Błędy w serwisach i aplikacjach firm telekomunikacyjnych i pocztowych. UKE: wymagają poprawy dostępności

2021-12-27, 14:44

Błędy w serwisach i aplikacjach firm telekomunikacyjnych i pocztowych. UKE: wymagają poprawy dostępności
Wyniki jednoznacznie pokazują, że aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności.Foto: shutterstock/Kaspars Grinvalds

Serwisy internetowe jak i aplikacje mobilne przedsiębiorców telekomunikacyjnych i pocztowych nadal wymagają prac nad wdrożeniem dostępności - taki wniosek sformułował Urząd Komunikacji Elektronicznej na podstawie wyników badania stron i aplikacji.

Badaniu poddano 34 strony przedsiębiorców telekomunikacyjnych, 15 stron przedsiębiorców pocztowych, oraz aplikacji mobilnych 20 przedsiębiorców.

Dwie aplikacje otrzymały ocenę dobrą, sześć aplikacji otrzymało ocenę dostateczną, pięć aplikacji otrzymało ocenę niedostateczną.

"W przypadku dwóch serwisów firm pocztowych nastąpił spadek poziomu dostępności cyfrowej, czterech operatorów poprawiło swój wynik. Również w przypadku serwisów firm telekomunikacyjnych w przypadku dwóch serwisów nastąpił spadek poziomu dostępności cyfrowej, natomiast sześciu operatorów poprawiło swój wynik" - poinformował Urząd.

Zbyt małe litery, bądź drobne symbole

"Wyniki jednoznacznie pokazują, że zarówno serwisy internetowe jak i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności" - ocenił UKE.

Jak podkreślił Urząd, o dostępności serwisu internetowego możemy mówić wtedy, gdy osoby z niepełnosprawnością mają pełny dostęp do jego treści, mogą te treści zrozumieć oraz skorzystać z wygodnej nawigacji, czy interakcji z serwisem. Serwisy internetowe muszą więc być uniwersalnie dostępne. Dzięki takiemu podejściu z dostępnych stron internetowych mogą korzystać wszystkie osoby.

W przypadku aplikacji mobilnych większość otrzymało pozytywną ocenę dostępności, korzystanie z nich przez osoby z niepełnosprawnościami, bądź starsze nie będzie stanowiło większego problemu. Najczęstszymi zastrzeżeniami były zbyt małe litery, bądź drobne symbole na zakładkach aplikacji, a problemem dla osoby niewidomej było błędne odczytywanie ekranu przez telefon.

Brak nazewnictwa poszczególnych elementów

W przypadku serwisów internetowych firm pocztowych najczęściej pojawiającym się błędem jest złe przedstawianie informacji, kolejnym - brak nazewnictwa poszczególnych elementów na stronie.

Jeśli chodzi o serwisy internetowe firm telekomunikacyjnych, najczęściej pojawiającym się błędem jest brak nazewnictwa poszczególnych elementów na stronie, kolejnym jest brak wpisania tekstu alternatywnego do wszelkich treści nietekstowych, a następnym często popełnianym jest niepoprawny kod.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej