Europejczycy ruszyli po hybrydy. Polacy nadal kupują diesle i benzyniaki
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało dane dotyczące lipcowej sprzedaży aut z różnymi silnikami. Na Starym Kontynencie samochody z silnikami hybrydowymi wyraźnie zyskują na popularności. Nie inaczej jest w Polsce, choć jak wynika ze statystyk, nadal trudno odejść nam od tradycyjnych diesli i silników benzynowych. Wyraźny spadek sprzedaży zanotowano z kolei w przypadku samochodów elektrycznych.
2024-09-03, 18:26
W lipcu odsetek samochodów elektrycznych kupowanych przez Europejczyków wyniósł jedynie 12,1 proc. wszystkich zakupionych aut. Jest to spadek rok do roku (rdr.) o 10,8 proc., co przekłada się na niemal 103 tys. sztuk.
Samochody w pełni elektryczne stanowią więc obecnie 12,1 proc. wszystkich aut w Europie. Przed rokiem było to 13,5 proc. W Polsce sprzedaż "elektryków" również spadła, choć nieznacznie - 0,2 proc. rdr.
Moda na "hybrydy"
Swego rodzaju rozkwit przeżywają z kolei auta z silnikami hybrydowymi. W lipcu w całej Europie zarejestrowano ponad 273 tys. nowych samochodów z takimi silnikami. Daje to wzrost o 25,7 proc. rdr. Podobny trend można zauważyć również w Polsce, gdzie wzrost sprzedaży "hybryd" był jeszcze większy i wyniósł 37 proc. rdr.
Zgoła inaczej ma się sytuacja w przypadku hybryd plug-in. Ten typ silnika ma możliwość ładowania akumulatorów z domowego gniazdka lub stacji. Sprzedaż samochodów z tymi silnikami spadła w Europie o 14,1 proc., co przekłada się na 57 679 sztuk. Ich udział w rynku spadł z 7,9 proc. do 6,8 proc.
REKLAMA
Europa odchodzi od spalin, a Polska?
Ogólna sprzedaż aut z silnikami benzynowymi spadła w Europie o 7 proc. Zupełnie odwrotnie wygląda to w Polsce, gdzie sprzedaż "benzyniaków" wzrosła o 8,9 proc. Na europejskim rynku udział benzyniaków spadł z 35,9 proc. do 33,4 proc.
Podobnie jest w przypadku diesli. W Europie panuje tendencja spadkowa (-10,1 proc. rdr.), natomiast w Polsce nadal są one chętnie kupowane. Nad Wisłą odnotowano wzrost sprzedaży diesli o aż 7,8 proc. rdr. Warto wspomnieć, że Polska jest jednym z dwóch krajów, w których sprzedaż samochodów z silnikami diesla nie spadła. Wzrost o 1,4 proc. rdr. zanotowano również w Niemczech.
- Wyższe kary za brak OC. Zapominalscy dostaną po kieszeni
- Z Warszawy do Białegostoku w 98 minut. "Sprinter" wyjechał na polskie tory
- Amisz z Cybertruckiem. Robi rewolucję w konserwatywnej społeczności
egz
REKLAMA
REKLAMA