Zgodnie z komunikatem Sempry, dzięki podpisanej w środę umowie z Orlenem przyszła moc skraplająca terminala Port Artur została w pełni zakontraktowana na poziomie 10,5 mln ton LNG rocznie.
Zawarcie tego kontraktu pozwala podjąć końcową decyzję inwestycyjną (FID), co powinno nastąpić wkrótce - powiedział dziennikarzom prezes Sempra Infrastructure Dan Brouillette.
- Bardzo szybko po podjęciu tej decyzji rozpoczniemy budowę i mamy nadzieję, że pierwszy skroplony gaz popłynie z instalacji na początku 2027 r. - wyjaśnił. Podkreślił, obok kontraktów eksportowych, Sempra ma już odpowiednie umowy z producentami gazu w Teksasie.
Własny transport
Umowa z Orlenem, podobnie jak z innymi kontrahentami, ma formułę FOB (Free On Board), co oznacza, że to kupujący zapewnia transport z terminala i może wysłać LNG w dowolne miejsce na świecie.
05:53 Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek mówi o porozumieniu z firmą Sempra z USA dotyczącej dostaw LNG ( "Ekspres Gospodarczy" Justyna Golonko PR1) Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek mówi o porozumieniu z firmą Sempra z USA dotyczącej dostaw LNG ( "Ekspres Gospodarczy" Justyna Golonko PR1)
Zgodnie z podpisanym z Semprą kontraktem, Orlen ma od 2027 r. odbierać z terminala Port Arhtur 1 mln ton LNG rocznie przez 20 lat. Od listopada 2022 r. Sempra zawarła szereg umów na odbiór LNG z terminala. Kontrakt z niemieckim RWE opiewa na 2,25 mln ton rocznie przez 15 lat od 2027 r. Umowa z Engie dotyczy dostaw po 0,875 mln ton LNG przez 15 lat. Kontrakt z INEOS zakłada odbiór przez tą firmę 1,4 mln ton LNG rocznie przez 20 lat. Największy kontrakt Sempra podpisała z koncernem ConocoPhillips, dotyczy dostaw po 5 mln ton LNG rocznie przez 20 lat.
Pierwsza umowa już w 2018 r.
W 2018 r. PGNiG zawarło z Port Arthur LNG - spółką zależną Sempry, długoterminowy kontrakt, przewidujący zakup około 2 mln ton LNG rocznie przez 20 lat z terminala Port Arthur, z pierwotnie planowanym terminem zakończenia budowy nie wcześniej niż w 2023 r. Sempra opóźniła jednak w maju 2021 r. podjęcie końcowej decyzji inwestycyjnej dotyczącej budowy Port Arthur LNG tłumacząc to trudnymi warunkami rynkowymi po pandemii. Jedynym kontraktem dla terminala Port Arthur była właśnie umowa z PGNiG.
00:24 IAR/Jasik: Prezes Sempra Infrastructure Dan Brouillette wierzy, że dzięki kontraktowi firma może pomóc w osiągnięciu celów polskiej energetyki Prezes Sempra Infrastructure Dan Brouillette wierzy, że dzięki kontraktowi z PKN Orlen firma może pomóc w osiągnięciu celów polskiej energetyki (IAR)
W lipcu 2021 r. PGNiG zerwało tę umowę, kontraktując więcej gazu w firmie Venture Global. Sempra zebrała klientów na LNG z planowanego terminala w 2022 r., kiedy koniunktura na gaz znacząco się poprawiła.
W środę prezes PKN Orlen Daniel Obajtek i szef amerykańskiej Sempra Infrastructure Dan Brouillette podpisali długoterminowy kontrakt na dostawy LNG. Kontrakt dotyczy dostawy 1 mln ton LNG z USA rocznie przez 20 lat od 2027 r. Gaz ma pochodzić z terminala Port Arthur w Teksasie.
Czytaj także:
PR1/PAP/IAR/PR24.pl/Justyna Golonko/mk