PKP PLK chce przywrócić ruch kolejowy na trasie Bytom-Ruda Chebzie. Wiemy, jak to sfinansują

2023-01-09, 16:20

PKP PLK chce przywrócić ruch kolejowy na trasie Bytom-Ruda Chebzie. Wiemy, jak to sfinansują
Roboty budowlane mogłyby być prowadzone w latach 2026-28. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to ponad 270 mln zł.Foto: Shutterstock/VladimirE

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji odtworzenia połączenia pasażerskiego Bytomia z Rudą Chebziem w programie Kolej Plus. Plany obejmują m.in. budowę 5 km torów, modernizację 4 km, a także budowę dwóch przystanków.

To drugi z sześciu realizowanych w programie Kolej Plus projektów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), w którym ruszył już przetarg na dokumentację. Kilka dni wcześniej PLK ogłosiła postępowanie na zaprojektowanie odtworzenia alternatywnego kolejowego połączenia pasażerskiego Katowic z Tychami przez dzielnicę Murcki. Województwa śląskiego dotyczy też trwający przetarg PLK na dokumentację odbudowy połączenia Jastrzębia-Zdroju z Katowicami, gdzie liderem projektu jest samorząd województwa.

Kolejne realizacje programu Kolei Plus

GZM zgłosiła do rządowego programu Kolei Plus m.in. sześć już przyjętych do realizacji inwestycji, dzięki którym ma zostać odbudowanych, rozbudowanych lub przywróconych ruchowi pasażerskiemu ok. 100 km torów, a także powstać 14 przystanków osobowych. Inwestycje te wpisują się w projekt Kolei Metropolitalnej - oparcia głównych kierunków transportu publicznego w GZM w połączeniach kolejowych. Umowy ws. ich realizacji PLK i zainteresowane samorządy GZM zawarły na początku grudnia 2022 r.

Trasa Bytom-Chebzie

Drugie ogłoszone przez tę spółkę PLK postępowanie w programie Kolei Plus w obszarze Metropolii dotyczy dokumentacji dla odtworzenia istniejącego połączenia kolejowego między Bytomiem i Rudą Chebzie wraz z budową potrzebnych łącznic, dwoma przystankami Bytom ul. Zabrzańska (w rejonie dzielnicy Bobrek) i Ruda Śląska Orzegów oraz inną potrzebną infrastrukturą.

Jak wynika z opisu przedmiotu zamówienia zamieszczonego na platformie przetargowej PLK, odtworzone ma zostać połączenie między dwiema istniejącymi liniami kolejowymi nr 132 (na odcinku Bytom – Gliwice) oraz nr 137 (Katowice – Gliwice). Wykorzystany i zrewitalizowany zostanie przy tym odcinek jednotorowej linii nr 189 z Rudy Chebzia (na linii 137) do Zabrza Biskupic (na linii 132) pomiędzy Chebziem a dawnym posterunkiem Kuźnica na terenie Bytomia (4 km).

Powstanie nowa łącznica, odchodząca od linii 137 w rejonie przystanku Ruda Śląska w kierunku Orzegowa (1,8 km), odcinek od Orzegowa do Kuźnicy (1,4 km), łącznica z Kuźnicy do stacji Bytom śladem m.in. dawnej linii nr 188 (3 km) i nowe tory w stacji Chebzie (1 km). W efekcie pociągi z Bytomia będą mogły od Orzegowa pojechać zarówno w stronę Chebzia i Katowic, jak i Rudy Śląskiej, Zabrza oraz Gliwic.

Elektryfikacja sieci i większa prędkość

Zgodnie ze specyfikacją zamówienia, planowana jest m.in. taka optymalizacja geometrii zaprojektowanej historycznie na prędkość 60 km/h linii 189, aby pociągi w postaci zespołów trakcyjnych mogły osiągać prędkość 80 km/h. Połączenia mają być zelektryfikowane, a czas przejazdu z Bytomia do Rudy Chebzia - zajmować 10 min.

Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska będą realizowane w latach 2023-25.

Roboty budowlane mogłyby być prowadzone w latach 2026-28. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to ponad 270 mln zł. Obecny termin składania ofert w przetargu na dokumentację to 13 lutego.

7 projektów kolejowych

PLK w programie Kolej Plus m.in. ogłosiły już z końcem grudnia ub. roku przetarg na dokumentację koordynowanej przez samorząd województwa odbudowy połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju z Katowicami.

To jeden z siedmiu projektów z woj. śląskiego PKP PLK, które dostały zapewnienie finansowania w programie Kolej Plus. Z tym przedsięwzięciem wiąże się projekt wnioskowany przez Mikołów (przy częściowym wsparciu GZM), który zakłada budowę drugiego toru na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice na linii wiodącej m.in. z Katowic do Rybnika i Raciborza oraz dobudowę tam dodatkowych przystanków.




PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej