Przekop Mierzei Wiślanej. Prezes PiS: przyczyni się do rozwoju gospodarczego całego regionu

2018-10-16, 12:43

Przekop Mierzei Wiślanej. Prezes PiS: przyczyni się do rozwoju gospodarczego całego regionu
Symboliczne rozpoczęcie przekopu Mierzei Wiślanej. Foto: PAP/Adam Warżawa

W Kątach Rybackich na Mierzei Wiślanej symbolicznie zainaugurowano budowę przekopu tego półwyspu. Ostatni słupek geodezyjny wkopali wspólnie prezes PiS Jarosław Kaczyński, kandydat tej partii na prezydenta Elbląga Jerzy Wilk oraz minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk.

Posłuchaj

Jarosław Kaczyński o budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Prezes PiS Jarosław Kaczyński wyraził przekonanie, że jest "kwestią kilku tygodni" uzyskanie dokumentów, niezbędnych do rozpoczęcia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Można powiedzieć, że się udało - mówił Kaczyński w miejscu planowanego przekopu. - Trwało to długo, przeszło 10 lat, ale to się już rozpoczyna - mówił Kaczyński o przekopie. Przyznał, że są zastrzeżenia, formułowane "nawet dzisiaj przez część środków masowego przekazu", ale podkreślił, że "mamy pełne prawo zakończyć proces tyczenia". - Ostatecznie na tych ziemiach mamy pełną suwerenność - powiedział prezes PiS. Dodał, że będziemy mogli robić tutaj, to "co jest potrzebne Polsce, potrzebne temu regionowi i nikt nie będzie w stanie nam w tym przeszkodzić".

Jak dodał, budowa będzie też rozwiązaniem problemu, z którym żyje Elbląg "właściwie od chwili, kiedy powrócił do Polski".  - Elbląg powinien być portem uzupełniającym wobec portu gdańskiego i gdyńskiego. Ale portem znaczącym i to z całą pewnością przyczyni się do jego rozwoju gospodarczego i rozwoju gospodarczego całego regionu - mówił Kaczyński. - To jest ten cel główny - podkreślił. Obecnie z Elbląga na Bałtyk można wypłynąć jedynie przez terytorium Rosji, co wymaga uzyskania pozwoleń.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wskazał, że zakończył się etap wytyczania przebiegu kanału przez Mierzeję Wiślaną i teraz rozpoczyna się etap uzyskania pozwolenia na budowę i ogłoszenie przetargu na wykonawcę inwestycji.

- Dzisiaj mamy niezwykle uroczystą okoliczność wkopania ostatniego słupka geodezyjnego, który wyznacza przebieg kanału przez Mierzeję Wiślaną, jest to absolutnie zgodnie z prawem, ponieważ teren ten jest terenem urzędu morskiego, który może realizować tego typu działania jako przedinwestycyjne. Przed nami kolejny element czyli pozwolenie na budowę i rozpoczęcie przetargu na wykonawstwo - powiedział Gróbarczyk.

Minister poinformował też, że projekt kanału jest ukończony. - Wiemy jak będzie ten kanał wyglądał, wiemy, w którym miejscu powstanie i w tym momencie możemy w zasadzie rozpocząć inwestycję, oczywiście czekając jeszcze na ostateczną decyzję pozwolenia na budowę - powiedział Gróbarczyk. 

- Wreszcie będziemy mieli dostęp do morza i do wszystkich portów Bałtyku - powiedział z kolei  kandydatPiS na prezydenta Elbląga Jerzy Wilk w miejscu planowanego przekopu Mierzei Wiślanej. Dodał, że na inwestycji skorzystają wszystkie gminy położone nad Zalewem Wiślanym. Wilk powiedział, że czeka na to m.in. Tolkmicko, Frombork, Braniewo, Stegna, Sztutowo, Krynica Morska. Dodał, że gdy kanał na Mierzei Wiślanej powstanie, wszystkie te porty morskie będą miały szanse na rozwój gospodarczy, turystyczny, a także na wzrost poczucia bezpieczeństwa. 

- Dzięki budowie tego kanału żeglugowego powstanie 2,5 tys. miejsc pracy. Najpierw przy budowie (...), potem przy obsłudze i przy wszystkich działaniach związanych z rozwojem portu w Elblągu i tych portów rybackich, również jachtowych położonych nad Zalewem Wiślanym - wyliczył.

Przekop Mierzei Wiślanej ma ułatwić transport pomiędzy Morzem Bałtyckim a Elblągiem i Zalewem Wiślanym. Przekop ma mieć kilometr 300 metrów długości. Kanał będzie miał 5 metrów głębokości. Dzięki tej inwestycji z Bałtyku do Elbląga będą mogły wpłynąć statki o długości do 100 metrów, szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4 metrów. Prace nad przekopem mają zakończyć się do 2022 roku. Koszt tej inwestycji szacowany jest na 880 milionów złotych

Urząd Morski, czyli inwestor czeka obecnie na decyzję środowiskową. Później, na mocy specustawy zostanie wydane zezwolenie na realizację inwestycji. Wyłonienie głównego wykonawcy będzie oznaczać, że faktycznie ruszą pierwsze prace budowlane. To, co teraz można obserwować w miejscu przyszłego przekopu, to badania geologiczne i geodezyjne. Są to przygotowania do budowy. 

We wrześniu strona rosyjska wystąpiła do Komisji Europejskiej z zarzutem, że inwestycja nie będzie ekologiczna. Resort gospodarki morskiej zastrzega, że inwestycja jest bezpieczna ekologicznie, a zarzuty Rosjan są bezpodstawne. Ministerstwo prześle w tej sprawie wyjaśniania do Brukseli. 

fc



Polecane

Wróć do strony głównej