Osoby z zespołem Downa w reklamie. Kontrowersyjna decyzja francuskich władz
Francuska Rada Stanu odrzuciła odwołanie osób z zespołem Downa oraz dwóch organizacji społecznych od decyzji zakazu publikacji spotu reklamowego "Droga przyszła matko". Kampania przedstawiała pozytywny obraz życia pomimo wady genetycznej.
2016-11-21, 19:48
Spot reklamowy przedstawiający osoby z zespołem Downa emitowany był z okazji światowego dnia tego schorzenia w kilku francuskich stacjach telewizyjnych. Występujący w nim opisywali swoje szczęśliwe życie pomimo ich upośledzenia. Jednak publikacja filmu wywołała kontrowersje wśród części widzów, w wyniku których do CSA (odpowiednik polskiej KRRiT) wpłynęły skargi. Po ich rozpatrzeniu CSA ostrzegło nadawców i zażądało od nich, by nie nadawać tego spotu.
Spot "Droga przyszła mamo"; źródło: youtube
Decyzję o nienadawaniu reklamy CSA argumentowało tym, że mimo pozytywnego przekazu może ona stygmatyzować kobiety, które z różnych przyczyn, dokonały aborcji. Dlatego też, komunikat nie spełniał warunków reklamy nadawanej w interesie społecznym. Zgodnie z francuskim prawem, spot reklamowy musi mieć charakter komercyjny, ekonomiczny bądź właśnie promować interes publiczny.
REKLAMA
Orzeczenie CSA zaskarżone zostało przez osoby z zespołem Downa, ich opiekunów oraz dwie organizacje społeczne. Apelację rozpatrywała Rada Państwa, będąca najwyższym organem sądownictwa administracyjnego we Francji.
Rada uznała, że kampania rzeczywiście pokazywała pozytywny obraz życia osób z zespołem Downa pomimo ich schorzenia. Jednakowoż jej zdaniem, CSA nie przekroczyła swoich uprawnień i swoim postanowieniem postępowała zgodnie z przepisami francuskiego prawa uznając, że emisja filmu była "niestosowna".
lesechos.fr/20minutes.fr/dad
REKLAMA