Obwodnica Sanoka. Wybrano najkorzystniejszą ofertę

2024-03-18, 15:58

Obwodnica Sanoka. Wybrano najkorzystniejszą ofertę
Pierwszy etap obwodnicy Sanoka został oddany 30 stycznia 2020 r.Foto: GDDKiA/FB

 Oferta firmy Budimex została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę drugiego etapu obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej numer 28. Jest to pierwsze zadanie z Programu budowy 100 obwodnic  na podkarpaciu, które zostanie skierowane do realizacji.

Komisja przetargowa odrzuciła ofertę z najniższą ceną ze względu na niegodność złożonych dokumentów z warunkami zamówienia oraz nieprzedłużenia związania z ofertą. Spośród pozostałych czterech jako najkorzystniejszą wskazano złożoną przez Budimex.

Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania w terminie 39 miesięcy od daty podpisania umowy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat. 

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach pierwszego etapu z drogi krajowej numer 28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu. 

Obwodnica będzie miała długość 3 kilometrów, a na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK84, a następnie odbije na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny.

W ramach zadania wybudowane zostaną między innymi dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi. Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo - rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości. 

Wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty, wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną, trzy przepusty, w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 metrów i przęśle nurtowym o długości 150 metrów. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. 

8 obwodnic w planach GDDKiA dla podkarpacia 

Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną i zwartej zabudowie mieszkalnej.  Roboty budowlane na pierwszym kilometrze będą realizowane "pod ruchem". 

Oddanie do ruchu pierwszego etapu obwodnicy Sanoka pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko – Smolnica. Budowa drugiego etapu spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą.

Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.  

W ramach programu budowy stu obwodnic, w województwie podkarpackim zaplanowano budowę ośmiu takich obiektów.

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/SW

 

Polecane

Wróć do strony głównej