Klient nasz Pan? Tylko jeśli sam o to zadba
Coraz częściej kupujemy w sieci, w domu lub na pokazach. Jednak mało kto wie, że zakupy robione w innym miejscu niż w sklepie dają konsumentom dużo dodatkowych praw. Sprawdź jakie!
2012-05-08, 10:19
Posłuchaj
Warto znać swoje prawa by uniknąć problemów. Zakupy po za siedzibą sprzedawcy, czyli w naszym domu, na pokazie, w Internecie rządzą się swoimi prawami.
O zdalnych zakupach w "Biznesie w Jedynce" opowie Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Co zrobić gdy w czasie wyjazdu, pokazu lub po prostu w domu zdecydujemy się pochopnie na zakup jakiegoś produktu. Często w czasie sprzedaży bezpośredniej jesteśmy mało asertywni i podejmujemy decyzje, których potem żałujemy.
- Klient ma prawo w ciągu 10 dni odstąpić bez żadnych finansowych konsekwencji od umowy – mówi Małgorzata Cieloch.
REKLAMA
Wystarczy wypełnić odpowiedni formularz, który powinien wręczyć nam sprzedawca wraz z towarem. Jeśli tego nie zrobił złamał prawo. Wzór oświadczenia można znaleźć na stronie UOKiK-u. Formularz należy wysłać na adres sprzedawcy.
- W ciągu 14 dni od wysłania oświadczenia należy także wysłać niechciany towar - dodaje specjalistka. Oczywiście towar nie może mieć śladów użytkowania, musi być również zapakowany w fabryczne opakowanie. Nie możemy zwrócić płyt CD lub DVD, jeżeli zostało zerwane z nich foliowe opakowanie.
Niektórzy sprzedawcy nie informują swoich klientów o możliwości bezkosztowego zwrotu produktu. Są nawet tacy, którzy pobierają wysokie opłaty za taką możliwość. To jest oczywiście jawne łamanie praw konsumenta.
Rozmawiała Justyna Golonko.
Więcej o tym, na co uważać robiąc zdalne zakupy w pełnej audycji "Biznes w Jedynce".
REKLAMA