Niemiecki eksport w kłopotach. Arak: producenci utracili konkurencyjność

- Problemy niemieckiej gospodarki mają charakter strukturalny, niemieckie produkty utraciły konkurencyjność na rynku europejskim i globalnym - powiedział w Polskim Radiu 24 ekonomista Velo Banku Piotr Arak. Jego zdaniem niemieccy producenci samochodów przespali przejście na elektromobilność i próbują to nadrabiać, lecz konsumenci chętniej sięgają po produkty z Azji - Japonii, Korei, czy Chin. 

2024-11-03, 19:14

Niemiecki eksport w kłopotach. Arak: producenci utracili konkurencyjność
Gospodarka Niemiec ma się skurczyć w tym roku - wynika z danych niemieckiego urzędu statystycznego. Foto: Engin Sezer/ Shutterstock

Posłuchaj

Piotr Arak gościem Marcina Pośpiecha (Świat 24)
+
Dodaj do playlisty

Niemiecka gospodarka skurczy się o 0,3 procenta w tym roku - wynika z oficjalnych prognoz niemieckich ekonomistów, w finansowych tarapatach jest m.in. Volkswagen, który walczy o przetrwanie, zapowiada zamknięcie trzech z dziesięciu niemieckich fabryk i zwolnienia obejmujące dziesiątki tysięcy ludzi.

- Sytuacja gospodarki niemieckiej jest poważna, a problemy mają charakter strukturalny i są połączone z cenami energii na starym kontynencie - powiedział w Polskim Radiu 24 główny ekonomista Velo Banku Piotr Arak.

Jego zdaniem niemieckie przemysły: chemiczny i motoryzacyjny "poważnie się zacinają", a to, co się dzieje w gospodarce niemieckiej wpływa na strefę euro i na cały obszar Europy Środkowej. Przytoczył przykłady gospodarek czeskiej i węgierskiej, które - jak mówił - radzą sobie średnio.

- Zdywersyfikowana gospodarka, taka, jak Polska, radzi sobie relatywnie nieźle, ale jeden z silników napędzających polską gospodarkę nie działa - to niemiecki eksport - stwierdził. - Niemieckie produkty utraciły konkurencyjność na rynku europejskim i globalnym - powiedział Piotr Arak.

REKLAMA

Posłuchaj

Piotr Arak gościem Marcina Pośpiecha (Świat 24) 25:08
+
Dodaj do playlisty

Przespana zmiana ku prądowi

Gość Polskiego Radia 24 przypomniał aferę "Dieselgate", w której niemiecki Volkswagen oszukiwał na testach emisji spalin swoich samochodów by sprostać normom emisji spalin. Ocenił, że niemieccy producenci, koncentrując się na poprawie starych technologii, "przespali" moment przejścia w elektromobilność. 

- W momencie, w którym konsumenci, mając do wyboru samochód spalinowy, elektryczny lub hybrydowy, często są w stanie przerzucić się na zupełnie inną markę, ponieważ dokonują zupełnie innego wyboru. Wybierają samochody chińskie - tańsze, japońskie, koreańskie. To zapóźnienie, czy problem z dostosowaniem strategii niemieckiej motoryzacji, odbija się czkawką - stwierdził Piotr Arak. 

Czytaj także:

***

REKLAMA

Audycja: Świat 24
Prowadzący: Marcin Pośpiech
Gość: Piotr Arak (główny ekonomista Velo Banku)
Data emisji: 3.11.2024
Godzina emisji: 13.33


Polskie Radio 24/ mbl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej