Problem polskich portów. Ekspert: towary są zbyt długo składowane

- Ładunki są zbyt długo składowane w polskich portach. Budowa nowych terminali niewiele pomoże, jako że głównym problemem jest wywóz towarów; wynika on z niewystarczającej infrastruktury drogowej i kolejowej, ale też z potrzeby udrożnienia dolnego odcinka Wisły - sprawa ta jest znana od czasów Gierka - tłumaczył w Polskim Radiu 24 dr Radosław Tyślewicz z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

2024-06-23, 20:57

Problem polskich portów. Ekspert: towary są zbyt długo składowane
Terminal Kontenerowy Baltic Hub na terenie portu morskiego Gdańsk. Foto: PAP/Andrzej Jackowski

W 2023 r. w Porcie Gdańsk przeładowano rekordową liczbę ton ładunku, dzięki czemu wyprzedziliśmy europejskie porty, choćby w Bremerhaven czy w Barcelonie, i zbliżyliśmy się do portu w Marsylii. Jednakże w ostatnich dniach pojawiły się doniesienia, że gdański port utracił bezpośrednie połączenie z Azją po tym, jak dwóch światowych graczy transportu morskiego - duński armator Maersk i niemiecki Hapag-Lloyd - połączyło swoje siły.

To oznacza, że port w Gdańsku stanie się tzw. portem feederowym, czyli odbierającym dostawy przeładowane w portach głównych - przede wszystkim w Niemczech. To one będą zarabiać na cłach, a nie port gdański.

- To jest decyzja biznesowa. Branża logistyczna kładzie bardzo duży nacisk na czas - komentował sprawę dr Radosław Tyślewicz.

Dr Tyślewicz: niektóre statki czekały na rozładunek 10 dni

Ekspert dodał, że wprawdzie "w 2023 r. było przesilenie, jeśli chodzi o rekordową liczbę przeładunków - związanych z dostawami m.in. na Ukrainę - ale to wiązało się z tym, że niektóre statki musiały czekać na rozładowanie swoich towarów nawet 10 dni".

REKLAMA

Do tego "dla branży logistycznej bardzo dużym problemem jest sytuacja, w której towary po rozładowaniu nie mogą w miarę szybko opuścić portu".

"Budowa nowych terminali niewiele pomoże"

- Na to nakładał się kolejny problem - kontynuował dr Tyślewicz - mianowicie strajk transportowców; kierowcy nie chcieli przyjeżdżać do portu w Gdańsku w związku z zaporami - tłumaczył ekspert.

Podsumował, że głównym problemem - po części związanym z blokowaniem polskich portów - jest niewystarczająca infrastruktura drogowa i kolejowa. - Te wnioski znamy jeszcze z prognoz z lat 2006-2008. Ten problem powoduje, że towary zbyt długo składowane są w polskich portach - wyjaśnił ekspert z Akademii Marynarki Wojennej.

Budowa nowych terminali wiele nie pomoże. Problemem nie jest miejsce składowania kontenerów, towarów, ale z ich wywozem i po kraju i do państw ościennych. Wiąże się z  tym również temat, który jest powtarzany od czasów Gierka, czyli potrzeba udrożnienia dolnego odcinka Wisły - podkreślił dr Radosław Tyślewicz.

REKLAMA


Więcej w nagraniu.


Posłuchaj

Dr Radosław Tyślewicz gościem Polskiego Radia 24 (Temat dnia) 26:55
+
Dodaj do playlisty

 

Czytaj także:

***

Audycja: Temat dnia

REKLAMA

Prowadzący: Piotr Wąż

Goście: dr Radosław Tyślewicz; Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni

Data emisji: 23.06.2024

Godzina emisji: 18.06

REKLAMA

PR24/łl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej