Niemcy: inflacja największym zmartwieniem, wojna na Ukrainie wywołuje mniejsze obawy

2022-07-18, 11:52

Niemcy: inflacja największym zmartwieniem, wojna na Ukrainie wywołuje mniejsze obawy
EBC podniósł stopy procentowe w strefie euro pierwszy raz od 11 lat.Foto: Shutterstock/cactii

To inflacja, czyli zagrożenie dla prywatnych portfeli i całej gospodarki, jest dziś największym zmartwieniem społeczeństwa najważniejszej potęgi gospodarczej Europy, czyli RFN. W sondażu firmy McKinsey około 48 proc. Niemców stwierdziło, że ich największym zmartwieniem w tej chwili jest inflacja. Natomiast na wojnę na Ukrainie jako na największą bolączkę wskazało 24 proc. ankietowanych.

Szybko rosnące ceny w niemal wszystkich dziedzinach życia wywołują obecnie w Niemczech największy niepokój - 48 proc. obawiających się inflacji to wyraźnie więcej niż w kwietniu. Wówczas 40 procent respondentów wymieniało wzrost cen jako swój główny problem. "Obawy konsumentów o dalszy wzrost cen utrwalają się" - powiedział ekspert McKinsey, Marcus Jacob, cytowany przez agencję dpa.

Strach przed wojną na Ukrainie został natomiast zepchnięty na dalszy plan. Gdy w kwietniu jeden na trzech respondentów (34 procent) wymienił inwazję Rosji na Ukrainę jako swój największy problem, to w czerwcowym badaniu uczynił to tylko jeden na czterech (24 procent). Pomimo obecnych wysokich wskaźników zakażeń tylko cztery procent respondentów wymieniło pandemię COVID-19 jako swoje największe zmartwienie.

Jak wynika z badania, rosnące ceny już teraz mają zauważalny wpływ na codzienne życie wielu osób w Niemczech. "Zdecydowana większość - 73 procent - zmieniła już swoje zachowania zakupowe, by zaoszczędzić" - poinformował Jacob. Zamiast drogich markowych artykułów w wózkach sklepowych częściej lądują marki własne sieci handlowych. Zamiast w supermarketach czy sklepach specjalistycznych ludzie częściej robią zakupy w dyskontach. "Ten trend przyspiesza" - stwierdził ekspert McKinseya.

Czytaj także:

 Ponieważ więcej pieniędzy trzeba wydać na benzynę i jedzenie, według firmy McKinsey ludzie oszczędzają także na ubraniach i butach, ale również na meblach i elektronice. Mniej pieniędzy jest też odkładanych. W badaniu 59 proc. respondentów stwierdziło, że teraz zwróci większą uwagę na zużycie energii we własnych domach.

pr24.pl/PAP/PKJ

Polecane

Wróć do strony głównej