Kosztowna ugoda antymonopolowa. Google zapłaci klientom 700 mln dolarów

Koncern Google zapłaci swoim klientom 700 mln dolarów w związku z ograniczaniem dystrybucji aplikacji na urządzenia z systemem Android - wynika z warunków ugody antymonopolowej z amerykańskimi stanami i konsumentami ogłoszonej w sądzie federalnym w San Francisco.

2023-12-19, 13:40

Kosztowna ugoda antymonopolowa. Google zapłaci klientom 700 mln dolarów
Koncern Google stoi w obliczu innych procesów sądowych kwestionujących jego praktyki w zakresie wyszukiwania i reklamy cyfrowej. Foto: turtix/Shutterstock

Google przekaże 630 mln dolarów na fundusz ugodowy dla klientów i 70 mln na fundusz, który zostanie wykorzystany przez stany.

Zgodnie z ugodą, każdy z kwalifikujących się klientów dostanie co najmniej 2 dolary i będzie mógł otrzymać dodatkowe środki na podstawie swoich wydatków w Google Play między 16 sierpnia 2016 a 30 września 2023 r.

Naruszenie zasad konkurencji

Do ugody przystąpiło 50 amerykańskich stanów, Dystrykt Kolumbii, Portoryko i Wyspy Dziewicze.

Google został oskarżony o nadmierne obciążanie konsumentów poprzez bezprawne ograniczenia w dystrybucji aplikacji na urządzenia z Androidem i niepotrzebne opłaty za transakcje w aplikacjach.

REKLAMA

Główny powód - stan Utah i inne stany ogłosiły zawarcie ugody we wrześniu, ale warunki zostały utrzymane w tajemnicy przed rozpoczęciem procesu Google z producentem "Fortnite" Epic Games. Kalifornijska federalna ława przysięgłych w zeszłym tygodniu zgodziła się z Epic Games, że część działalności Google w zakresie aplikacji stanowiła naruszenie zasad konkurencji.

Google stoi w obliczu innych procesów

Prawnicy stanów w swoim pozwie sądowym stwierdzili, że warunki ugody "przyniosą znaczącą i długotrwałą ulgę konsumentom w całym kraju".

"Żaden amerykański organ antymonopolowy nie był jeszcze w stanie wyegzekwować od koncernu Google środków zaradczych tej wielkości" - dodali.

Koncern Google stoi w obliczu innych procesów sądowych kwestionujących jego praktyki w zakresie wyszukiwania i reklamy cyfrowej.

REKLAMA

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej