Obwodnica Sanoka. Wybrano najkorzystniejszą ofertę
Oferta firmy Budimex została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę drugiego etapu obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej numer 28. Jest to pierwsze zadanie z Programu budowy 100 obwodnic na podkarpaciu, które zostanie skierowane do realizacji.
2024-03-18, 15:58
Komisja przetargowa odrzuciła ofertę z najniższą ceną ze względu na niegodność złożonych dokumentów z warunkami zamówienia oraz nieprzedłużenia związania z ofertą. Spośród pozostałych czterech jako najkorzystniejszą wskazano złożoną przez Budimex.
Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania w terminie 39 miesięcy od daty podpisania umowy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat.
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach pierwszego etapu z drogi krajowej numer 28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.
Obwodnica będzie miała długość 3 kilometrów, a na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK84, a następnie odbije na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny.
REKLAMA
W ramach zadania wybudowane zostaną między innymi dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi. Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo - rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.
Wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty, wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną, trzy przepusty, w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 metrów i przęśle nurtowym o długości 150 metrów. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
8 obwodnic w planach GDDKiA dla podkarpacia
Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną i zwartej zabudowie mieszkalnej. Roboty budowlane na pierwszym kilometrze będą realizowane "pod ruchem".
Oddanie do ruchu pierwszego etapu obwodnicy Sanoka pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko – Smolnica. Budowa drugiego etapu spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.
REKLAMA
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą.
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
W ramach programu budowy stu obwodnic, w województwie podkarpackim zaplanowano budowę ośmiu takich obiektów.
REKLAMA
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/SW
REKLAMA