Rząd stawia na przemysł stoczniowy: to jeden z elementów programu "Gospodarka+"
Chcemy, żeby przemysł stoczniowy był jednym fundamentów polskiej gospodarki - powiedziała w poniedziałek w Szczecinie premier Beata Szydło.
2016-04-04, 14:25
Posłuchaj
Premier zapowiedziała, że na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjmie projekt ustawy stoczniowej.
Ustawa ma stworzyć nowe warunki do inwestowania w przemysł stoczniowy
̶ Mam ogromną satysfakcję, że w tak krótkim czasie udało się przygotować projekt ustawy. (...) To będzie początek drogi, ale niezwykle istotny. Wierzę, że dzięki tej propozycji będzie możliwe stworzenie warunków dla przedsiębiorców, którzy w tej chwili zainwestowali, prowadzą swoją działalność, ale i dla nowych podmiotów gospodarczych - podkreśliła premier.
Polskie stocznie potrzebne polskiemu wojsku
Jak dodała, rząd widzi możliwość inwestowania i realizowania potrzebnych zakupów w polskich stoczniach na potrzeby polskiego wojska.
Premier zapowiedziała, że dla rządu gospodarka jest priorytetem. Podkreśliła, że w rozwoju gospodarki potrzebna jest współpraca resortów, "wykorzystywanie polskich zasobów", "przywracanie dobrego klimatu dla odbudowy polskiego przemysłu" oraz reindustrializacja.
Rząd stawia na program „Gospodarka+”
̶ Całościowy program, który nazwaliśmy „Gospodarka Plus” będzie przez nas traktowany priorytetowo, będziemy realizować poszczególne części bardzo konsekwentnie - zaznaczyła szefowa rządu.
Minister gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że celem ustawy jest odbudowa przemysłu stoczniowego.
" To co się stało za rządów Platformy Obywatelskiej i PSL-u było unikatowe w skali świata. Naszym celem jest odbudowanie. To jest ta ustawa, którą jutro mamy przedstawić na rządzie" - powiedział.
REKLAMA
Trzy elementy planu „Gospodarka+”: plan Morawieckiego, program mieszkaniowy, odbudowa górnictwa i przemysłu stoczniowego
Jak zaznaczyła, na program "Gospodarka Plus" składają się m.in. plan rozwoju wicepremiera Mateusza Morawieckiego, program mieszkaniowy, program odbudowy górnictwa, i rozwój przemysłu stoczniowego.
Plan dla stoczni: włączenie do stref specjalnych, zwolnienie z VAT, ulgi podatkowe
Projekt ustawy o aktywizacji przemysłu stoczniowego przygotowało Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej.
Preferencuyjne podatki dla stoczni
Zakłada on, że stocznie będą mogły płacić albo CIT, albo zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. "Opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji podlega przedsiębiorca prowadzący działalność polegającą na budowie gotowych do eksploatacji statków (...)" - czytamy w projekcie.
Jeśli stocznia będzie realizować przebudowę statku, będzie mogła skorzystać ze zryczałtowanego podatku - pod warunkiem, że przebudowa spełnia takie warunki jak: ma wartość całkowitą co najmniej 5 mln euro; polega na zmianie przeznaczenia statku lub zmianie źródła napędu statku; przeprowadzona jest w całości przez przedsiębiorcę, który występuje o zryczałtowany podatek.
Jak wskazano w projektowanych przepisach, wybór opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji następować będzie przez złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia według wzoru - ustalonego przez Ministerstwo Finansów - o wyborze takiego opodatkowania. W projekcie zapisano, że stocznia - jeśli zdecyduje o płaceniu zryczałtowanego podatku - nie będzie mogła zmienić decyzji przez trzy lata.
Zwolnienia z VAT
Kolejne rozwiązanie to zwolnienie stoczni z płacenia podatku VAT dostawcom elementów do budowy statków. Obecnie stocznia, zaopatrując się u swoich dostawców w różnego rodzaju komponenty związane z budową statku, płaci VAT (wynosi on 23 proc.). Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, występuje do budżetu państwa o zwrot tego VAT-u. W projektowanych przepisach stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT.
Stocznie w specjalnych strefach ekonomicznych
Projekt przewiduje także możliwość rozszerzenia specjalnej strefy ekonomicznej i objęcie nią stoczni. Zgodnie z założeniami ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.
Wsparcoe zaowocuje 5 tys. nowych miejsc pracy
Resort gospodarki morskiej zakłada, iż w pierwszym roku funkcjonowania ustawy przyniesie ona ok. 5 tys. nowych miejsc pracy w przemyśle stoczniowym, a obroty związane z zakupem części do budowy statków wzrosną od 1,5 mld zł do 2 mld zł.
IAR, PAP, jk
REKLAMA