Pasażerowie szturmują kolej. PKP Intercity szykuje się na niespotykane liczby podróżnych

Z danych dalekobieżnego przewoźnika wynika, że kolejne lata będzie kończył rekordami. Jednak już teraz brakuje taboru do obsługi pasażerów. O modernizację nieeksploatowanych wagonów, wypożyczanie ich od zagranicznych przewoźników i potencjał przewozowy w kolejnym rozkładzie jazdy pytał Ministerstwo Infrastruktury w interpelacji poselskiej poseł PiS Łukasz Kmita.

2024-08-11, 13:50

Pasażerowie szturmują kolej. PKP Intercity szykuje się na niespotykane liczby podróżnych
Przewoźnik stopniowo będzie wycofywał stare, niewygodne wagony. Zrezygnuje także z umowy na wynajem wagonów zagranicznych. Foto: Shutterstock/Grand Warszawski

W odpowiedzi na pytanie o to, ile wagonów po modernizacji P4 i P5 zostanie wprowadzonych do rozkładu jazdy 2024/2025, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że od 1 lipca do 1 grudnia spółka ma wykonać około 220 napraw rewizyjnych P4 ma odebrać ok. 30 wagonów po naprawach piątego poziomu utrzymania. "Obecnie w modernizacji (P5) znajduje się 108 sztuk wagonów. Do realizacji oczekuje według podpisanych projektów jeszcze 86 sztuk wagonów" – informuje wiceminister infrastruktury. Z informacji przestawionych przez Piotra Malepszaka wynika, że rezerwa wagonowa spółki wynosi 103 sztuki i zależy ona od liczby napraw bieżących oraz przeglądów okresowych. To tabor zastępczy, uruchamiany w razie awarii podstawowych składów.

Koniec czeskich wagonów, złomowanie taboru

Poseł Kmita spytał także o wynajmowane od czeskiego przewoźnika niekomfortowe wagony starego typu. "Czy spółka zamierza w kolejnych latach posiłkować się wagonami z zagranicy (obecnie z Czech), jednak o wyższym standardzie i poszukiwać ich na rynku europejskim?" – czytamy w interpelacji. Z odpowiedzi wynika, że będą one eksploatowane jeszcze w kolejnym rozkładzie jazdy. "Obecne wagony kolei czeskich są - zdaniem pasażerów - o niskim standardzie i powinny być zastąpione składami po modernizacji. Umowa na wypożyczanie wagonów od CD wygasa wraz z końcem rozkładu jazdy 2024/25. Na chwilę obecną spółka nie jest zainteresowana kontynuacją wypożyczania wspomnianego taboru ze względu na niski standard" – odpowiedział wiceminister infrastruktury. To wagony wynajmowane od 2015 roku, głównie na wakacje.

Czytaj także:

Piotr Malepszak odniósł się także do pytania o ciasne wagony z ośmiomiejscowymi przedziałami i zastąpienie ich bardziej komfortowymi, 6-miejscowymi. Jak zaznaczył wiceszef resortu infrastruktury, nie ma jednak w planach całkowitej rezygnacji z tego typu taboru w nadchodzącym rozkładzie. "Spółka łącznie wykorzystuje 23 wagony z przedziałami 8-miejscowymi w planowych zestawieniach pociągów. W związku z rozwojem oferty od rozkładu jazdy 2024/2025, spółka nie planuje całkowitego wycofania wspomnianych wagonów" – czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Plany taborowe PKP Intercity to także złomowanie wagonów, których nie uda się już przywrócić do eksploatacji. "Obecnie spółka skasowała 18 sztuk wagonów. Dalsza kasacja będzie realizowana sukcesywnie w zależności od ewentualnego zapotrzebowania na tabor" – dodał Malepszak.

Mniej taboru na bocznicach

Z danych przedstawionych niedawno w Sejmie przez wiceszefa resortu infrastruktury wynika, że aż 36 proc. taboru przewoźnika nie nadaje się do eksploatacji. Chodzi o jego stan techniczny. W ciągu dwóch lat ma się to zmienić i ilość niesprawnego taboru ma wynosić około 20 proc.

Kilkaset wagonów i hybrydowe zespoły trakcyjne

Przewoźnik jest w trakcie realizacji dwóch dużych kontraktów na dostawy wagonów i hybrydowych zespołów trakcyjnych. Pierwszy obejmuje zakup 300 wagonów do obsługi ruchu dalekobieżnego. Zrealizuje go spółka H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu, z opcją na kolejne 150.

Drugi to dostawa 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych z nowosądeckiego Newagu. Wartość pierwszego kontraktu to ok. 4 mld zł, drugiego - ponad 3,5 mld. Będą one realizowane sukcesywnie - do 2030 roku. Pierwsze wagony i zespoły zostaną dostarczone na przełomie roku 2026 i 2027.

Ogromny wzrost zainteresowana

Dostosowanie taboru do potrzeb dynamicznie rozwijającego się rynku przewozów pasażerskich to odpowiedź na wyniki spółek kolejowych. Prognozy Ministerstwa Infrastruktury wskazują, że polska kolej w 2024 roku przewiezie łącznie 410-415 mln pasażerów. W 2023 r. z usług polskich przewoźników skorzystało ponad 374,4 mln osób. Może to być wzrost sięgający rok do roku około 10 proc.

Również PKP Intercity jest przewoźnikiem chętnie wybieranym przez pasażerów. W 2022 roku z usług przewoźnika skorzystało 59 mln pasażerów. Kolejny rok przyniósł wzrost o 9 mln podróżnych (o ponad 15 proc. r/r). Rok 2024, według prognoz, zamknie się wynikiem 78 mln pasażerów. Będzie to zatem wzrost o kolejne 12 proc. rok do roku.

łp

Polecane

Wróć do strony głównej