Daniel Cichy: główny cel to włączenie polskiej muzyki w krwiobieg kultury światowej

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2021 19:49
- Program "Dziedzictwo muzyki polskiej" składa się z wielu elementów. To jest odkrywanie, badanie, archiwizowanie, a później włączanie do życia muzycznego konkretnych kompozycji, konkretnej twórczości polskich artystów - mówił w Dwójce Daniel Cichy, dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Opera Kameralna, rok 1999. Próba generalna przed premierą Cudu, czyli Krakowiaków i Górali w reżyserii Kazimierza Dejmka.
Opera Kameralna, rok 1999. Próba generalna przed premierą "Cudu, czyli Krakowiaków i Górali" w reżyserii Kazimierza Dejmka.Foto: PAP/Andrzej Rybyczyński

Posłuchaj
15:46 Wybieram Dwójkę Dziedzictwo muzyki polskiej godz. 16.30 9.06.2021.mp3 Dziedzictwo muzyki polskiej - spotkanie w studio (Wybieram Dwójkę)
Warszawianka 1200.jpg
"Warszawianka". Pieśń powstania listopadowego

Goście audycji "Wybieram Dwójkę" rozmawiali na temat współpracy w ramach trwającego już pięć lat projektu "Dziedzictwo muzyki polskiej". Byli to: Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Daniel Cichy, dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

- Pomysł na ten projekt powstał podczas licznych, przypadkowych lub celowych, spotkań. On wynikał z pewnych obserwacji, z potrzeb i z naszej świadomości, jak bardzo potrzebujemy pokazać światu to, czego sami chcielibyśmy słuchać z obszaru muzyki XIX wieku - mówił Artur Szklener.

Jak podkreślali zaproszeni do studia goście, program "Dziedzictwo muzyki polskiej" składa się z wielu elementów. Są to: odkrywanie, badanie, archiwizowanie, a później włączanie do życia muzycznego konkretnych kompozycji, konkretnej twórczości polskich artystów.

Zobacz także:

- Podręcznikowym przykładem jest opera "Krakowiacy i Górale" Jana Stefaniego. Każdy, kto otarł się o szkolnictwo muzyczne, słyszał o tym dziele, czasem myli je z innym, o tym samym tytule. Natomiast był problem z tym, abyśmy mogli zobaczyć i usłyszeć to dzieło w formie koncertowej czy operowej. Można nakreślić całą ścieżkę postępowania na tym przykładzie. Najpierw musieliśmy zlokalizować materiały archiwalne, następnie należało je zdigitalizować, po czym nastąpił długi proces opracowywania naukowego. Wreszcie Instytut Fryderyka Chopina przygotował nagranie płytowe - opowiadał Daniel Cichy.

Goście programu mówili o tym, jak szeroką perspektywę, komplementarność i kompleksowość ma to przedsięwzięcie. Podkreślali też, że na tym nie koniec, i że kolejnym elementem ich pracy będzie upowszechnianie tak przygotowanych już wykonań.

- Jeżeli w ramach projektu uzyskaliśmy sto entuzjastycznych recenzji oraz kilkadziesiąt prestiżowych nagród, to są to sygnały dla melomanów na całym świecie. Są to również sygnały dla redakcji. I stąd potem taki spektakularny sukces jak nadanie całej "Halki", in crudo, bez żadnych skrótów, w radiu BBC Music.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Goście: Artur Szklener (dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina), Daniel Cichy (dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego)

Data emisji: 9.06.2021

Godzina emisji: 16.30

mw

Czytaj także

Jacek Marczyński: pod koniec XIX wieku wykształcił się kult gwiazd

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2020 17:00
- Wiele gmachów operowych, które w tamtym czasie powstały, to były miejsca dość snobistyczne. Zaczynał się wówczas kult śpiewaków operowych, na co nałożyło się pojawienie fonografii. Fonografię wyczuł Enrico Caruso, nazywany królem tenorów, który swoją popularność w XX wieku zawdzięcza m.in. temu, że nagrywał mnóstwo płyt - mówił w Dwójce Jacek Marczyński, dziennikarz muzyczny i znawca opery.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Festiwal Muzyki Barokowej: cztery oblicza Vivaldiego na Zamku Królewskim

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2021 18:05
- Chcemy przedstawić słuchaczom Vivaldiego od innej strony. Zależy mi, żeby to, czego słuchacze są świadkami w sali wieczorową porą, było czymś innym, nietypowym, rzadkim - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Aleksandra Buszta-Bąk, kuratorka Festiwalu.
rozwiń zwiń