Polska to potęga w produkcji czekolady. Jesteśmy w światowej czołówce

Polska jest już trzecim co do wielkości producentem produktów czekoladowych w Europie. W ostatnich pięciu latach eksport czekolady z Polski wzrósł o ponad połowę. 

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2025-02-12, 10:12

Polska to potęga w produkcji czekolady. Jesteśmy w światowej czołówce
Polska jest światową potęgą w produkcji czekolady. Foto: Shutterstock/mares90

Roczny eksport produktów czekoladowych wyprodukowanych w Polsce to już ponad 12 mld zł. Z danych, do których dotarł dziennik "Rzeczpospolita", wynika, że tylko w 2024 wzrósł on przynajmniej o ponad 5 proc. 

"Choć nie ma jeszcze pełnych danych za 2024 r., to jednak te obejmujące okres do listopada pokazują, że eksport czekolady już osiągnął 12 mld zł i był ponad 5 proc. wyższy niż w całym 2023 r. – wynika z danych GUS i analizy firmy Akcenta - pisze gazeta. 

Dane nie obejmują grudnia, w którym tradycyjnie sprzedaż czekolady i wyrobów czekoladowych jest wysoka. 

Polska czekoladową potęgą 

Z analizy firmy Akcenta wynika, że Polska to prawdziwa potęga w produkcji czekolady. Zajmuje nie tylko pozycję jednego z największych producentów w Europie, ale jest też trzecim co do wielkości eksporterem wyrobów czekoladowych na świecie. To już ponad 2,5 mld euro rocznie, a zapotrzebowanie na polskie czekoladki rośnie. W ciągu pięciu lat wartość eksportu wzrosła o 52 proc. 

- Według prognoz Euromonitora w ciągu kolejnych pięciu lat, do 2029 r., wartość rynku słodyczy czekoladowych ma przekroczyć 189 mld dol., a to oznacza jeszcze większe możliwości dla polskich producentów - powiedział "Rz" Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty. - Dodatkowym impulsem dla sprzedaży są okazjonalne wzrosty konsumpcji, jak walentynki, Święta Wielkanocne czy Boże Narodzenie – dodał Jarema.

Dziennik zaznacza, że wartość światowego eksportu czekolady i innych wyrobów zawierających kakao wyniosła w 2023 r. 35 mld euro i jak wynika z danych International Trade Center, Polska miała w tym 7-proc. udział. Największym odbiorcą polskich wyrobów czekoladowych są Niemcy oraz inne kraje unijne. 

Za polską czekoladową siłę odpowiadają zarówno fabryki międzynarodowych koncernów takich jak Nestlé, Mondelez czy Lotte Wedel, ale także mocne polskie marki (Lotte Wedel produkująca słodycze pod marką Wedel mieści się w obu kategoriach). Wśród polskich producentów znaleźć można Colian (marki Goplana, Solidarność), Wawel, Mieszko czy Terravita. W Polsce swoje fabryki ulokowały także firmy produkujące zarówno półprodukt dla innych producentów, jak i pod własną marką - np. Barry Callebaut. 

REKLAMA

Wzrost mimo problemów

Wszyscy producenci czekolady i wyrobów czekoladowych mierzą się, zarówno w Polsce, jak i na świecie, z tymi samymi problemami. To przede wszystkim rosnące ceny kakao na światowych giełdach. Kakao drożeje i będzie drożeć głównie z uwagi na niekorzystne zjawiska klimatyczne uderzające w zbiory u głównych producentów. 

Efekty rosnących cen kakao widać na sklepowych półkach. Tabliczki czekolady drożeją lub maleją - niedawno serwis Portal Spożywczy informował o tym, że Mondelez, producent Milki, zmniejszy tabliczki ze 100 do 90 gramów, by utrzymać ich cenę na niezmienionym poziomie. Oznacza to, że Milka de facto zdrożeje, i to znacznie, bo za tę samą cenę klient otrzyma o 10 proc. mniej produktu. 

Czytaj także: 

Źródła: Rzeczpospolita/PAP/Portal Spożywczy/AM/kor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej