Mamy nowego-starego króla drożyzny. "Jedyny dwucyfrowy wzrost"
Nic nie drożało we wrześniu tak szybko, jak artykuły tłuszczowe. Według raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych" trzeba było za nie płacić o 11,9% więcej niż rok wcześniej. Z 17 monitorowanych kategorii tylko 3 odnotowały spadek cen.
2025-10-15, 11:26
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Artykuły tłuszczowe były we wrześniu jedyną kategorią, w której odnotowano dwucyfrowy wzrost cen w ujęciu rocznym, osiągając pułap 11,9%
- Łącznie na 17 analizowanych grup produktowych, aż 14 zanotowało wzrost cen, co oznacza, że drożyzna dotknęła zdecydowaną większość koszyka zakupowego Polaków
- Największe spadki cen (potanienia) dotyczyły karm dla zwierząt (-1,9%), warzyw (-1,5%) oraz artykułów przeznaczonych dla dzieci (-0,9%)
Artykuły tłuszczowe odnotowały we wrześniu 2025 roku największą dynamikę wzrostu cen w porównaniu z analogicznym okresem roku 2024, zyskując 11,9% na wartości. Co ciekawe, mimo że kategoria ta zajmowała pierwsze miejsce w rankingu również w sierpniu (wówczas +17,7% rdr.) oraz w lipcu (wtedy +14,2% rdr.), dynamikę wzrostu cen w jej obrębie napędzają zmienne produkty.
W najnowszej analizie to olej przyczynił się do podwyższenia wyniku, drożejąc o 16,2% rok do roku. W poprzednim miesiącu natomiast najsilniej drożała margaryna do pieczenia, której cena skoczyła o 23,8% w ujęciu rocznym. Branża ta zmaga się z poważnymi, strukturalnymi problemami, których eksperci upatrują przede wszystkim w niedoborze surowców.
- W kończącym się sezonie 2024/2025 branża olejarska zmaga się z niedoborem oleju, mimo że krajowe tłocznie dysponują zdolnościami przerobowymi przekraczającymi 4 mln ton nasion rzepaku rocznie. W sezonie 2025/2026 deficyt ma sięgnąć co najmniej 0,5 mln ton, co negatywnie wpłynie na działalność krajowych zakładów tłuszczowych oraz przyczyni się do wzrostu cen wyrobów olejowych – wyjaśniła dr Agnieszka Łopatka z Uniwersytetu WSB Merito.
🛒 Jak walczyć z "królem drożyzny"?
4 sposoby na tańsze gotowanie, gdy ceny artykułów tłuszczowych szybują. Nie masz wpływu na globalne ceny, ale masz wpływ na swój portfel.
Szukaj promocji i rób zapasy
Olej ma długą datę ważności. Gdy widzisz realną, głęboką promocję na ulubioną markę, kup 2-3 opakowania.
Wybieraj marki własne
Są często produkowane w tych samych tłoczniach co markowe produkty, a bywają znacznie tańsze.
Odkryj alternatywy
Do smażenia niektórych potraw (np. kotletów) świetnie nadaje się smalec, który często jest tańszy od oleju.
Zmień technikę
Pieczenie, duszenie lub gotowanie na parze zużywa znacznie mniej tłuszczu niż smażenie na głębokim oleju.
Ranking drożyzny. Dlaczego ceny poszły w górę?
Analiza objęła 17 kategorii produktów codziennego użytku, bazując na zestawieniu ponad 93 tysięcy cen detalicznych z przeszło 43,8 tysięcy sklepów, w tym dyskontów, hipermarketów i sieci convenience. Poniżej prezentujemy szczegółowy przegląd zmian cen, od największego wzrostu do największego spadku, wraz z objaśnieniami ekspertów dotyczącymi przyczyn tych zmian.
Ranking drożyzny: Wrzesień 2025
Szczegółowy przegląd zmian cen rok do roku, od największego wzrostu do największego spadku, wraz z objaśnieniami ekspertów.
Artykuły tłuszczowe
Przyczyna: Deficyt oleju na rynku krajowym, mimo dużych zdolności przerobowych tłoczni.
Chemia gospodarcza
Przyczyna: Koniec wakacyjnych promocji i powrót presji związanej z rosnącymi kosztami produkcji i logistyki.
Napoje bezalkoholowe
Przyczyna: Dominacja globalnych koncernów o silnej pozycji, które utrzymują wysokie ceny.
Używki
Przyczyna: Gwałtowny wzrost cen kawy na światowych giełdach z powodu nieurodzajów.
Mięso
Przyczyna: Wyższe koszty pasz, energii i transportu. Dodatkowo drób drożeje z powodu ptasiej grypy.
Nabiał
Przyczyna: Głównym motorem wzrostu są jaja (+27,3% r/r) z powodu ptasiej grypy, która ograniczyła podaż.
Owoce
Przyczyna: Niekorzystne zjawiska pogodowe ograniczyły podaż w szczycie sezonu, co utrzymuje wysokie ceny.
Środki higieny osobistej
Przyczyna: Producenci przenoszą na klientów wyższe ceny surowców, takich jak celuloza, opakowania czy chemikalia.
Pieczywo
Przyczyna: Rosnące koszty produkcji (energia, praca) stały się już trwałym elementem struktury cenowej piekarni.
Produkty sypkie
Przyczyna: Niestabilność rynków podstawowych surowców rolnych, takich jak cukier czy mąka.
Wędliny
Przyczyna: Umiarkowane tempo wzrostu cen ze względu na brak gwałtownych szoków podażowych.
Dodatki spożywcze
Przyczyna: Opóźnione przenoszenie skumulowanych kosztów (np. ketchupy, majonezy) na ostatecznych klientów.
Ryby
Przyczyna: Umiarkowane tempo wzrostu cen, podobnie jak w przypadku wędlin.
Słodycze i desery
Przyczyna: Najmniejszy wzrost, hamowany przez stabilne ceny mleka, ale mocno drożejąca czekolada ciągnie średnią w górę.
Artykuły dla dzieci
Przyczyna: Duża konkurencja cenowa i skłonność konsumentów do poszukiwania tańszych zamienników i promocji.
Warzywa
Przyczyna: Obfite zbiory we wrześniu (szczyt sezonu) i niższe koszty transportu z pól do sklepów.
Karmy dla zwierząt
Przyczyna: Intensywna konkurencja cenowa, spowolniony popyt i stabilniejsze ceny surowców.
Kategorie spadków cen. Co przez rok potaniało?
Karmy dla zwierząt (-1,9% rdr.) Liderem w zestawieniu spadków są karmy dla zwierząt, gdzie ujemna dynamika jest rezultatem intensywnej konkurencji cenowej stymulującej sprzedaż. Przyczynia się do tego również spowolniony popyt, działania promocyjne oraz stabilniejsze ceny zbóż i surowców białkowych.
Warzywa (-1,5% rdr.) Spadek cen warzyw oznacza, że tegoroczne zbiory okazały się obfite. We wrześniu, kiedy wszystko dojrzewa równocześnie, podaż jest maksymalna, co prowadzi do obniżek. Dodatkowo dr Robert Orpych zwraca uwagę na fakt, iż malejące ceny paliw obniżają koszty transportu z pól do sklepów, wzmacniając tym samym efekt sezonowości.
Artykuły dla dzieci (-0,9% rdr.) Zestawienie spadków zamykają artykuły dla dzieci, gdzie ceny obniżyły się o 0,9%. Wynika to z dużej konkurencji cenowej i skłonności konsumentów do poszukiwania tańszych zamienników i promocji. Mimo powrotu wyższego popytu, m.in. przed sezonem świątecznym, eksperci spodziewają się, że wszelkie podwyżki będą ograniczane przez działania promocyjne i ciągłą walkę sieci handlowych o klienta.
Czytaj także:
- Kawa stanie się luksusem? Jej ceny na giełdach szaleją
- Twoja kawa będzie już tylko droższa. Wyjaśniamy, dlaczego tanio już było
- Złe czasy dla kawoszy. "Kawoflacja" nie chce odpuścić
Źródło: UCE Research/Michał Tomaszkiewicz