Marcin Horała: bez CPK tracimy miliardy złotych na rzecz zagranicznych lotnisk obsługujących ruch pasażerski oraz cargo dla Polski

 - To, że 51 procent Polaków jest zdecydowanie za budową CPK, dobrze świadczy o mądrości Polaków  - powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK w audycji "Ekspres Gospodarczy", komentując sondę Dziennika Gazety Prawnej m.in. w sprawie budowy tego portu lotniczego.  

2023-11-07, 17:00

Marcin Horała: bez CPK tracimy miliardy złotych na rzecz zagranicznych lotnisk obsługujących ruch pasażerski oraz cargo dla Polski
CPK miał zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź. Foto: Twitter/CPK

Marcin Horała przypomniał, że dziś nasze firmy oraz zwykli Polacy sprowadzają importowane towary np. z Azji poprzez porty lotnicze takie jak Hamburg i Frankfurt nad Menem oraz inne zagraniczne lotniska i w ten sposób nasz budżet nie zarabia, bo zyski z VAT oraz różnego typu opłat, w tym cła trafiają do zagranicznych operatorów lotnisk.

Tymczasem według raportu firmy E&Y tylko z samych zysków z VAT i cła na rzecz nowego lotniska, koszt inwestycji w CPK zwróci się po 12 latach. Nie przypadkowo Niemcy nie są zainteresowane budową nowego polskiego lotniska, bo dziś zbyt dużo na nas zarabiają. 

W opinii gościa audycji wszelkie pomysły zawieszenia budowy będą korzystne tylko dla Niemiec (taką konkluzję zawiera raport  E&Y). Import do Polski nawet takie jak przesyłki kurierskie stale rosną, a polskie lotniska wciąż na tym nie zarabiają. 

Wstrzymanie budowy CPK oznacza wielomiliardowe straty z powodu konieczności zwrotu pieniędzy z funduszy UE na jego budowę (500 mln PLN) oraz dodatkowo stracimy pieniądze z KPO ( 2 i 3 wniosek do UE o środki z KPO zgodny z "kamieniami milowymi").

REKLAMA

Jak wyjaśnił gość audycji zerwanie tylko już zawartych kontraktów, z powodu zaniechania budowy CPK będzie kosztowało minimum 3 mld PLN. A sama budowa ma już zgodę środowiskową, master plan budowy, zagranicznego, mniejszościowego inwestora z branży lotniczej (większa część udziałów, pozostanie w rękach Skarbu Państwa). Dlatego cała praca organizacyjna na rzecz powstania lotniska już została wykonana.


CPK opublikował długoterminową koncepcję rozwoju lotniska, tzw. Master Plan zawierający plany rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy CPK opublikował długoterminową koncepcję rozwoju lotniska, tzw. Master Plan zawierający plany rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy.

Wkrótce CPK otrzyma komplet dokumentów potrzebnych do rozpoczęcia budowy infrastruktury kolejowej, wkrótce może ruszyć budowa tunelu pod Łodzią jako elementu "kolejowych szprychy", czyli kolei szybkich prędkości.


Program kolejowy CPK Program kolejowy CPK

Warto też przypomnieć, że choć Polska jest piątym co do wielkości krajem Europy, to nowy port będzie dopiero na 10 miejscu pod względem wielkości. Marcin Horała stwierdził, że bez tej inwestycji nigdy nie wyjdziemy z pułapki kraju średniego rozwoju. Tymczasem wg. raportu E&Y w ciągu 30 lat CPK zyska aż 200 mld PLN dodatkowych środków dla naszego budżetu.

A zbyt wiele lat traciliśmy pieniądze z tego powodu, że cargo do Polski trafiało przez zagraniczne porty lotnicze, podobnie było z pasażerskim ruchem lotniczym, co oznacza, że przez dekady inne kraje zarabiały na wzroście gospodarczym Polski. 

REKLAMA


Zapraszamy do wysłuchania całej audycji, którą prowadziła Justyna Golonko.


Posłuchaj

Marcin Horała, pełnomocni rządu ds. CPK mówi o zyskach dla polskiej gospodarki z powstania Portu Lotniczego Solidarność ( "Ekspres Gospodarczy" Justyna Golonko PR1) 7:34
+
Dodaj do playlisty

 

PR24/Justyna Golonko/PR1/SW  


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej