Crowdfunding w Polsce rośnie: zbierze w tym roku 700 mln zł

Crowdfunding, czyli zbiórki pieniędzy przez Internet stają się coraz powszechniejsze. Rynek szybko rośnie - ocenia się, że w tym roku wzrost wyniesie ponad 140 procent i osiągnie wartość 700 milionów zł.

2019-02-08, 18:29

Crowdfunding w Polsce rośnie: zbierze w tym roku 700 mln zł
Crowdfunding, czyli zbiórki pieniędzy przez Internet stają się coraz powszechniejsze. . Foto: pixabay

Posłuchaj

O crowdfundingu mówi w radiowej Jedynce Łukasz Piechowiak, redaktor naczelny serwisu Fintek.pl. oraz mówi Monika Urban z z portalu Siepomaga.pl./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

− Ten rynek w Polsce ma jeszcze duży potencjał wzrostu, bo w gruncie rzeczy jest bardzo mały. Mówi się o nich platformy do zbierania pieniędzy, crowdfundingowe, ale przecież one bardzo się między sobą różnią - wyjaśnia Łukasz Piechowiak, redaktor naczelny serwisu Fintek.pl.

Dwa rodzaje crowdfundingu

I wyjaśnia, że platformy crowfundingowe dzielą się na charytatywne, pozyskujące np. środki na podróż dookoła świata oraz na inwestycyjne, pozyskujące kapitał na prowadzenie działalności biznesowej.

Gospodarce sprzyja crowfunding udziałowy

− Każda ma wpływ na rozwój gospodarczy, bo zapełnia jakąś lukę i potrzebę, ale na rozwój gospodarczy największy wpływ na crowdfunding udziałowy – podkreśla gość radiowej Jedynki.

− Zbiórki w Internecie są proste i bezpieczne, a crowdfunding udziałowy to zrzucanie się na czyjś biznes z intencją zarobienia na nim w  przyszłości  - dodaje Łukasz Piechowiak.

Crowdfunding jest prosty

Jak wyjaśnia, wystarczy, że grupa osób, która ma pomysł na biznes, ale nie ma możliwości pozyskania kapitału np. z banku ogłosi się w internecie.

REKLAMA

− Duże znaczenie ma ich charyzma, bo muszą przekonać potencjalnych inwestorów do swoich pomysłów – mówi Piechowiak.

− A inwestorem może być każdy, wystarczy pięć kliknięć i ma się już akcje takiego projektu biznesowego - dodaje.

Od roku można w crowdfundingu można zebrać do 1 mln euro

W 2018 roku  zwiększono limity pozwalające na pozyskanie finansowania w tym modelu do 1 miliona euro.  Powinno to zwiększyć zainteresowanie się tą formą pozyskiwania funduszy.

Z crowdfundingu korzysta tylko 2 proc. start-upów

Badania z 2017 roku pokazały, że  korzystało z niej zaledwie 2 procent polskich start-upów.

− Z kolei najpopularniejszym w Polsce serwisem crowdfundingowym, prowadzonym przez organizację pozarządową, czyli fundację  Siepomaga, jest  poznański portal Siepomaga.pl - mówi Monika Urban z tego portalu.

I dodaje, że portal cieszy się zaufaniem 3,5 mln darczyńców, tylko w 2018 r. zebrał kwotę 150 mln zł na pomoc osobom potrzebującym.

REKLAMA

− Dziś aż trudno wyobrazić sobie działalność charytatywną bez Internetu - podkreśla Monika Urban.

Pozwala on na zbieranie bardzo dużych kwot w bardzo krótkim czasie, można powiedzieć, że dzięki niemu „sięgamy gwiazd” – mówi Monika Urban.

Szybki rozwój finansowania społecznościowego to zasługa także smartfonów. Mają już je niemal wszyscy i platformy crowdfundingowe przystosowały się do wymogów niewielkich ekranów.

Transakcje mobilne stanowią dziś ponad połowę wartości rynku crowdfundingu  i jego wzrost dokonuje się właśnie poprzez smartfony.

"Prognozy o wartości rynku crowdfundingu w 2019 zostały przygotowane przez platformę Zrzutka.pl."

Aleksandra Michałek - Tycner, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej