Ważny odcinek trasy S1 na finiszu. Trwają ostatnie prace wykończeniowe

Kończy się budowa fragmentu trasy ekspresowej S1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Zakończono już większość robót drogowych i mostowych. Dla części obiektów inżynierskich uzyskano już decyzje pozwolenia na użytkowanie umożliwiające dopuszczenie do ruchu. Kierowcy skorzystają z nowego odcinka w czerwcu.

2024-05-28, 06:00

Ważny odcinek trasy S1 na finiszu. Trwają ostatnie prace wykończeniowe
Dzięki dotychczas zakończonym inwestycjom infrastrukturalnym, kierowcy mają do dyspozycji 5124 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3274,9 km dróg ekspresowych.Foto: Shutterstock/pixelman

Kontrakt z firmą Budimex podpisano ‎11 września 2020 roku. 24 stycznia 2023 roku uzyskano pozwolenie na budowę co umożliwiło płynną realizację robót budowlanych.‎

W ramach inwestycji powstaje nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S1 o długości niemal siedmiu kilometrów z dwoma węzłami: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Dąbrowa Górnicza Pogoria. Nowa droga będzie biegła w śladzie już istniejącej trasy.

Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad zawarła 23 stycznia tego roku, aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych w obrębie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria. Wartość umowy na wykonie robót budowlanych opiewa na kwotę przekraczającą 282 miliony złotych. Część kosztów pokryją fundusze Unii Europejskiej.

Wyburzono istniejący wiadukt drogowy nad drogą krajową numer 1 w ciągu drogi wojewódzkiej 796, a w jego miejsce drogowcy wybudują nowy, dostosowany do parametrów drogi ekspresowej S1 wiadukt.

REKLAMA

Co będzie zmodernizowane?

W ramach robót towarzyszących zakończono przebudowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej, została wykonana przebudowa wodociągów miejskich i wody przemysłowej należącej do Huty Katowice, a także zakończono przebudowy gazociągów przesyłowych należących do PSG oraz Gaz System‎.

Wykonano przebudowę linii wysokiego napięcia kolidującą z realizowaną drogą ‎ekspresową, zrealizowano roboty związane z przebudową sieci teletechnicznych oraz elektroenergetycznych. Wybudowano 13 obiektów inżynierskich: dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych oraz siedem przejść dolnych dla zwierząt.

Zrealizowano także drogi dojazdowe i łącznikowe, co znacząco usprawniło komunikację lokalną dla okolicznych mieszkańców.

Na terenie budowy sukcesywnie przybywa nowej nawierzchni bitumicznej: wbudowano około 150 000 ton mieszanek mineralno-asfaltowych, a roboty te zostaną zakończone jeszcze w bieżącym miesiącu. Wykonawca realizuje ostatnie prace wykończeniowe. Równolegle montowane są bariery energochłonne, ekrany akustyczne, oznakowanie, ogrodzenie i inne urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Trwają także prace porządkowe.

REKLAMA

Nowy wiadukt zaprojektowano jako dwuprzęsłowy o konstrukcji z belek prefabrykowanych typu T, zespolonych płytą betonową wykonaną na budowie. Rozpiętości przęseł w osi konstrukcji wynoszą 21,5 i 22 metry.

Wiadukt zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa – w szczególności zapewniania odpowiedniej widoczności na drodze. Przebudowane zostaną także dojazdy na wiadukt, oświetlenie i kanalizacja w rejonie obiektu.

Kiedy oddanie nowej trasy?

W trakcie rozbiórki istniejącego wiaduktu oraz budowy nowego organizacja ruchu w rejonie węzła będzie kilkukrotnie zmieniana. Zakończenie budowy obiektu i dopuszczenie go do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest do końca 2024 roku.

REKLAMA

W efekcie realizacji drogi ekspresowej S1 polepszeniu ulegnie komfort jazdy pomiędzy ‎aglomeracją ‎górnośląską i przyległymi terenami, w tym z portem lotniczym w Pyrzowicach, ‎z autostradą A1 oraz ‎dojazdami do przejść granicznych.

Pierwotny termin zakończenia realizacji przypadał na 11 grudnia 2023 r. Po podpisaniu aneksów terminowych uwzględniających uzasadnione roszczenia wykonawcy, zakończenie robót powinno nastąpić do 24 czerwca 2024 roku,  z wyjątkiem węzła Pogoria, który zostanie oddany do użytkowania wraz z nowo wybudowanym wiaduktem do 31 grudnia 2024 roku.


 

PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/sw


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej