Juliusz Braun: sprzedaż Polski Press przez Orlen jest zasadna

2024-07-02, 16:08

Juliusz Braun: sprzedaż Polski Press przez Orlen jest zasadna
Polska Press może zostać sprzedana - ogłosił prezes Orlenu, obecnego właściciela grupy. Foto: Wojciech Olkusnik/East News

- Sprzedaż Polski Press przez Orlen jest zasadna; pytanie, czy w modelu mediów w Polsce władze chcą zmierzać w kierunku utrzymania scentralizowanej struktury, czy należy dzielić własność -  powiedział w Polskim Radiu 24 Juliusz Braun. Przyznał też, że warto rozważyć włączenie Polski Press w skład regionalnych mediów publicznych. 

Orlen chce sprzedać grupę Polska Press, o czym poinformował w rozmowie z "Financial Times" prezes naftowego giganta Ireneusz Fąfara. Wydawca mediów trafił pod skrzydła Orlenu w grudniu 2020 roku.

- Co do zasady, słuszne jest, by Orlen pozbył się pionu wydawniczego - powiedział w Polskim Radiu 24 były szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Juliusz Braun. - Orlen, jak wiadomo, jest spółką uzależnioną od Skarbu Państwa, wobec czego również spółka Polska Press, wydawca gazet regionalnych i wojewódzkich portali internetowych, jest uzależniona od rządu - argumentował.

Jak stwierdził, przejęcie Polski Press było decyzją "czysto polityczną". - Dzięki temu władza mogła wprowadzić tam swoje osoby na kierownicze stanowiska, i to osoby bardzo mocno zaangażowane politycznie. Rozdzielenie Orlenu i Polski Press - oczywiście tak. To jest potrzebne, słuszne i powinno być zrobione - przekonywał.

Wezwanie o plan

Pytany o słowa wiceministra aktywów państwowych Roberta Kropiwnickiego, który stwierdził, że nie wie, kiedy miałaby nastąpić sprzedać Polski Press, były szef KRRiT stwierdził: "to znaczy, że decyzje rządu w sprawie mediów odkładane są na bliżej nieokreśloną przyszłość". 

- Sprawa stworzenia na nowo niezależnych mediów była jedną z deklaracji wyborczych koalicji, która obecnie rządzi. Minęło pół roku, warto by wyraźnie powiedzieć, w którym kierunku idziemy. Wiadomo, że to decyzje trudne i skomplikowane i od strony prawnej, i ekonomicznej, ale zarysowanie horyzontu czasowego i celu byłoby potrzebne - ocenił. 

Polska Press częścią regionalnych mediów publicznych? Nowy pomysł Brauna

Juliusz Braun stwierdził też, że sprzedaż Polski Press i ewentualne wcześniejsze podzielenie grupy powinny być przedmiotem debaty publicznej. - Przyszłość tej spółki to kwestia polityczna. Pytanie, czy w modelu mediów w Polsce władze chcą zmierzać w kierunku utrzymania scentralizowanej struktury, czy należy dzielić własność - wyjaśniał. 

Zaznaczył, że wyłącznie prasowe spółki regionalne nie mają "żadnych szans" na utrzymanie się pod względem ekonomicznym. - To wymagałoby nie tyle przygotowania spółki do sprzedaży, co przedstawienia generalnej koncepcji, jak rynek regionalnych mediów powinien wyglądać - wskazał. 

Gość Polskiego Radia 24 przekonywał też, że warto rozważyć możliwość włączenia tytułów Polski Press w skład nowych regionalnych mediów stworzonych w oparciu o media publiczne. - Pojawiają się pomysły łączenia radia i TV, łączenia ośrodków regionalnych radiowych i telewizyjnych. Może dobrze byłoby nie łączyć ich w sensie centralizacji, tylko stworzyć 16 regionalnych ośrodków radiowo-telewizyjno-prasowo-internetowych, podlegających zasadom mediów publicznych przy gwarancjach niezależności. Nie chodzi o to, by wojewódzkie samorządy miały swoją tubę. Tak być nie może - podkreślał Juliusz Braun. 

Czytaj także:

Polska Press wydaje 20 tygodników regionalnych oraz tygodniki lokalne, ma w swoim portfolio także internetowy serwis ogólnopolski, 23 regionalne serwisy informacyjne oraz serwisy tematyczne, portal społeczności lokalnych oraz internetowy serwis telewizyjno-rozrywkowy. Spółka medialna posiada także cztery drukarnie - w Białymstoku, Bydgoszczy, Poznaniu i Sosnowcu - które drukują średnio 3 mln gazet dziennie.

Więcej w nagraniu: 


Posłuchaj

Juliusz Braun gościem Macieja Wolnego (Temat dnia) 20:48
+
Dodaj do playlisty

 

***

Audycja: Temat dnia
Prowadzący: Maciej Wolny
Gość: Juliusz Braun (były przewodniczący KRRiT i przedstawiciel Rady Mediów Narodowych)
Data emisji: 2.07.2024
Godzina emisji: 15.06


Polskie Radio 24, PAP, IAR/ mbl/ kormp

Polecane

Wróć do strony głównej