Rusza kolejna odsłona Go_Global.pl.: program wsparcia ekspansji zagranicznej polskich firm

18. kwietnia rozpocznie się nabór wniosków w ramach konkursu dla firm z branż wysokich technologii w programie Go_Global.pl.

2016-04-04, 21:04

Rusza kolejna odsłona Go_Global.pl.: program wsparcia ekspansji zagranicznej polskich firm
Do tej pory, w poprzednich edycjach programu, ze wsparcia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju skorzystało blisko sto polskich firm. . Foto: Pixabay

Posłuchaj

Dlaczego startując w programie Go_Global.pl. warto nastawić sie na długoterminowe aktywa, czyli np. własność intelektualną, tłumaczy w Polskim Radiu 24 Daniel Maksym, dyrektor Działu Rozwoju i Innowacji w NCBR./Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Ma on pomóc polskim przedsiębiorcom w wejściu na rynki zagraniczne. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przygotowało na ten cel 8 mln złotych.

Polskie firmy mają przywilej działania na dużym, własnym rynku

Jak mówi Daniel Maksym, dyrektor Działu Rozwoju i Innowacji w NCBR, Polska sama w sobie jest olbrzymim rynkiem, gdzie firma może odnieść i kontynuować przez całe życie sukces.

Dlatego, jak podkreśla, wyjście firmy na zewnątrz jest wielką odwagą, gdyż trzeba się na nowych rynkach zmierzyć z zupełnie innymi wyzwaniami.

W małych krajach firmy muszą od razu myśleć o ekspansji zagranicznej

̶ W Polsce wyjście na zewnątrz kraju jest na ogół drugim etapem, w odróżnieniu od Finlandii czy Estonii, gdzie mały rynek wewnętrzny zmusza od razu do szukania ekspansji na innych rynkach  - mówi ekspert.

Do tej pory, w poprzednich edycjach programu, ze wsparcia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju skorzystało blisko sto polskich firm. Wiele z nich znalazło za granicą potencjalnych inwestorów czy partnerów biznesowych.

Jak wylicza ekspert, 80 proc. firm, które otrzymało wsparcie w ramach  Go_Global, znalazło w innych krajach partnera biznesowego.

Liczą się długoterminowe aktywa

 Jak podkreśla, trudno przewidzieć, czy wszystkim się powiedzie na innych rynkach, ale na pewno największe szanse mają ci, którzy dysponują długoterminowymi aktywami.

̶  Na pewno nie są nimi produkcja, ale np. własność intelektualna – wyjaśnia Daniel Maksym.

Warto dbać o własne pomysły i patenty

Dlatego nie warto się ich pozbywać oraz chronić i zabezpieczać chociażby patentowo, przy wchodzeniu w spółki – podkreśla ekspert.

Wśród dotychczasowych beneficjentów programu Go_Global.pl znalazły się już m.in. firmy takie jak Kinetise, autor platformy pozwalającej na stworzenie nawet najbardziej skomplikowanych aplikacji mobilnych bez znajomości języka programowania, OriginTag – twórca nowatorskiej technologii systemu zabezpieczenia marki, czy PolTREG, komercjalizujący szczepionkę autologicznych limfocytów T-regulatorowych na rynku amerykańskim.

Błażej Prośniewski, jk

Polecane

Wróć do strony głównej