more_horiz
Gospodarka

Polska unijną potęgą w eksporcie jachtów

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2019 16:03
Polska jest unijną potęgą w eksporcie jachtów - wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny w najnowszym wydaniu „Tygodnika gospodarczego PIE”.
PAIH: coraz więcej jachtów made in Poland powstaje w stoczniach z polskim kapitałem. Polską specjalnością są jachty motorowe.
PAIH: coraz więcej jachtów „made in Poland” powstaje w stoczniach z polskim kapitałem. Polską specjalnością są jachty motorowe.Foto: shutterstock, Andrienko Anastasiya

Według danych Eurostatu, na które powołuje się PIE w analizie, w 2018 r. polski eksport jachtów stanowił 60 proc. ogólnej wartości eksportu jachtów w UE, a w okresie 2014-2018 podwoił się (ze 184,8 mln euro do 395,8 mln euro).

"Daleko za nami uplasowały się Finlandia (60 mln euro, 9,1 proc. eksportu UE) i Włochy (36,7 mln euro, 5,6 proc.)" - czytamy.

Jeden z najlepszych tenisistów w historii Hiszpan Rafael Nadal zamówił ekskluzywny jacht od firmy Sunreef Yachts, która ma siedzibę w Gdańsku - poinformował "Dziennik Bałtycki".

PAIH: coraz więcej jachtów „made in Poland” powstaje w stoczniach z polskim kapitałem

Coraz więcej jachtów „made in Poland” to jednostki ze stoczni z polskim kapitałem, a nie jedynie u nas produkowane - mówi PAP Wojciech Nowicki z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

W Polsce co roku wytwarzanych jest ok. 22 tys. jednostek pływających, co daje nam pozycję europejskiego lidera.

"Jachty i łodzie to sektor polskiej rodzimej gospodarki, który na arenie międzynarodowej uznawany jest za wzór jakości i innowacyjności. Jachty z naszych stoczni są regularnie doceniane w prestiżowych branżowych konkursach, zdobywają nominacje i nagrody" - podkreśla Wojciech Nowicki, ekspert ds. branży jachtowej w PAIH.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu zorganizowała podczas tegorocznych targów Wiatr i Woda w Gdyni w dniach 18-20 lipca 2019 r. misję przyjazdową (tzw. study tour) dla inwestorów z branży jachtów i łodzi ze Stanów Zjednoczonych oraz Chin.

"USA są ważnym rynkiem eksportowym, warto więc utrwalać pozytywny wizerunek jachtów i łodzi z Polski. Natomiast Chiny to przestrzeń dla sektora jachtowego wciąż mało odkryta – kto pierwszy zakorzeni się w tamtejszej świadomości jako producent wysokojakościowych jednostek, ten zyska bardzo wiele" - mówi Nowicki.

95 proc. produkcji trafia na eksport

"Ze względu na wysoką cenę - od kilkuset tysięcy do kilku milionów euro - popyt na jachty w Polsce jest ciągle niewielki, dlatego aż 95 proc. produkcji trafia na eksport" – wyjaśniono w raporcie PIE.

Polskie jachty trafiają do USA, do krajów Europy zachodniej, na Bliski Wschód, do Australii

Głównymi kierunkami sprzedaży polskich jachtów są: Stany Zjednoczone, Europa Zachodnia (Norwegia, Francja, Niemcy), Rosja oraz Bliski Wschód - wyjaśnia PIE. Dodaje, że nasze jednostki znajdują też odbiorców w Australii, Japonii i Chinach.

Polską specjalnością są jachty motorowe

"Polską specjalnością są jachty motorowe. Jesteśmy drugim na świecie, po Stanach Zjednoczonych, producentem tego typu jednostek o długości do 9 m." - napisali eksperci PIE.

Jak podkreślono w analizie, Polska jest pionierem nowych rozwiązań w przemyśle jachtowym - dyktujemy trendy, które inni powielają (np. opuszczane burty). "Obok doświadczenia i niejednokrotnie unikalnych kwalifikacji polskich szkutników, ważnym atutem naszych stoczni jachtowych są możliwości w zakresie technologii, designu, a także jakości wykończenia" - wskazano.

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank gospodarczy. Zajmuje się dostarczaniem analiz i ekspertyz do realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a także popularyzacją polskich badań naukowych z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych w kraju oraz za granicą.

PAP, jk

Zobacz więcej na temat: przemysł Morze Bałtyckie