Costa Coffee bliska upadłości. Coca Cola szuka kupca

Coca-Cola szuka ratunku dla swojej sieci kawiarni Costa Coffee. Brytyjska sieciówka obecna także w Polsce zmaga się z kosztami i spadającą sprzedażą. 

2025-12-15, 16:44

Costa Coffee bliska upadłości. Coca Cola szuka kupca
Logo Costa Coffee. Foto: PAP/CTK/Gregor Macak Martin

Najważniejsze informacje w skrócie: 

  • Obecna także w Polsce sieć kawiarni Costa Coffee ma trudności i jest na krawędzi bankructwa
  • Właściciel Costa Coffee, koncern Coca-Cola, szuka ratunku w sprzedaży. Prowadzi rozmowy z funduszem TFR Capital
  • Problemy Costa Coffee wynikają z rosnących kosztów i słabnącej sprzedaży

Costa Coffee z problemami

Sieć kawiarni Costa Coffee to popularna brytyjska marka lokali z kawą. W samej Wielkiej Brytanii ma ponad 2 tys. kawiarni (razem z Irlandią bliską 2,8 tys.). Obecna jest także na innych rynkach, w tym w Polsce, gdzie ma ponad 100 lokali. 

Obecnie jednak Costa Coffee ma poważne problemy. W związku z rosnącymi kosztami i słabnącą sprzedażą sieć znalazła się na krawędzi bankructwa. Słabnącej sprzedaży na rynku brytyjskim można się dziwić - Costa postrzegana jest tam jako sieć o dobrej relacji ceny do jakości i na średnim poziomie cenowym. Znacznie drożej jest w Starbucks. 

Rosnące koszty to przede wszystkim kwestia cen kawy na rynkach. Kawa w ostatnim czasie znacząco podrożała. Do tego dochodzą kwestie kosztów energii - w stosunku do 2021 energia elektryczna zdrożała dla firm średnio o 70% a gaz o ponad 100%. 

Mniejsze znacznie miały w tej sytuacji koszty pracy, które wzrosły (płaca minimalna) o 37% w stosunku do 2021 roku. To wszystko skłania właściciela, czyli koncern Coca-Cola, do szukania rozwiązań. Dla Coca-Coli optymalnym rozwiązaniem jest sprzedaż. W tym celu nawiązano rozmowy z funduszem private equity TFR Capital. Idące dobrze negocjacje rozbiły się jednak w ostatnim czasie o kwestię ceny. 

Costa Coffee: Co z kawiarniami w Polsce?

Dobra wiadomość dla polskich klientów: lokale nad Wisłą działają na innej zasadzie niż brytyjska centrala.

Model biznesowy

W Polsce operatorem marki nie jest bezpośrednio brytyjska spółka, lecz Lagardère Travel Retail.

Działalność opiera się na zasadzie franczyzy.

Wniosek: Bezpieczeństwo

Problemy (bankructwo czy sprzedaż) spółki-matki w Wielkiej Brytanii nie oznaczają automatycznego zamknięcia lokali na polskich dworcach czy w galeriach.

Polska sieć jest znacznie bezpieczniejsza biznesowo dzięki niezależnemu operatorowi.

Czy Costa Coffee zniknie z Polski? 

Jak już wspomniałem, marka Costa Coffee jest też obecna w Polsce. W odróżnieniu od lokali w Wielkiej Brytanii, nie należy jednak bezpośrednio do Costa Coffee. Masterfranczyzę na Polskę ma bowiem koncern Lagardère Travel Retail. 

Oznacza to, że marka Costa Coffee nie musi zniknąć z polskich dworców, centrów handlowych i ulic w sytuacji bankructwa brytyjskiej sieci. Jeżeli Coca-Coli uda się sprzedać Costę funduszowi w Polsce, w krótkim okresie, także nic nie powinno się zmienić. 

Ceny kaw w polskich lokalach są nominalnie praktycznie identyczne z tymi w Wielkiej Brytanii. 

Czytaj także: 

Źródło: Money.pl/Andrzej Mandel


Polecane

Wróć do strony głównej