się nie dzieje. W Polsce co roku dokonuje się wielu procesów przekształceń i to wszystko działa. Ale najważniejsze jest tutaj planowanie. Tego typu proces powinien być poprzedzony badaniem due diligence, czyli analizą sytuacji prawnej, finansowej i podatkowej przekształcanych spółek w kontekście planowanej transformacji. To najtrudniejszy element procesu przekształcenia - wskazał Pilarek.
- Zwłaszcza w wypadku telewizji będzie to pionierskie działanie, które trzeba bardzo dobrze przygotować, tak aby nieumyślnie nie doprowadzić do jakichś usterek formalno-prawnych. Potencjalne ryzyka stanowić mogą m.in. sprawy pracownicze, jak również umowy z kontrahentami, w tym umowy licencyjne. Te ryzyka w bardzo dużym zakresie zależą od sposobu sformułowania przepisów dotyczących przejścia pomiędzy formą prawną spółki akcyjnej Skarbu Państwa w osobę prawną na wzór instytucji kultury. Jeśli ustawa zapewni pełną sukcesję, to przejście to będzie płynne i większych problemów nie powinniśmy się spodziewać - dodał ekspert.
"Przekształcenie prawdopodobnie na zasadzie sukcesji uniwersalnej"
Zdaniem Pilarka przekształcenie TVP, PR i PAP odbędzie się najprawdopodobniej na zasadzie sukcesji uniwersalnej, która polega na tym, że nowo powstający podmiot wstępuje w prawa i obowiązki swojego poprzednika. Jak mówił, raczej wykluczone w tym wypadku wydaje się skorzystanie z drugiej reguły spotykanej w ramach procesów przekształceń, tj. zasady kontynuacji, która zakłada tożsamość podmiotu przy zmieniającej się jedynie formie prawnej.
- Z zasady kontynuacji można korzystać np. przy przekształceniu spółki akcyjnej w inną spółkę kapitałową, czyli przy obracaniu się w ramach reżimu spółek prawa handlowego. A instytucja na wzór instytucji kultury nie jest uregulowana w Kodeksie spółek handlowych, więc zasada kontynuacji będzie raczej wykluczona. Także dotychczasowe doświadczenia, jeśli chodzi o dekomercjalizację spółek Skarbu Państwa i przekształcanie ich w instytucje kultury, co ma miejsce np. w wypadku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wskazują, że przekształcenia spółek medialnych odbędą się przy wykorzystaniu sukcesji uniwersalnej - tłumaczył.
Jak mówił, oznacza to, że kontrahenci czy pracownicy tych instytucji mogą nie odczuć żadnej zmiany, jeśli chodzi o sytuację prawną.
PAP, awi
REKLAMA