PKP Intercity. Największy przetarg na dostawę wagonów rozstrzygnięty
Spółka PKP Intercity rozstrzygnęła przetarg na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150. To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg taborowy. Za realizację projektu odpowiadać będzie firma H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych z siedzibą w Poznaniu. Wartość zamówienia przekracza 4 mld zł, a biorąc pod uwagę prawo opcji, to już ponad 6 mld zł.
2024-03-01, 11:56
Pod koniec 2022 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 300 wagonów w nowym designie, z opcją na kolejnych 150. Rok później przewoźnik otworzył oferty złożone przez dwóch producentów: H. Cegielski - Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania oraz NEWAG z Nowego Sącza. Właśnie została ogłoszona informacja o wyniku tego postępowania: 300 nowych wagonów dla PKP Intercity wykona firma H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych.
Producent we wszystkich siedmiu zadaniach uwzględnionych w przetargu zaproponował najniższą cenę. Na realizację projektu PKP Intercity, po uzyskaniu wymaganych zgód korporacyjnych, zabezpieczyło kwotę 4.238.580.000 zł brutto. Przewoźnik będzie mógł skorzystać z prawa opcji i zamówić dodatkowych 150 wagonów. Wówczas kwota zamówienia zwiększy się do 6.357.870.0000 zł brutto.
- Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych - mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Nowa kategoria połączeń
W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy między innymi o:
REKLAMA
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową,
- 40 wagonów przedziałowych 2. Klasy,
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy,
- 38 wagonów restauracyjnych,
- 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
- Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej - jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę - wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
Wi-fi, USB, ładowarki indukcyjne
Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.
W nowych wagonach pasażerowie skorzystają między innymi z wi-fi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż ma zapewnić klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń pod fotelami na bagaż. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw.
Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.
REKLAMA
PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS
REKLAMA