Jak wygląda sprzedaż detaliczna w lutym? GUS przedstawił najnowsze dane
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2023 r. spadła o 5 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 3,6 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 10,8 proc. rdr.
2023-03-21, 10:22
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 1,5 proc. i wzrost o 0,5 proc. w ujęciu mdm.
"Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2023 r. była o 4,1 proc. niższa w porównaniu ze styczniem br." - czytamy w komunikacie.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w lutym była wyższa niż przed rokiem o 10,8 proc. i niższa o 2,8 proc. mdm, podano także.
"W lutym 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. spośród prezentowanych grup wykazały jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi, gazowymi (o 26,2 proc. wobec wzrostu o 22,1 proc. przed rokiem). Sprzedaż zmalała również w grupach: 'pozostałe' (o 12,3 proc.), 'meble, rtv, agd' (o 10,3 proc.), 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (o 8,9 proc.), 'żywność, napoje i wyroby tytoniowe' (o 4,6 proc.). Wzrost sprzedaży raportowały natomiast podmioty zaklasyfikowane do grupy 'tekstylia, odzież, obuwie' (o 9,9 proc.), 'pojazdy samochodowe, motocykle, części' (o 7,5 proc.) oraz 'farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny' (o 2,7 proc.)" - czytamy dalej.
REKLAMA
Udział e-handlu
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 8,7% w lutym br. z 8,3% przed miesiącem. Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 1,7% w ujęciu miesięcznym.
"W lutym 2023 r. w porównaniu ze styczniem 2023 r. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 1,7 proc.). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży 'ogółem' zwiększył się z 8,3 proc. w styczniu 2023 r. do 8,7 proc. w lutym br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (z 22,9 proc. przed miesiącem do 26,3%), 'tekstylia, odzież, obuwie' (odpowiednio z 21,5 proc. do 22,1 proc.). Spadek udziału odnotowały natomiast jednostki z grupy 'meble, rtv, agd' (z 18,7 proc. do 17,9 proc.)" - czytamy w komunikacie.
Ile mieszkań jest w budowie?
Na koniec lutego 2023 r. w budowie było 819,2 tys. mieszkań, o 5,4 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
Według GUS liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto w lutym 2023 r., spadła o 39,4 proc. rdr, a mdm wzrosła o 14,5 proc.
REKLAMA
Wzrost wartości prac budowlanych
"Według wstępnych danych, produkcja budowlano-montażowa (w cenach stałych) zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób w lutym 2023 r. była wyższa o 6,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku (przed rokiem wzrost o 21,2 proc.) oraz wyższa o 10,6 proc. w stosunku do stycznia br. roku (przed rokiem wzrost o 5,8 proc.)" - czytamy w komunikacie.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym produkcja budowlano-montażowa w lutym 2023 r. ukształtowała się na poziomie wyższym o 6,1 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku oraz o 0,8% wyższym w porównaniu ze styczniem 2023 roku, podał także GUS.
Konsensus rynkowy to 1,2 proc. wzrostu produkcji budowlano-montażowej w ujęciu rocznym.
Posłuchaj
- Produkcja przemysłowa w Polsce. PIE: w drugim kwartale wzrost powinien przyspieszyć
- Jak wzrosły wynagrodzenia, zatrudnienie i produkcja w lutym? GUS podał najnowsze dane
- Jednocyfrowa inflacja na koniec roku? Wiceminister finansów wyjaśnia
PAP/IAR/ISBnews/PR24.pl/mk
REKLAMA