Mamy nowego-starego króla drożyzny. "Jedyny dwucyfrowy wzrost"

Nic nie drożało we wrześniu tak szybko, jak artykuły tłuszczowe. Według raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych" trzeba było za nie płacić o 11,9% więcej niż rok wcześniej. Z 17 monitorowanych kategorii tylko 3 odnotowały spadek cen.

2025-10-15, 11:26

Mamy nowego-starego króla drożyzny. "Jedyny dwucyfrowy wzrost"
Pusty portfel trzymany na tle zakupów. Foto: Bartlomiej Magierowski/East News

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Artykuły tłuszczowe były we wrześniu jedyną kategorią, w której odnotowano dwucyfrowy wzrost cen w ujęciu rocznym, osiągając pułap 11,9%
  • Łącznie na 17 analizowanych grup produktowych, aż 14 zanotowało wzrost cen, co oznacza, że drożyzna dotknęła zdecydowaną większość koszyka zakupowego Polaków
  • Największe spadki cen (potanienia) dotyczyły karm dla zwierząt (-1,9%), warzyw (-1,5%) oraz artykułów przeznaczonych dla dzieci (-0,9%)

Artykuły tłuszczowe odnotowały we wrześniu 2025 roku największą dynamikę wzrostu cen w porównaniu z analogicznym okresem roku 2024, zyskując 11,9% na wartości. Co ciekawe, mimo że kategoria ta zajmowała pierwsze miejsce w rankingu również w sierpniu (wówczas +17,7% rdr.) oraz w lipcu (wtedy +14,2% rdr.), dynamikę wzrostu cen w jej obrębie napędzają zmienne produkty.

W najnowszej analizie to olej przyczynił się do podwyższenia wyniku, drożejąc o 16,2% rok do roku. W poprzednim miesiącu natomiast najsilniej drożała margaryna do pieczenia, której cena skoczyła o 23,8% w ujęciu rocznym. Branża ta zmaga się z poważnymi, strukturalnymi problemami, których eksperci upatrują przede wszystkim w niedoborze surowców.

- W kończącym się sezonie 2024/2025 branża olejarska zmaga się z niedoborem oleju, mimo że krajowe tłocznie dysponują zdolnościami przerobowymi przekraczającymi 4 mln ton nasion rzepaku rocznie. W sezonie 2025/2026 deficyt ma sięgnąć co najmniej 0,5 mln ton, co negatywnie wpłynie na działalność krajowych zakładów tłuszczowych oraz przyczyni się do wzrostu cen wyrobów olejowych – wyjaśniła dr Agnieszka Łopatka z Uniwersytetu WSB Merito.

🛒 Jak walczyć z "królem drożyzny"?

4 sposoby na tańsze gotowanie, gdy ceny artykułów tłuszczowych szybują. Nie masz wpływu na globalne ceny, ale masz wpływ na swój portfel.

Szukaj promocji i rób zapasy

Olej ma długą datę ważności. Gdy widzisz realną, głęboką promocję na ulubioną markę, kup 2-3 opakowania.

Wybieraj marki własne

Są często produkowane w tych samych tłoczniach co markowe produkty, a bywają znacznie tańsze.

Odkryj alternatywy

Do smażenia niektórych potraw (np. kotletów) świetnie nadaje się smalec, który często jest tańszy od oleju.

Zmień technikę

Pieczenie, duszenie lub gotowanie na parze zużywa znacznie mniej tłuszczu niż smażenie na głębokim oleju.

Ranking drożyzny. Dlaczego ceny poszły w górę?

Analiza objęła 17 kategorii produktów codziennego użytku, bazując na zestawieniu ponad 93 tysięcy cen detalicznych z przeszło 43,8 tysięcy sklepów, w tym dyskontów, hipermarketów i sieci convenience. Poniżej prezentujemy szczegółowy przegląd zmian cen, od największego wzrostu do największego spadku, wraz z objaśnieniami ekspertów dotyczącymi przyczyn tych zmian. 


Ranking drożyzny: Wrzesień 2025

Szczegółowy przegląd zmian cen rok do roku, od największego wzrostu do największego spadku, wraz z objaśnieniami ekspertów.

🧈

Artykuły tłuszczowe

+11,9%

Przyczyna: Deficyt oleju na rynku krajowym, mimo dużych zdolności przerobowych tłoczni.

