"Będziemy znacznie częściej podróżowali koleją". Horała o wpływie CPK na inne rodzaje transportu

Zrealizowanie CPK spowoduje, że w skali kraju będziemy znacznie częściej podróżowali koleją, że będziemy mieli dostęp do bezpośrednich międzykontynentalnych połączeń lotniczych - powiedział w Gdyni wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

2022-09-21, 17:10

"Będziemy znacznie częściej podróżowali koleją". Horała o wpływie CPK na inne rodzaje transportu
W skład CPK wejdą także inwestycje kolejowe.Foto: TT/STH_hub

Wiceszef MFiPR, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego uczestniczył w środę w Kongresie Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy, który organizowany jest z okazji 100-lecia gdyńskiego portu.

Polsce brakuje linii kolejowych

- 100 lat temu w ówczesnej Polsce brakowało bezpośredniego wpięcia do światowego systemu handlu morskiego, nie było pełnomorskiego portu z prawdziwego zdarzenia; tak obecnej Polsce brakuje takiego wpięcia do systemu lotniczego - zaznaczył Horała. Wskazał jednocześnie, że ten brak "wpięcia" jest uzupełniany poprzez budowę CPK.

Pełnomocnik rządu ds. CPK zaznaczył również, że w Polsce brakuje "tysięcy linii kolejowych, bezpośrednich i prostych połączeń oraz sieci kolei dużych prędkości". Podkreślił, że w porównaniu z krajami wysokorozwiniętymi za bardzo rozwinięta jest struktura transportu kołowego.

Wiceminister funduszy stwierdził, że budowa CPK to zmieni.

Będziemy częściej podróżowali koleją

- Zrealizowanie tego programu spowoduje, że w skali kraju będziemy znacznie częściej podróżowali koleją, że będziemy mieli dostęp do bezpośrednich międzykontynentalnych połączeń lotniczych - ocenił Horała.

Zastępca dyrektora ds. analiz CPK Michał Jasiak, który również brał udział w kongresie, podkreślił, że jedną z inwestycji przygotowywanych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego jest budowa nowej linii kolejowej, która połączy Trójmiasto z CPK i Warszawą.

Dodał, że nowa linia kolejowa będzie miała prędkość konstrukcyjną 350 km/h. - Zakładamy, że pociągi będą mogły się po niej poruszać z prędkością ok. 250 km/h; dzięki temu czas przejazdu, który dzisiaj z Gdyni do Warszawy wynosi ok. 3 godz., zostanie skrócony do 2 godz. - zaznaczył zastępca dyrektora ds. analiz CPK - dodał.

"Droga Czerwona"

Wiceminister Horała wyraził nadzieję, że "cała struktura transportu będzie z czasem ewoluować w kierunku transportu szynowego". Zaznaczył, że dziś średnia prędkość pociągów towarowych jeżdżących po Polsce to 20 km/h. Zaznaczył, że wynika to głównie z tego, że "pociągi stoją i czekają na tory".

W ramach CPK w Gdyni do ok. 2028 r. ma zostać wybudowane połączenie drogowe gdyńskiego portu z obwodnicą Trójmiasta, czyli tzw. Droga Czerwona. Poprawi ona dostępność do portu od strony lądu i zwiększy jego możliwości przeładunkowe.

Czytaj także:

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

PR24, akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej