Rusza kolejna odsłona Go_Global.pl.: program wsparcia ekspansji zagranicznej polskich firm
18. kwietnia rozpocznie się nabór wniosków w ramach konkursu dla firm z branż wysokich technologii w programie Go_Global.pl.
2016-04-04, 21:04
Posłuchaj
Ma on pomóc polskim przedsiębiorcom w wejściu na rynki zagraniczne. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przygotowało na ten cel 8 mln złotych.
Polskie firmy mają przywilej działania na dużym, własnym rynku
Jak mówi Daniel Maksym, dyrektor Działu Rozwoju i Innowacji w NCBR, Polska sama w sobie jest olbrzymim rynkiem, gdzie firma może odnieść i kontynuować przez całe życie sukces.
Dlatego, jak podkreśla, wyjście firmy na zewnątrz jest wielką odwagą, gdyż trzeba się na nowych rynkach zmierzyć z zupełnie innymi wyzwaniami.
W małych krajach firmy muszą od razu myśleć o ekspansji zagranicznej
̶ W Polsce wyjście na zewnątrz kraju jest na ogół drugim etapem, w odróżnieniu od Finlandii czy Estonii, gdzie mały rynek wewnętrzny zmusza od razu do szukania ekspansji na innych rynkach - mówi ekspert.
Do tej pory, w poprzednich edycjach programu, ze wsparcia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju skorzystało blisko sto polskich firm. Wiele z nich znalazło za granicą potencjalnych inwestorów czy partnerów biznesowych.
Jak wylicza ekspert, 80 proc. firm, które otrzymało wsparcie w ramach Go_Global, znalazło w innych krajach partnera biznesowego.
Liczą się długoterminowe aktywa
Jak podkreśla, trudno przewidzieć, czy wszystkim się powiedzie na innych rynkach, ale na pewno największe szanse mają ci, którzy dysponują długoterminowymi aktywami.
̶ Na pewno nie są nimi produkcja, ale np. własność intelektualna – wyjaśnia Daniel Maksym.
Warto dbać o własne pomysły i patenty
Dlatego nie warto się ich pozbywać oraz chronić i zabezpieczać chociażby patentowo, przy wchodzeniu w spółki – podkreśla ekspert.
Wśród dotychczasowych beneficjentów programu Go_Global.pl znalazły się już m.in. firmy takie jak Kinetise, autor platformy pozwalającej na stworzenie nawet najbardziej skomplikowanych aplikacji mobilnych bez znajomości języka programowania, OriginTag – twórca nowatorskiej technologii systemu zabezpieczenia marki, czy PolTREG, komercjalizujący szczepionkę autologicznych limfocytów T-regulatorowych na rynku amerykańskim.
Błażej Prośniewski, jk