🧼

Chemia gospodarcza

+7,7%

Przyczyna: Koniec wakacyjnych promocji i powrót presji związanej z rosnącymi kosztami produkcji i logistyki.

🥤

Napoje bezalkoholowe

+7,4%

Przyczyna: Dominacja globalnych koncernów o silnej pozycji, które utrzymują wysokie ceny.

Używki

+7,1%

Przyczyna: Gwałtowny wzrost cen kawy na światowych giełdach z powodu nieurodzajów.

🥩

Mięso

+6,7%

Przyczyna: Wyższe koszty pasz, energii i transportu. Dodatkowo drób drożeje z powodu ptasiej grypy.

🥚

Nabiał

+6,4%

Przyczyna: Głównym motorem wzrostu są jaja (+27,3% r/r) z powodu ptasiej grypy, która ograniczyła podaż.

🍓

Owoce

+6,2%

Przyczyna: Niekorzystne zjawiska pogodowe ograniczyły podaż w szczycie sezonu, co utrzymuje wysokie ceny.

🧴

Środki higieny osobistej

+6,2%

Przyczyna: Producenci przenoszą na klientów wyższe ceny surowców, takich jak celuloza, opakowania czy chemikalia.

🍞

Pieczywo

+6,0%

Przyczyna: Rosnące koszty produkcji (energia, praca) stały się już trwałym elementem struktury cenowej piekarni.

🍚

Produkty sypkie

+4,9%

Przyczyna: Niestabilność rynków podstawowych surowców rolnych, takich jak cukier czy mąka.

🍖

Wędliny

+4,9%

Przyczyna: Umiarkowane tempo wzrostu cen ze względu na brak gwałtownych szoków podażowych.

🥫

Dodatki spożywcze

+4,5%

Przyczyna: Opóźnione przenoszenie skumulowanych kosztów (np. ketchupy, majonezy) na ostatecznych klientów.

🐟

Ryby

+3,8%

Przyczyna: Umiarkowane tempo wzrostu cen, podobnie jak w przypadku wędlin.

🍫

Słodycze i desery

+2,5%

Przyczyna: Najmniejszy wzrost, hamowany przez stabilne ceny mleka, ale mocno drożejąca czekolada ciągnie średnią w górę.

🧸

Artykuły dla dzieci

-0,9%

Przyczyna: Duża konkurencja cenowa i skłonność konsumentów do poszukiwania tańszych zamienników i promocji.

🥦

Warzywa

-1,5%

Przyczyna: Obfite zbiory we wrześniu (szczyt sezonu) i niższe koszty transportu z pól do sklepów.

🐾

Karmy dla zwierząt

-1,9%

Przyczyna: Intensywna konkurencja cenowa, spowolniony popyt i stabilniejsze ceny surowców.


Kategorie spadków cen. Co przez rok potaniało?

Karmy dla zwierząt (-1,9% rdr.) Liderem w zestawieniu spadków są karmy dla zwierząt, gdzie ujemna dynamika jest rezultatem intensywnej konkurencji cenowej stymulującej sprzedaż. Przyczynia się do tego również spowolniony popyt, działania promocyjne oraz stabilniejsze ceny zbóż i surowców białkowych.

Warzywa (-1,5% rdr.) Spadek cen warzyw oznacza, że tegoroczne zbiory okazały się obfite. We wrześniu, kiedy wszystko dojrzewa równocześnie, podaż jest maksymalna, co prowadzi do obniżek. Dodatkowo dr Robert Orpych zwraca uwagę na fakt, iż malejące ceny paliw obniżają koszty transportu z pól do sklepów, wzmacniając tym samym efekt sezonowości.

Artykuły dla dzieci (-0,9% rdr.) Zestawienie spadków zamykają artykuły dla dzieci, gdzie ceny obniżyły się o 0,9%. Wynika to z dużej konkurencji cenowej i skłonności konsumentów do poszukiwania tańszych zamienników i promocji. Mimo powrotu wyższego popytu, m.in. przed sezonem świątecznym, eksperci spodziewają się, że wszelkie podwyżki będą ograniczane przez działania promocyjne i ciągłą walkę sieci handlowych o klienta.

Czytaj także: 

Źródło: UCE Research/Michał Tomaszkiewicz

Polecane

Wróć do strony głównej