"Portret Anny Austriaczki". Sztuka jako narzędzie propagandowe

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2021 17:00
- Bohaterka tego obrazu już od swoich narodzin miała zaplanowane życie. Na tym portrecie spojrzenie królowej jest bardzo szczególne. Z jednej strony - majestat władzy, a z drugiej - szczerość. Ten wzrok czujemy, kiedy patrzymy na obraz, to spojrzenie podąża za nami - mówiła Alicja Jakubowska, kuratorka pokazu płótna Petera Paula Rubensa "Portret Anny Austriaczki" na Zamku Królewskim w Warszawie.
Portret Anny Austriaczki P.P. Rubensa został uroczyście zaprezentowany na Zamku Królewskim w Warszawie 2 grudnia 2021 r.
"Portret Anny Austriaczki" P.P. Rubensa został uroczyście zaprezentowany na Zamku Królewskim w Warszawie 2 grudnia 2021 r.Foto: PAP/Paweł Supernak

Sławny obraz Rubensa jest od grudnia do zobaczenia w Galerii Królewiczowskiej - tuż obok wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego", czyli dwóch dzieł Caravaggia i ponad 40 prac caravaggionistów. Dzieło pochodzi z prywatnej europejskiej kolekcji, datowane jest na ok. 1625 rok.


Posłuchaj
13:45 2021_12_02 16_32_03_PR2_Wybieram_Dwojke.mp3 Alicja Jakubowska o obrazie Petera Paula Rubensa "Portret Anny Austriaczki" na Zamku Królewskim w Warszawie (Wybieram Dwójkę)

 

Anna Austriaczka (1601-1666) była hiszpańską księżniczką pochodzącą z rodu Habsburgów, żoną króla Francji Ludwika XIII. Królowa była wielokrotnie przedstawiana przez rozmaitych artystów, ale jej najbardziej efektowne portrety wyszły spod pędzla Petera Paula Rubensa (1577-1640), jednego z najsławniejszych malarzy wszech czasów, autora takich dzieł jak "Sąd Parysa" (ok. 1636) czy "Portret Heleny Fourment w futrze" (1636-1638).

Włoskie inspiracje Rubensa

Jak podkreśliła Alicja Jakubowska, Rubens bardzo się zainspirował sztuką z południa Europy. - Zainteresowała go jej kolorystyka, światłocień, podziwiał Caravaggia. Kiedy patrzymy na "Portret Anny Austriaczki", to widzimy wiele elementów, które świadczą o fascynacji Rubensa Italią. To jest portret bardzo młodej królowej, żony jednego z najważniejszych władców Europy, ale jej czas jeszcze nie nadszedł. Uwagę zwraca wspaniały, koronkowy kołnierz, tworzący specyficzny wachlarz wokół ramion. Także perłowa biżuteria, bardzo modna w czasach baroku - zaznaczyła.

Mistrz i grono pomocników

Obraz powstał w Luwrze, wskazują na to elementy tła dzieła. - Zasłona jest haftowana w burbońskie lilie, aby przypomnieć, że Anna Austriaczka jest królową Francji - zauważyła Alicja Jakubowska.

Dodała, że Peter Paul Rubens to obok Rembrandta jeden z czołowych artystów w historii światowego malarstwa. - Dysponował bardzo rozbudowanym warsztatem, miał wielu pomocników, którzy wyrabiali farby, przygotowywali płótna, malowali tła. Mistrz poprawiał, domalowywał albo zaczynał tworzenie dzieła od twarzy i dłoni portretowanej osoby. Zawsze musimy sobie zdawać sprawę, że taki obraz to praca wielu osób  - opisywała kuratorka.

"Caravaggio ukazuje nam dramat Narcyza">>>>

Źródło: YouTube Le Louvre

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Alicja Jakubowska (kustosz zbiorów malarstwa, kuratorka pokazu płótna Petera Paula Rubensa "Portret Anny Austriaczki")

Data emisji: 2.12.2021

Godzina emisji: 16.30

mo

Czytaj także

Kolumna Zygmunta III Wazy – symbol Warszawy

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2023 05:45
- Podniesienie do góry i ustawienie na miejscu poszczególnych części pomnika odbywało się za pomocą wbitych w ziemię kołowrotków i całego systemu bloków. Kolumnę przewożono na platformie o ogromnych kołach w kształcie walców, do której zaprzęgnięto woły - mówiła varsavianistka Hanna Szwankowska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wystawa "Świat Rembrandta. Artyści. Mieszczanie. Odkrywcy" na Zamku Królewskim w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2021 13:30
Przedstawia ona m.in. dwa słynne obrazy holenderskiego mistrza Rembrandta van Rijna "Dziewczyna w ramie obrazu" i "Uczony przy pulpicie" pochodzące z kolekcji Zamku.
rozwiń zwiń